3 938 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Var köper / tillverkar Ikea sina aluminumkantlister
Har lyckats klanta till det och måttbeställa en för lång bänkskiva från ikea... Kändes inte som världens största problem först, det är en laminatskiva och det är ett rakt hörn så det är väl bara att kapa och be snällt om att få köpa en ny kantlist...
NIX!
Går ej att köpa list separat, ej heller att beställa och dessutom vägrar man från IKEA att tala om var listerna kommer ifrån... Men det verkade som att de monteras i tyskland iaf... Finfin kundservice...
Eventuellt satsar jag på att försöka få bort listen jag har med våld och varmluftspistol eller något...
Någon som har tips på antingen var man kan hitta en kantlist i massiv aluminium, alternativt måttbeställa ett stycke...
Någon som har bra tips på hur man skonsamt tar bort ett kantlist från en bänkskiva...
NIX!
Går ej att köpa list separat, ej heller att beställa och dessutom vägrar man från IKEA att tala om var listerna kommer ifrån... Men det verkade som att de monteras i tyskland iaf... Finfin kundservice...
Eventuellt satsar jag på att försöka få bort listen jag har med våld och varmluftspistol eller något...
Någon som har tips på antingen var man kan hitta en kantlist i massiv aluminium, alternativt måttbeställa ett stycke...
Någon som har bra tips på hur man skonsamt tar bort ett kantlist från en bänkskiva...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har du tillgång till en sänksåg med styrskena så brukar jag lägga skenan så att man sågar genom hela skivan så nära kantlisten man vågar.
Då får man av kantlisten och eventuellt lite spånrester på denna.
Bara att blötlägga så lossnar spånet och sen kan man återanvända kantlisten.
Sänksåg lär du ju behöva för att kapa ner skivan ändå.
Går att hyra Festools på t.ex Cramo om du inte har en egen...
Då får man av kantlisten och eventuellt lite spånrester på denna.
Bara att blötlägga så lossnar spånet och sen kan man återanvända kantlisten.
Sänksåg lär du ju behöva för att kapa ner skivan ändå.
Går att hyra Festools på t.ex Cramo om du inte har en egen...
Att kapa bänkskivan är inte problemet, problemet är att på ett snyggt sätt återanvända kantlisten från den del av skivan jag kapar bort (änden på skivan).
Har nu kollat lite noggrannare och det är en list i solid aluminium, ca 2mm tjock och den har även en spets som är inslagen i skivan, dvs att listen har formen av ett T om man ser den från sidan...
Verkar ju smart att blötlägga, det kanske funkar även om man kapar bort ca en centimeter spån...
Har nu kollat lite noggrannare och det är en list i solid aluminium, ca 2mm tjock och den har även en spets som är inslagen i skivan, dvs att listen har formen av ett T om man ser den från sidan...
Verkar ju smart att blötlägga, det kanske funkar även om man kapar bort ca en centimeter spån...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Med största sannolikhet går det alldeles utmärkt om du går ner med sänksågen även en bit in i skivan där själva aluminiumen slutar.qrz skrev:Att kapa bänkskivan är inte problemet, problemet är att på ett snyggt sätt återanvända kantlisten från den del av skivan jag kapar bort (änden på skivan).
Misstänkte också att det var en T-profil som satt där men var inte säker.
Spån och lim löses upp ganska snabbt i vatten.
Klicka här för att svara