Jag har en 60 cm porslinsho från Ikea som jag nyligen satt in i mitt nya kök. Det är fantastiskt med bara en ho, måste jag säga. Det som hänt är att en gjutjärnsgryta som blev ståendes över en natt lämnade en svag rostfärgad ring efter sig men jag fick ju tips på rengöringsmedel i tråden. Jag ska också byta till en kran med utdragbar pip, eftersom det gärna samlas gojs i hörnorna. Det blir ju så oavsett vilket material man har i sin fyrkantiga ho. När jag diskar enstaka saker i porslin eller glas, diskar jag det direkt med en diskborste med en svamp i änden, aldrig med uppspolat diskvatten. Därför slås inget sönder. Så har jag alltid gjort, så det är ingen anpassning för porslinshon. Men, jag har å andra sidan inga stora bjudningar, det är ju individuellt hur mycket finporslin man diskar.

yonna skrev:
Varför de är vanliga söderöver beror helt enkelt på att rostfritt där har betraktats som den absoluta höjden av lyx.
och här är den rostfria lyxen så vardaglig så man ibland värderar nästbäst högre :). Hoppas vi sliper emaljerad plåt som nästa tränd ..... :)
gaia

• Gilla
andrho
  • Laddar…
"Hoppas vi sliper emaljerad plåt som nästa tränd ..... " Hehe, varför det?
Jag har emaljerad plåt i min lägenhet utomlands och det är toppen, mycket lätt att hålla rent.

Men här hemma satte vi in silgranit, jasmin färg. Nackdelen är att jag ganska ofta (ca varannan vecka) behöver köra med ättika o bakpulver, annars toppen. Köptes utomlands med tillhörande kran för motsvarande 4000 kr, samma skulle kostat 14000 här. Jag själv hatar rostfritt, det är det som måste städas oftast. :)

Jag återupplivar tråden då jag själv står i valet av att skaffa en porslinsho. Jag funderar på Frankes http://www.franke.se/produkter/visa.php?p_id=89 600x500.

Hur tror ni porslinet kommer att vara efter säg cirka 10 år med normalt användande i en ganska liten 1:a (utan barn!)? Missfärgat? Repigt? etc.

Vad bör jag tänka på innan jag väljer en porslinsho före en i rostfritt?

Tack!

laad skrev:
Hur tror ni porslinet kommer att vara efter säg cirka 10 år med normalt användande i en ganska liten 1:a (utan barn!)? Missfärgat? Repigt? etc.

Vad bör jag tänka på innan jag väljer en porslinsho före en i rostfritt?

Tack!
Välj det du tycker om .... och använd aldrig Vim och liknande skurmedel så håller den sej fin länge. Börjar man med slipmedel så blir ytan matt och missfärgas lättare. I en enpersonhushåll blir ju slitage betydligt mindre än i en familjekök .
gaia

Mitt råd är att aldrig välja ett material man känner att man måste vara rädd om. Missfärgningar mm måste man lära sig att leva med. Det är trots allt ett kök och inte ett museum. Själv kommer jag nog att skaffa en begagnad vask för att slippa känslan av ett nytt fiiint utställningskök samt att det inte gör så mycket om något händer.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Lingi skrev:
"Hoppas vi sliper emaljerad plåt som nästa tränd ..... " Hehe, varför det?
No ja, jag har sett många gamla sunkiga emalierade och kan bara säga att dom åldras inte med heder i behåll. När emaljen mister sin glans fastnar fläckar mycket lätt. Då är porslin något bättre om den har bra glasyr.
Mitt kök är ett arbetsplats som ska vara praktisk och lättskött - bara en heltäckande diskbänk i rostfritt uppfyller mina krav :).
gaia

Tack för era svar!

Jag är tyvärr den typiska utseende-människan och vill att det skall vara snyggt och prydligt istället för att tänka praktisk. Men det är alltid en fördel att veta vad man ger sig in på...

Ett eller annat glas spelar väl mindre roll, men fula sprickor eller flisor i ho'n är väl mindre roligt, men går väl att laga till viss mån.

Det lutar åt en porslinsho för tillfälligt, men som tur är dröjer det en månad till innan jag måste bestämmma mig. Kom gärna med mer synpunkter!

laad

Hej Laad, hur gick det?

Fick du din fina porslinsdiskho, och uppfyllde den dina förväntningar?

Skall snart själv inreda nytt kök, och IKEAs dubbla porslinshoar
ser trevliga ut.

/(/KoW

I mitt kök har jag dubbel porslinsho under bänkskivan av sten. Jag har sett att Ikeas porslinsho ligger ovanpå bänkskivan - Det känns väldigt opraktiskt att inte kunna fösa ner vatten, grönsaksrens o s v direkt i hon, eller?

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.