Vulcan61
monterade förra veckan dämpare bakom för att lådorna ska stänga mjukt. Dom 2 översta stänger ej helt. Dom 3 lådorna under stänger hela vägen in. Otroligt störande. Lådorna är från runt 2013. Ikea ha säkert andra modeller idag. Säkert utgående dessa. Någon som känner igen detta problem?

• Kökslådor halvöppna, de översta stänger inte helt, dämpare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hur ser dämparna ut mina fungerar bra

Vulcan61
Dessa är det

• Två förpackade skjutregelsatser märkta "RATIONELL" på vit bakgrund.
    Skapa konto
R
Satte in likadana som dina för en del år sen , så här ser mitt ut

• Närbild av en installerad dörrlåsarmatur i svagt upplyst rum.
    Skapa konto
Vulcan61
R rävlyan skrev:
Satte in likadana som dina för en del år sen , så här ser mitt ut
Ja det är samma. Vet du hur man ta Ut fjädern? Är det bara dra den rakt bakåt? Få montera den på nytt kanske

R
Fjädern går nog inte att ta ur på något sätt , däremot så ska den lilla pinnen snäppas in i den främre delen som sitter fast på gejdern , så prova med att montera om de som inte fungerar , du sa att någon fungerar ,kolla på dom så kanske du kan se om något hamnat fel vid montaget

Vulcan61
R rävlyan skrev:
Fjädern går nog inte att ta ur på något sätt , däremot så ska den lilla pinnen snäppas in i den främre delen som sitter fast på gejdern , så prova med att montera om de som inte fungerar , du sa att någon fungerar ,kolla på dom så kanske du kan se om något hamnat fel vid montaget

Ja lossade en låda. Och dämparen fungera den stänger hela vägen in utan lådan. Går ej justera så lådfronten gå längre in va? Ja det är ju 2 plastsprintar som låser lådorna i varje yttehörn. Borde inte göra nått fel där. Svårt hitta manualer från Ikea hur lådan ska monteras efteråt

• Gilla
Miiroo
  • Laddar…
R
Hur mycket är det som inte stänger , mina lådor lägger jag bara på gejdrarna och skjuter in så snäpper dom fast

Vulcan61
Märkligt. Fästet under lådan låser i plast clipsen. Men skenan går ej in lika långt mot lådan på dom översta. Du se ca 3,4 mm luft där. Lådorna under ha avstånd på ca 2mm. Så nått strul där tror ja

• Måttband visar 3-4 mm mellanrum mellan låda och dess skena i en byggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Närbild på skena och plastclips under låda med synligt glapp på ca 3,4 mm.
    Skapa konto
Vulcan61
Ja lägger lådan på skenan sen skjuter ja bara fram den ledbara skenan som sedan låser i clipsen. Så ha svårt se att det är gjort fel där. Såfall om det går ställa in med nån skruv hur långt fronten ska in och ut?

Redigerat:
R
På sidorna i framkant på lådorna sitter det nog en rektangulär bricka , den vrider man ett halvt varv och under finns ställskruvar för att justera fronten med , prova där

Vulcan61
R rävlyan skrev:
På sidorna i framkant på lådorna sitter det nog en rektangulär bricka , den vrider man ett halvt varv och under finns ställskruvar för att justera fronten med , prova där
Dom 2 skruvarna var annat. Höjdled och sidled

R
Kom på det själv . troligtvis är det den delen som ska röra sig mellan lådan och väggen ( som du lägger lådan på och låses )
som inte är i läge , den ska gå ända fram till fronten , plastbiten under ska vara framme mot fronten , något tar emot , skruv eller annat kanske ,svårt på distans att säga något , ta ur en som fungerar och jämför alla små detaljer och mått noga så hittar du säkert var det felar

Vulcan61
Det är lite mellanrum på dom som går in helt också. Lägg upp en bild på dina hur det ser ut där. Så se den lådannut som gå in helt. Helt otroligt att man ej kan hitta en manual hur man gör detta

• Närbild av en delvis intryckta lådknopp på en möbel med synligt mellanrum.
    Skapa konto
Lyckades du lösa det? Jag har samma problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.