Vi byggde förra året med JB-Villan i Falköping, efter att vi flyttat in märkte vi att köksfläkten sög väldigt dåligt, vi påpekade detta till JB-Villan som skickade ut snickare för att se till att installationen gått rätt till och sen även fläktleverantören för att se att fläkten inte var trasig. Efter detta konstaterades att allt var som det skulle och JB-Villan hävdar att vi inte kan få en fungerande fläkt i den planlösning vi valt (50m2 kök/vardagsrum) och hänvisar till att öppna dörrar och fönster när vi lagar mat. (Detta hjälper marginellt och även med dörren helt öppen fungerar fläkten väldigt dåligt och 50% av os och ånga går rakt ut förbi fläkten)

Någon som har liknande erfarenheter? Ska det behöva vara såhär när man bygger hus 2016?

Fläkten vi har:
Franke Futurum Stil ELC 90 rf / 78079000

"Svaret från JB-Villan:
Efter vår utredning, och svar från konstruktörer, leverantörer och hantverkare har vi nu kommit till en slutsats.
Följande åtgärder är gjorda;

1. Jonatan (vår snickare) har kontrollerat montaget; inget fel.
  2. Thorssells vitvaror har besökt er och kontrollerat, inget fel.
  3. Erik på TJ kollat/rensat kanal, inget fel.
  4. Elektriker kollat så att inte fläktmotorn monterats på fel håll.
  5. Vår vvs & ventilationskonstruktör Adam ringt/mailat Franke, de anser fläkten räcka. Franke (som tillverkat fläkten som sitter monterad) hävdar att det är rätt projekterat av Adam och att fläkten är tillräckligt kraftfull för att klara att ventilera den planlösning som är.
Vi hävdar att vi gjort rätt i alla led"

L
Har ni mekanisk ventilation kan det bli ett undertryck som håller igen på utluften , arean på kök/rum ska inte ha någon betydelse , det är köksoset som ska ut från spisen
Ta en bild hur det ser ut med spis och fläkt

Bild

• Modernt kök med vita väggar, svart bänkskiva och rostfri fläktkåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det verkar som att du har min 60 cm från spis till fläkten , normalt är 50 cm mellan spis och fläkt
Den ser ut att vara lite kort ut över spisen och inte någon utdragbar del på den , så dom yttre plattorna kommer att osa utanför om det det inte är turbodrag på fläkten , då fodras det en häftigt fläktfart , dörrar och fönster kommer att smälla igen p-g-a undertrycket som blir
Har du mekanisk vent , prova att stänga av den och stek så blir det nog bättre med utsug , men det är inte meningen att man ska behöva göra så .
Att alla säger att det inte är något fel kan jag förstå , iof inget fel , men fläktkåpan är alldeles för kort ut från vägg för att ta hand om oset
Det som kan göras för att få det bättre är att byta fläkten till en som har utdragbar del , gärna en med lång sådan , men det bästa är att få ned kåpan , med en utdragbar del , till 50 cm ovan spis och i liv med underkant väggskåp
Lite tråkigt om den ska flyttas ner , blir fult på väggen efter den som sitter där nu .
Stå på er om detta , klart en miss av någon eller har ni valt fläktkåpan som extra eller liknande
Lusläs montageinstruktionen på fläkten innan ni säger något mer , i den står hur den ska monteras med alla mått angivna

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det verkar som att du har min 60 cm från spis till fläkten , normalt är 50 cm mellan spis och fläkt
Den ser ut att vara lite kort ut över spisen och inte någon utdragbar del på den , så dom yttre plattorna kommer att osa utanför om det det inte är turbodrag på fläkten , då fodras det en häftigt fläktfart , dörrar och fönster kommer att smälla igen p-g-a undertrycket som blir
Har du mekanisk vent , prova att stänga av den och stek så blir det nog bättre med utsug , men det är inte meningen att man ska behöva göra så .
Att alla säger att det inte är något fel kan jag förstå , iof inget fel , men fläktkåpan är alldeles för kort ut från vägg för att ta hand om oset
Det som kan göras för att få det bättre är att byta fläkten till en som har utdragbar del , gärna en med lång sådan , men det bästa är att få ned kåpan , med en utdragbar del , till 50 cm ovan spis och i liv med underkant väggskåp
Lite tråkigt om den ska flyttas ner , blir fult på väggen efter den som sitter där nu .
Stå på er om detta , klart en miss av någon eller har ni valt fläktkåpan som extra eller liknande
Lusläs montageinstruktionen på fläkten innan ni säger något mer , i den står hur den ska monteras med alla mått angivna
Fläkten är förmodligen lika djup som merparten av de väggmonterade fläktar som säljs idag, 500mm. Storleken på rummet har väldigt stor betydelse. Anledningen till öppna fönster i eller dörr i rummet bredvid är för att få till en cirkulation. Dom ledande fläkttillverkarna rekommenderar idag 650 mm från bänkskiva inte 500 mm. Till TS, glöm inte att fläkten ska startas 5-10 minuter innan matlagning för att få igång cirkulationen innan maten börjar tillagas.

L
D DFYD123 skrev:
Fläkten är förmodligen lika djup som merparten av de väggmonterade fläktar som säljs idag, 500mm. Storleken på rummet har väldigt stor betydelse. Anledningen till öppna fönster i eller dörr i rummet bredvid är för att få till en cirkulation. Dom ledande fläkttillverkarna rekommenderar idag 650 mm från bänkskiva inte 500 mm. Till TS, glöm inte att fläkten ska startas 5-10 minuter innan matlagning för att få igång cirkulationen innan maten börjar tillagas.
Det att starta 5-10 minuter före matlagning , vad i herrans namn är det för påfund och vem säger det , att det sedan behöver komma in luft är nog ingen som förnekar genom lite öppet fönster ,
det visste även min mormor med självdrag ovan vedspisen
Med 650mm upp så behövs det en fläkt som är i jämförelse med något i hästväg för att dra ut oset , inte ens en som sitter 500 mm från spis drar den ut allt , går alltid lite på sidan om
Det beror på luftens väg som ingen kan förutsäga , annat än med labratorieprovning under perfekta förhållanden , och dom testerna tar jag lätt på .
Att tillverkarna nu för tiden säger 650 mm upp som du säger , anser jag som vansinigt , oset ska ut , är det för långt mellan fläkt och spis så finns det inget bra drag upp från kok och stek . Och fläktarnas fart har inte ändrats något nämnvärt sedan Futurums tid , den var det fart på oset ut , men nu ska det vara så modernt ,
Nej tacka vet jag den typ ( äldre ) av fläktar som kan dra ut oset och inte som jag ser det , något som inte fungerar riktigt bra

L Liteavvarje skrev:
Det att starta 5-10 minuter före matlagning , vad i herrans namn är det för påfund och vem säger det , att det sedan behöver komma in luft är nog ingen som förnekar genom lite öppet fönster ,
det visste även min mormor med självdrag ovan vedspisen
Med 650mm upp så behövs det en fläkt som är i jämförelse med något i hästväg för att dra ut oset , inte ens en som sitter 500 mm från spis drar den ut allt , går alltid lite på sidan om
Det beror på luftens väg som ingen kan förutsäga , annat än med labratorieprovning under perfekta förhållanden , och dom testerna tar jag lätt på .
Att tillverkarna nu för tiden säger 650 mm upp som du säger , anser jag som vansinigt , oset ska ut , är det för långt mellan fläkt och spis så finns det inget bra drag upp från kok och stek . Och fläktarnas fart har inte ändrats något nämnvärt sedan Futurums tid , den var det fart på oset ut , men nu ska det vara så modernt ,
Nej tacka vet jag den typ ( äldre ) av fläktar som kan dra ut oset och inte som jag ser det , något som inte fungerar riktigt bra
Att starta fläkten en stund innan är bortsett från tips från både frankes (futurums) och thermex representanter som jobbat med köksventilation i tusen år även bara sunt förnuft. Du talar om luftens väg, det är ett sätt att leda den på just den rätta vägen.
Ja så länge du har en 125mm kanal så kommer fläkten bara fungera sämre ju kraftigare den blir så en gammal futurum i en klen kanal kan fungera alldeles utmärkt...

Har ni frånluftsvärmepump/mekanisk ventilation är detta väldigt vanligt. Era friskluftsventiler klarar helt enkelt inte av att släppa in mängden luft er köksfläkt fösöker suga ut. Det är alltså inget fel på montage eller hus. Sätt in 2 extra ventiler i andra änden av huset så är detta fixat. Alt öppna ett fönster.

Det positiva är att ert hus är tätt, dvs troligtvis välbyggt.

Redigerat:
I Martenw skrev:
Har ni frånluftsvärmepump/mekanisk ventilation är detta väldigt vanligt. Era friskluftsventiler klarar helt enkelt inte av att släppa in mängden luft er köksfläkt fösöker suga ut. Det är alltså inget fel på montage eller hus. Sätt in 2 extra ventiler i andra änden av huset så är detta fixat. Alt öppna ett fönster.

Det positiva är att ert hus är tätt, dvs troligtvis välbyggt.
Problemet är ju dessvärre att även om vi har dörren helt öppen så fungerar ju fläkten otroligt dåligt, så jag är tveksam till att två extra ventiler kommer lösa problemet.

L Liteavvarje skrev:
Vi valde fläktkåpan, men det var från ett urval som skulle fungera i vårt kök, dessutom är fläkten dubbelt så kraftfull som den som ingick. Testade igår att lyfta upp grytan lite när jag kokade vatten (för att minska avståndet) men ångan går ju ändå inte upp igenom fläkten, utan mer upp till fläkten och sen vidare ut i rummet.

Om du håller ett papper mot fläkten, sugs det fast då?

D DFYD123 skrev:
Till TS, glöm inte att fläkten ska startas 5-10 minuter innan matlagning för att få igång cirkulationen innan maten börjar tillagas.
Utveckla gärna detta. Hur kan det krävas att man kör i 5-10 min för att få "cirkulation"?

S skugg skrev:
Bild
Är det dåligt drag på alla hastigheter?
Sitter fläkten i kåpan eller på taket?
Liknar vår fläkt. Har märkt att på låg hastighet tar den inte all ånga på yttre plattorna.
Men fungerar perfekt vid ökning av hastighet.

P
ja det här borde funka inga konstigheter med detta
hur många kubikmeter luft kan den skicka i väg? specen?
går röret rakt ut genom taket och hur långt är det?

Vår fläkt fungerade inte, det blev bara en stor virvel av rök och dimma över spisen :oops: vid besiktning fastnade ett A4 papper i fettet på filtret men ramlade ned efter 3 sekunder. :poop:
Vi klagade till Peab och de tog dit underentreprenör som filmade inuti rören. De hittade felet men sade inget till mig utan gick utanför ytterdörren och tasslade. Jag tjuvlyssnade och hörde att de talade om avloppsventilation och backventil och att lukt skulle komma in i köket.
Jag konfronterade dem om detta men de svarade -hur skulle det kunna komma in avloppslukt i köksfläkten? :mad:

När de åkt tog jag bort fläktkåpan och där låg en lös backventil med två halvmåne flärpar. Den hade suttit på fläkten. Se bild
Ritad skiss av köksfläkten med felmonterad flexibel slang och lös backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men den flexibla plast slangen (skall väl vara aluminium ) var för lång och hängde åt sidan. Backventilen hade alltså aldrig öppnat och de två flärparna hade aldrig kunnat blåsa upp och ställa sig rakt upp. Alltså noll flöde.

Vi har mekanisk ventilation med utsug på toaletter och i kök. Det bildar undertryck i huset och det drog nu in kall luft genom köksfläkten hela tiden vi inte hade den igång. OCH även avloppslukt ifrån avloppsventilationen som går ut i jämte köksfläkten på taket.

De hade alltså ljugit (inte första eller sista gången)

Jag monterade backventilen ovanför den flexibla slangen och kortade slangen så att den blev rak. Satte senare även lite tätningslist på backventilen så att den inte gav höga klappande ljud när det blåste ute.

Själv är bäste dräng.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.