Har letat online, skruvat och petat på en vägglampa i köket som ska ev. väck. Måste höra med folk här inne hur exakt sånt är byggt.
Jag har en vägglampa från tidigt 60-tal. Lampen eller kåpan är gjord av ett keramiskt material, samma material som säkringsproppar är gjorda av (Ni vet säkert vad jag menar). Den är monterad mot en kakelvägg i köket. Jag ska absolut inte peta på den men vill gärna veta hur den är inbyggd och hur svårt bytet är. Jag funderar absolut på att ta in en elektriker, men måste överväga huruvida det är värt att byta ut den eller inte.
En annan sak, vet ni vart man kan köpa dessa retro saker, t.ex när är kupa går sönder... Det är två stycken på vardera sidor, en har sprickor. Det är en av anledningarna varför jag funderar på att byta ut den då man slipper leta efter en reservdel som kankse inte existerar längre.
Jag har en vägglampa från tidigt 60-tal. Lampen eller kåpan är gjord av ett keramiskt material, samma material som säkringsproppar är gjorda av (Ni vet säkert vad jag menar). Den är monterad mot en kakelvägg i köket. Jag ska absolut inte peta på den men vill gärna veta hur den är inbyggd och hur svårt bytet är. Jag funderar absolut på att ta in en elektriker, men måste överväga huruvida det är värt att byta ut den eller inte.
En annan sak, vet ni vart man kan köpa dessa retro saker, t.ex när är kupa går sönder... Det är två stycken på vardera sidor, en har sprickor. Det är en av anledningarna varför jag funderar på att byta ut den då man slipper leta efter en reservdel som kankse inte existerar längre.
Redigerat:
Är det en sådan här lampa du menar?
Börja med att bryta strömmen (skruva ur säkringen)
Skruva av lamphållarens ring och lossa skruvarna som håller trådarna på plats
Ta bort fästskruvarna som håller lampan på väggen.
Isolera trådändarna eller montera den nya lampan
Sätt tillbaka säkringen
Klart
(eller finns det någon dold finess som jag har missat?
)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att bryta strömmen (skruva ur säkringen)
Skruva av lamphållarens ring och lossa skruvarna som håller trådarna på plats
Ta bort fästskruvarna som håller lampan på väggen.
Isolera trådändarna eller montera den nya lampan
Sätt tillbaka säkringen
Klart
(eller finns det någon dold finess som jag har missat?
Redigerat:
Om det är en sådan lampa som "fahlis" lagt in en bild på så finns den fortfarande i handeln.
Design: Bernadotte och finns tex här :
http://www.byggfabriken.com/sortime...inssockel/info/produkter/732-111-vit-lampett/
Men finns nog hos de flesta välsorterade lampaffärer
Design: Bernadotte och finns tex här :
http://www.byggfabriken.com/sortime...inssockel/info/produkter/732-111-vit-lampett/
Men finns nog hos de flesta välsorterade lampaffärer
Både jag och nej, utförande är detsamma, men själva kåpan är cirkulär (fästanordningen) och det finns inga skruvar eller annat på den... om jag minns rätt.oceanis skrev:
Jag beklagar att jag inte har någon bild, men jag ska ordna fram en ASAP. Har lgh uthyrd för tillfälligt och befinner mig på en annan ort.
Jag återkommer men tack för förslaget och guiden! Uppskattas!
Hoppar in i denna tråd med en fråga!
Jag vill skruva loss denna lampa från väggen, men den keramiska sockeln för glödlampan är i vägen för att nå fram med mejseln. Kan jag ta bort sockeln på något vis? Eller hur kan man annars få bort lampan?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej, Jag skulle prova med en vinkelskruvmejsel som är formad som ett "s" och därför går fri från sockeln. Kan även fungera med bits och ett litet spärrskaft.
https://verktygsboden.se/hand-elver...Z6GU8cWAedpZTdI0yOCoPqJvxfzIxDVBoCwAYQAvD_BwE
https://verktygsboden.se/hand-elver...Z6GU8cWAedpZTdI0yOCoPqJvxfzIxDVBoCwAYQAvD_BwE
Går det inte att skruva av den yttre delen av lamphållaren? Om det gör det så brukar de spänningsförande blecken bli synliga, så var lite försiktig.
Klicka här för att svara