Jag är på gång att beställa ett nytt kök från ikea men har aldrig planerat ett kök från grunden, tar gärna emot åsikter.
Köket ska va i en liten tvåa (bredd och djup på kök är 352cm och 265cm ) avlopp går ej att flytta, det sitter en kryddhylle fläkt där själva aggregatet kommer att flyttas högst upp i högskåpet.
Diskmaskinen på 45cm är längst till höger.
Det jag velar mest över är ytan mellan häll och diskho, ska jag köra på 40cm bredd mellan häll och högskåp eller 60cm?
Jag tänker att det iaf känns mer praktiskt med 2st 60cm breda lådor än med en 40 och en 80 cm men då får jag mindre arbetsyta mellan häll och diskho.
Kommer att köra med 2 lådor med innerlådor, frågan är bara hur mycket innerlådor man ska ha och på vilka?
Är van ett gammaldagskök med överskåp så jag tycker det är lite svårt att se vad som behövs i lådväg.
Alla tips o åsikter uppskattas.
Köket ska va i en liten tvåa (bredd och djup på kök är 352cm och 265cm ) avlopp går ej att flytta, det sitter en kryddhylle fläkt där själva aggregatet kommer att flyttas högst upp i högskåpet.
Diskmaskinen på 45cm är längst till höger.
Det jag velar mest över är ytan mellan häll och diskho, ska jag köra på 40cm bredd mellan häll och högskåp eller 60cm?
Jag tänker att det iaf känns mer praktiskt med 2st 60cm breda lådor än med en 40 och en 80 cm men då får jag mindre arbetsyta mellan häll och diskho.
Kommer att köra med 2 lådor med innerlådor, frågan är bara hur mycket innerlådor man ska ha och på vilka?
Är van ett gammaldagskök med överskåp så jag tycker det är lite svårt att se vad som behövs i lådväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla tips o åsikter uppskattas.
När det gäller antal lådor kan du fundera på vilka lådor och hyllor du har idag, vad du förvarar i dem och hur det funkar, tex om du egentligen behöver fler eller färre lådor av någon viss storlek. Du kan även prova dig fram lite eftersom det är lätt att köpa fler innerlådor i efterhand om du märker att du behöver.
Ska du inte ha några överskåp eller hyllor alls? Kolla så att det inte blir mindre förvaring totalt än du hade innan.
Ska du inte ha några överskåp eller hyllor alls? Kolla så att det inte blir mindre förvaring totalt än du hade innan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag tycker att 80 cm mellan diskho och häll är minimum för att det ska gå att laga även enkla måltider. Man behöver plats med grönsaker som ska skäras, skärbräda, någonstans att göra av det som är färdigskuret, köttet som ska tillagas etc.swegunnar skrev:
Den ytan är mycket viktigare än ytan mellan högskåp och häll.
Ikea har vissa minimum krav för att garanti ska gälla. Tror det är 80cm mellan häll och ho. Har byggt flera kök och det jag lärde mig är att man behöver avlastningsyta på båda sidorna om hällen. Sedan 60cm avlastningsyta bredvid ugn, så man kan ta ut en plåt och ställa bredvid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Så vitt jag vet gäller deras garanti enskilda skåp och inte hur de är i förhållande till varandra. Det låter jättekonstigt att garantin på en låda inte skulle gälla därför att lådan är 60 cm bred och finns mellan diskhon och hällen. Det du nämner låter mer som det som krävs för bygglov och som är god praxis för ett bra kök.K Kirre2021 skrev:
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Personligen hade jag valt att ha ugnen under spisen, förlängt arbetsbänken och sen kört överskåp. Just nu har du bara en massa utspridda småytor att arbeta på, varav hälften potentiellt kommer okuperas av kaffekokare, blender etc
mrsnhp skrev:
När det gäller antal lådor kan du fundera på vilka lådor och hyllor du har idag, vad du förvarar i dem och hur det funkar, tex om du egentligen behöver fler eller färre lådor av någon viss storlek. Du kan även prova dig fram lite eftersom det är lätt att köpa fler innerlådor i efterhand om du märker att du behöver.
Ska du inte ha några överskåp eller hyllor alls? Kolla så att det inte blir mindre förvaring totalt än du hade innan.
Just idag är jag helt utan kök, köket är helt utrensat sedan 1mån..skulle ha beställt köket tidigare men av olika anledningar inte blivit av..
Inga överskåp, i det gamla köket var mycket det onödig förvaring som rensats ut nu.
Det jag tycket blir svårast att föreställa sig är att ha skafferi och porslin i lådor och hur mycket utrymme det kräver och vilken bredd på lådor som passar bäst.. därav mitt dillemma på lådbredden..40+80cm eller 60+60?
Det som inte går att köpa i efterhand är dubbla innerlådor utan bara enkel låda.
Har ritat köket med ikea och tjejen där sa att det så olika hur alla gör med utrymmet mellan häll och diskho men att det bör vara 60cm iaf, finns dock inga krav från deras sida.
Man får en notis/varning i planeringsverktyget hos Ikea om man har disko närmare än 40cm från spishäll iaf. Om att man rekommenderar minst 40cm
Jag syftar på om man väljer vitvaror från Ikea. Stommar har givetvis ingen betydelse hur de sitterBirgitS skrev:
Så vitt jag vet gäller deras garanti enskilda skåp och inte hur de är i förhållande till varandra. Det låter jättekonstigt att garantin på en låda inte skulle gälla därför att lådan är 60 cm bred och finns mellan diskhon och hällen. Det du nämner låter mer som det som krävs för bygglov och som är god praxis för ett bra kök.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du får helt enkelt kolla hur mycket plats som du behöver för bestick, knivar, slevar, potatisskalare och allt annat smått du har, samt vad det kan bli framöver.swegunnar skrev:
Hur mycket utrymme som krävs är ju helt beroende på hur mycket du har. Mitt "skafferi" tar upp 3 st 60 cm breda lådor och kastruller/pannor tar upp 3 sådana lådor. Det skulle alltså inte få plats i ditt lilla kök.swegunnar skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
P Posselosse skrev:
Jo du har en poäng det är bara att jag har alltid tänk att om ja någonsin köper ett nytt kök så vill jag att det ska vara utan överskåp så det känns öppet och luftigt..att lite av det praktiska får stå tillbaka för utseendet och känslan. Högskåpet är igentligen bara så att man kan flytta fläktaggregatet dit.
Logiken vinner inte alltid över förnuftet
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Det var den info jag fick från Ikea att min 80cm annars får man ingen garanti. Säkert pga risk att få vatten på hällen. Är egentligen inget konstigt, om garanti ska gälla för produkter så ska de monteras och användas korrekt. Dessutom krävs behörig elektriker för inkoppling av häll. Så när jag reklamerade till Ikea så kontrollerade de installationen, både mått och el.BirgitS skrev:
P Posselosse skrev:
P Posselosse skrev:
Ja det var ju en ide, den får jag fundera på..
Om vi bortser från bänkyta en stund, ni som har moderna kök med lådor vad skulle ni välja 2st 60cm lådor eller en 40 och en 80cm låda? Det hänger ju förstås mycket på vad man ska förvara men generellt vad tycker ni om det?