WaldenWoods StockholmM skrev:
Suck. Så många här som inte förstår frågeställningen.

Såklart kan man få ett jättebra kök med en erfaren köksplanerare. Såklart är de i genomsnitt mer erfarna hos de varumärken som har högre marginal på sina varor. Såklart tar de sig mer tid där än på Ikea. Så har det alltid varit.

Frågan i tråden var om denna del av branschen (alltså köksplanering, oavsett varumärke) utvecklats de senaste 15 åren. Oavsett om man är Ikea, Ballingslöv, Puustelli eller någon annan är det givetvis bättre skalbarhet i att ha en dator som gör grovjobbet med att repetitivt placera ut skåp efter ett antal grundprinciper som redan är kända, än en människa (som dessutom helst ska vara en person med stor erfarenhet, vilket många av oss här tydligt kräver).

Jag skulle mycket hellre jobba med findetaljerna tillsammans med en mänsklig köksplanerare, efter att ha valt bland ett gäng grovskisser som datorn skapat. Då får jag mer nytta av både rådgivarens och min egen tid. Oavsett vilket varumärke jag väljer på mitt kök. Och det vore mycket mer kostnadseffektivt för köksleverantören.

Men slutsatsen måste bli att bortsett från Ikeas (och eventuellt Marbodals) ganska begränsade funktion för detta (som rådgivarna inte verkar använda sig av) verkar det inte finnas.

Jag har även letat lite efter någon tredjepartstjänst som gör samma sak. Det närmaste jag hittade var zipgen.com. Men det är ungefär på samma nivå som Ikeas befintliga verktyg.
Det programmet som de använder sig av och ritar i nu är ju ändå ganska nytt. Kom typ för högst två år sen! Innan dess va det nog samma program som för femton år sen. Så lite utveckling har ju skett ändå. Nä, men skämt åsido, skriv till IKEA och berätta om din idé. Det kan ju hända att de tar med den i det som redan är påbörjat. Underbara framtid!

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Vi byggde ett ikeakök i somras och rådgivaren/säljaren där bad oss faktiskt att tänka utanför boxen. "Tänk på hur det kan bli och inte hur det är". Nu blev det inte så mycket nytänk i och för sig men det berodde nog mer på oss än IKEA.
WaldenWoods StockholmM skrev:
Idag var jag på köksplanering hos Ikea. Jag blev besviken.

Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag på hur planlösningen kan väljas. Därefter välja ett av dem att utgå från, och göra finjusteringar manuellt.

Döm om min förvåning när handläggaren från en tom yta började sätta ut skåp för skåp, precis som för 15 år sedan. På den avsatta tiden 60 minuter hann vi bara göra 1-2 förslag.

Jag fick dessutom ingen hjälp med att "tänka nytt", utan snarare fick jag frågan "hur vill du ha det?". Dvs jag designade mitt eget kök, och fick hjälp med ritandet, snarare än att jag fick hjälp med att tänka utanför ramarna vilket var det jag gärna ville ha.

Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta. (Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Allt börjar nog med placeringen av diskhoskåpet/sopskåpet där vattenledningarna mynnar in samt avlopp avgår.
Beroende på om du bor i hus å du kan komma in under å dra om avlopp å vatten får man förlika sig med hur dessa doningar e dragna.
Diskmaskin e väl fint å få in bredvid diskhoskåpet, sen bygger man väl vidare därifrån.
Placeringen av spisen ska man väl tänka på hur man kan ansluta en spisfläkt.
När vi köpte ett kök kom en tjej ut å mätte med laser osv, trevlig tjej som ritade upp precis som vi ville ha.
Några månader senare jobbade hon inte där längre.
Om du ska beställa kök av någon leverantör - Kontrollera vilka toleranser dem jobbar med.
Kräv tex att skåpsstommar samt luckor INTE får ha en sämre tolerans än att dem avviker mer än 0,1mm
geometriskt sett i alla led i köpekontraktet - Mycket viktigt.
Detta är speciellt viktigt då flera skåp skruvas ihop med varandra och dess toleranser lätt ger huvudvärk.
God Lycka

• Haha
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Å Återvandring skrev:
Allt börjar nog med placeringen av diskhoskåpet/sopskåpet där vattenledningarna mynnar in samt avlopp avgår.
Beroende på om du bor i hus å du kan komma in under å dra om avlopp å vatten får man förlika sig med hur dessa doningar e dragna.
Diskmaskin e väl fint å få in bredvid diskhoskåpet, sen bygger man väl vidare därifrån.
Placeringen av spisen ska man väl tänka på hur man kan ansluta en spisfläkt.
När vi köpte ett kök kom en tjej ut å mätte med laser osv, trevlig tjej som ritade upp precis som vi ville ha.
Några månader senare jobbade hon inte där längre.
Om du ska beställa kök av någon leverantör - Kontrollera vilka toleranser dem jobbar med.
Kräv tex att skåpsstommar samt luckor INTE får ha en sämre tolerans än att dem avviker mer än 0,1mm
geometriskt sett i alla led i köpekontraktet - Mycket viktigt.
Detta är speciellt viktigt då flera skåp skruvas ihop med varandra och dess toleranser lätt ger huvudvärk.
God Lycka
Att kräva en tolerans på max 0.1 mm på skåp och luckor på alla led!!!
Du skämtar eller??
Varmt eller kallt, torrt eller lite fuktigare osv.
Du får gärna tala om vilka tillverkare som går med på såna vilkor.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Att kräva en tolerans på max 0.1 mm på skåp och luckor på alla led!!!
Du skämtar eller??
Varmt eller kallt, torrt eller lite fuktigare osv.
Du får gärna tala om vilka tillverkare som går med på såna vilkor.
Det räcker med att kräva att skåpen levereras så att det går att montera med samma finish som i visningsköket.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Med 0,1mm menar jag att dem kapar till grejerna i fabriken och limmar/spikar ihop skåpen
i nån jigg som genererar en avvikelse om max 0,1mm samt att vinkeln i skåpen blir 90 grader
å inte 92 grader osv.
Spånskivan tror jag faktiskt är ganska formstabil och sväller/krymper väl likadant i alla dimensioner på en gång vid ändrad luftfuktighet så skåp borde ju ändras likadant i alla led i olika omgivningar men vet inte med säkerhet.
Trodde faktiskt att dem liksom stoppade in skåpen i en exakt stel form å sen spikade fast baksidan i skåpet
sådant att skåpets rakhet låses in.
Om nån vet vore de intressant å veta hur dem gör egentligen - studiebesök Ikea kanske :)

Å Återvandring skrev:
Med 0,1mm menar jag att dem kapar till grejerna i fabriken och limmar/spikar ihop skåpen
i nån jigg som genererar en avvikelse om max 0,1mm samt att vinkeln i skåpen blir 90 grader
å inte 92 grader osv.
Spånskivan tror jag faktiskt är ganska formstabil och sväller/krymper väl likadant i alla dimensioner på en gång vid ändrad luftfuktighet så skåp borde ju ändras likadant i alla led i olika omgivningar men vet inte med säkerhet.
Trodde faktiskt att dem liksom stoppade in skåpen i en exakt stel form å sen spikade fast baksidan i skåpet
sådant att skåpets rakhet låses in.
Om nån vet vore de intressant å veta hur dem gör egentligen - studiebesök Ikea kanske :)
Hur hade du tänkt mäta upp avvikelsen på ett 60-70-80-90 eller 100 skåp?
Med tumstock:)
0.1 mm på ett skåp är löjligt lite.
På ett 100 cm brett skåp så är vi nere på en
10 000 del i felmarginal.
Hur och varför skulle detta vara önskvärt och till vilket pris skulle det kosta för att komma dit för vi är definitivt inte där!!!
Ingen köks tillverkare är där nu!!
Trä är ett levande material mer eller mindre beroende på hur skåpen är byggda.
Lägg till samma felmarginal på luckorna så har vi samma problem där!!

Är det nån här som kan säga vad det behövs i datorväg för att kunna köra IKEAs planeringsverktyg?
IKEA kan inte svara på det!?
Jag trodde att min dator skulle räcka till, AMD 3GHz 2 kärnor och 14GByte minne, men det är otroligt segt att ladda en ritning och att göra nåt i den sen.

• Gilla
Gström
  • Laddar…
W Warleod skrev:
Är det nån här som kan säga vad det behövs i datorväg för att kunna köra IKEAs planeringsverktyg?
Jag trodde att min dator skulle räcka till, AMD 3GHz 2 kärnor och 14GByte minne, men det är otroligt segt att ladda en ritning och att göra nåt i den sen.
Jag tror inte det är datorns kapacitet som är problemet. Den bör räcka. Antingen browser, cahe eller att hårddiskan är nästan full eller nåt annat lokalt som ställer till det. Eller ett tillfälligt problem på Ikeas sida.

W Warleod skrev:
Det kräver väldigt lite, jag har gjort det från min telefon. Skulle gissa att boven är din dator är i rejält dåligt skick eller internet-kopplingen som strular.
Prova hos en bekant och se om problemet kvarstår.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.