Hej! Jag har fått tag i en bryggare för turkiskt kaffe som faktiskt har en kärna av stål. Tyvärr finns det kanter på den som gör att den inte riktigt får kontakt med hällen. Se bilder.

Jag ser två lösningar (vill inte använda en induktionsadapter-platta)

1) Slipa ner kanterna. Jag vet dock inte vad man använda för verktyg till detta och orolig att den inte sitter ihop riktigt eller läcker efteråt.

2) Svetsa eller limma fast en platta rostfritt stål undertill. Kan man det? Håller det för värmen med lim? Var hittar man en sån skiva?

Tacksam för tips! En kaffepanna med utsmyckningar, troligen för att brygga turkiskt kaffe, inomhusmiljö med leksaker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsfärgad ljusstake med detaljerat mönster, ovanifrån perspektiv, med suddig bakgrund av en leksak och ett rum.
Skapa konto

P
M MickeMånsson skrev:
Hej! Jag har fått tag i en bryggare för turkiskt kaffe som faktiskt har en kärna av stål. Tyvärr finns det kanter på den som gör att den inte riktigt får kontakt med hällen. Se bilder.

Jag ser två lösningar (vill inte använda en induktionsadapter-platta)

1) Slipa ner kanterna. Jag vet dock inte vad man använda för verktyg till detta och orolig att den inte sitter ihop riktigt eller läcker efteråt.

2) Svetsa eller limma fast en platta rostfritt stål undertill. Kan man det? Håller det för värmen med lim? Var hittar man en sån skiva?

Tacksam för tips![bild][bild]
riktigt rostfritt är ju inte magnetiskt så det lär ju inte funka
har du provat om den funkar som den är? beror ju lite på avståndet till plattan

electroluxaren skrev:
riktigt rostfritt är ju inte magnetiskt så det lär ju inte funka
har du provat om den funkar som den är? beror ju lite på avståndet till plattan
Då får man använda vanligt stål antar jag. Har provat på olika storlekar och olika hällar. Mitten hamnar ca 2-3 mm ifrån hällen

P
M MickeMånsson skrev:
Då får man använda vanligt stål antar jag. Har provat på olika storlekar och olika hällar. Mitten hamnar ca 2-3 mm ifrån hällen
Och hällen säger nej ?

Fairlane
Vill minnas att jag såg att någon ställde sin motsvarande bryggare i en gjutjärnspanna, men det är kanske inte så kul??

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Löda fast en 3mm plåt kanske kan funka? Borde gå att testa genom att använda den med en lös 3mm plåt i rätt diameter på plattan.

Ska inte den normalt sett användas i ett upphettat sandbad?
Så en gjutjärnspanna med sand i så är du hemma ;)

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
https://www.outnorth.se/primus/essential-trail-stove
Inte vad du frågade efter, men om en induktionsadapter är utesluten återstår väl bara gas eller traditionell värmeplatta.

Portabelt campingkök med gasoltub, brännare ovanpå, röd och silverfärgad, märkt "PRIMUS".
Skapa konto

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
[länk]
Inte vad du frågade efter, men om en induktionsadapter är utesluten återstår väl bara gas eller traditionell värmeplatta.

[bild]

/Höghus
Absolut :) Det funkar ju - en målet är att få den att lira på induktion. Att integrera en adapterplatta i botten

13th Marine 13th Marine skrev:
Ska inte den normalt sett användas i ett upphettat sandbad?
Så en gjutjärnspanna med sand i så är du hemma ;)
[media]
Haha - jo det är väl den totala upplevelsen. Det hade varit lite smidigare att få den att lira på induktion

M MickeMånsson skrev:
Absolut :) Det funkar ju - en målet är att få den att lira på induktion. Att integrera en adapterplatta i botten
Det är inte säkert att din induktionshäll gillar så små ytor. Jag har varit med om knepigheter med små kastruller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.