Hej på er kära byggexperter.

Jag håller på med ett nybygge. Huset är ett suterränghus med murad nedervåning och trästomme på ovanvåning. Den del som är under mark på den murade delen har jag 250-leca+50 dellplast+ 100 isodrän. På den del som är ovan mark har jag 300-isoblock. Jag tycker det är lite lite isolering med 300-isoblock men använde det ty jag fick ett mycket bra pris på just 300-iso.

Jag vill tilläggsisolera denna 300-isolecan på insidan då jag inte kan göra det på utsidan ty trästommen linjerar med muren. Jag hade tänkt att sätta 50-iso (cellplast/stenull?) på insidan med stålreglar.

Nu till min fråga. Ska jag putsa insidan på iso-lecan innan jag tilläggsisolerar och ska jag plasta in isoleringen. Ska jag även ha en luftspalt mellan isoleringen och muren eller kan man tänka att det blir tillräckligt med luftning om man inte putsar insidan?

Med vänliga hälsningar
Jonas
 
Mikael_L
Jag tror såhär:
Putsa inte. (Den är väl putsad på utsidan?)
Ingen plast.
Ingen luftspalt.
 
Det är som jag har tänkt alltså. Putsen håller tätt från utsidan och lecan luftar tillräckligt. Varför behöver jag inte plasta in. Tänker du att lecan tar hand om ev. fukt som kommer dit?
 
Mikael_L
Jag tycker ju att källarväggar och grundmurar och sånt ska vara ventilerade på alla sidor och inte ha organiskt material på sig.

Har du tänkt gipsskivor, träpanel eller något annat sånt på insida så bör man kanske överväga plast på insidan innan det organiska skiktet.
Men din konstruktion blir nog säkrast om du undviker organiska material mot väggen. Ja frågan uppstår då givetvis vad du istället ska ha på cellplasten ... :o
Kanske mineritskiva?
 
Jag hade tänkt osb och gips. Mineritskiva har jag ingen erfarenhet av, bara att den är dyr, hmmmm.
 
Mikael_L
Ja det borde kanske vara plast på insidan då innan OSB.

Men jag är lite orolig, kommer fukt helt säkert att vandra utåt i konstruktionen då? Annars är det inte bra med plast.

Men är detta över mark? Då bör fukten kunna röra sig utåt.
Men under mark räknar man med att det finns oändliga mängder vatten + RF på 100%, tufft för vatten att lämna väggen då ...
 
Isoleringen gäller enbart över mark och det är dubbla budskap vad gäller plast eller inte och det är lite därför jag ställer frågan. Jag tycker nog att man inte ska behöva plast med är inte säker. Det ligger golvvärme i betongsulan så den ska inte kunna ge ifrån sig fukt.
 
Mikael_L
Kommer du ha rejält uppvärmd källare så blir nog ångtrycket som regel utåt.
Men visst kommer det finnas perioder då det kan vara åt andra hållet. Säg att det är 20°C i källaren och solen lyser ordentligt på grundsockeln efter ett regn, då vänder ångtrycket och kommer istället försöka pressa in fukten inåt källaren.

Det behöver kanske inte innebära problem, sitter det plast så stoppas det där. Om ångtrycket i huvudsak är utåtriktat så kommer konstruktionen i stort hålla sig torr, men kan bli lite fuktigare under kortare perioder.


Bara så du vet, jag famlar mig bara fram på teoretiska resonemang, över hur fysiken fungerar.
 
Tack ska du ha Mikael. Jag sätter nog upp väggen utan plast och om skivan skulle bli fuktig under vissa ihållande varma och regniga perioder kommer den troligtvis hinna torka upp senare utan att den ställer till någon skada. Hoppas jag....
 
Hej,

Hur blev det tillslut med det här?

Sitter med liknande funderingar nu. Arbetar också med ett souterränghus där jag ska ansluta sömlöst i trapphuset mellan undervåning(leca) och övervåning(träregel) Resten av huset är diffusionsöppet och funderar kring att fortsätta använda en diffusionsöppen ångbroms på källarplan just för att kunna låta fukten vandra. Allt jag kan hitta i läsningsväg baseras på diffusionstät ångspärr vilket förstås inte skall användas i källare.

Min tanke är skapa ett installationsskikt av 70mm plåtregel på lecan, där jag ovan mark använder mig av grå EPS på insidan. För att hålla ångbromsen tät utan genomföringar skulle det vara önskvärt att sätta den direkt mot lättklinkerväggen, dock oklart om även den bör ges en luftspalt, dvs fästas mellan plåtregel och gips och acceptera hål vid exempelvis eldosor.

Kanske del av svaret finnas i att förstå putsens funktion närmare på insida respektive utsida, är det enbart lufttäthet - och isåfall, spelar det någon roll vilken sida som är lufttät? Lika så under mark vad är det för funktion som man söker när man slammar ytor?
 
Z zepto skrev:
Hej,

Hur blev det tillslut med det här?

Sitter med liknande funderingar nu. Arbetar också med ett souterränghus där jag ska ansluta sömlöst i trapphuset mellan undervåning(leca) och övervåning(träregel) Resten av huset är diffusionsöppet och funderar kring att fortsätta använda en diffusionsöppen ångbroms på källarplan just för att kunna låta fukten vandra. Allt jag kan hitta i läsningsväg baseras på diffusionstät ångspärr vilket förstås inte skall användas i källare.

Min tanke är skapa ett installationsskikt av 70mm plåtregel på lecan, där jag ovan mark använder mig av grå EPS på insidan. För att hålla ångbromsen tät utan genomföringar skulle det vara önskvärt att sätta den direkt mot lättklinkerväggen, dock oklart om även den bör ges en luftspalt, dvs fästas mellan plåtregel och gips och acceptera hål vid exempelvis eldosor.

Kanske del av svaret finnas i att förstå putsens funktion närmare på insida respektive utsida, är det enbart lufttäthet - och isåfall, spelar det någon roll vilken sida som är lufttät? Lika så under mark vad är det för funktion som man söker när man slammar ytor?
Jag körde på stålreglar, 50-stålull, OSB med luftspalt från golv, gips och ingen plast. Det har både varit fuktiga och varma somrar och jag har inte märkt någon fukt alls. Så jag tror att det blev bra.
 
Ok! Spännande. Ingen puts på insidan och Leca Isoblock 30?
 
Z zepto skrev:
Ok! Spännande. Ingen puts på insidan och Leca Isoblock 30?
Precis. Ingen puts på insidan av isoblock 300.
 
Intressant tråd! Jag är i liknande sits där 2 kortsidor kommer vara 50% under mark och hela långsidan ovan mark. Väggarna byggs med 35 tjocka isolerblock

Byggde ni väggarna likadant både under och ovan mark? Isolerade ni under mark?

förstod jag det rätt om ni körde 70 stålreglar med 50mm stålullsisolering på insidan för att få luftspalt innanför OSB? Vad är stålullsisolering?
 
fulingbusen fulingbusen skrev:
Intressant tråd! Jag är i liknande sits där 2 kortsidor kommer vara 50% under mark och hela långsidan ovan mark. Väggarna byggs med 35 tjocka isolerblock

Byggde ni väggarna likadant både under och ovan mark? Isolerade ni under mark?

förstod jag det rätt om ni körde 70 stålreglar med 50mm stålullsisolering på insidan för att få luftspalt innanför OSB? Vad är stålullsisolering?
Under mark har vi 250-leca+50 dellplast+ 100 isodrän (inifrån och ut) och ovan mark: 300-ISO, 50-stålreglar, 50-stenull (inte stålull, felskrivaren var i farten), OSB med luftspalt från golv, gips och ingen plast (utifrån och in) Enbart puts på utsidan och ingen luftspalt mellan leca och stålreglar.

Vi har bort i huset i 5 år nu och har inte märkt av någon fukt överhuvudtaget på nedervåningen Även mycket smidigt med OSB på väggarna när man ska sätta upp tavlor och annat krafs på väggarna.

Huset verkar vara välisolerat då vi har 330m2 (270m2 bostad och 60m2 förråd/garage) uppvärmt utrymme och ligger under 10 000KWh per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.