Hej
Bygger ut och är nu i fasen att öppna upp mellan nytt och gammalt. Jag undrar om denna isoleringsmetod var vanlig i egnahem på i slutet av 40-talet? Första gången jag ser det.
Finns det några hälsofaror? Historia?
mvh
Jörgen
Bygger ut och är nu i fasen att öppna upp mellan nytt och gammalt. Jag undrar om denna isoleringsmetod var vanlig i egnahem på i slutet av 40-talet? Första gången jag ser det.
Finns det några hälsofaror? Historia?
mvh
Jörgen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har aldrig sett eller hört om. (Vilket iofs inte behöver betyda något...)
Ser ut som asfaltsimpregnerad wellpapp?
Är den tjock?
Eller är det utifrån man ser? Alternativ till asfaltsimpregnerad vindpapp eller asfaboard, som vind-/fuktskydd bakom panelen?
Sitter det annan isolering innanför?
Ser ut som asfaltsimpregnerad wellpapp?
Är den tjock?
Eller är det utifrån man ser? Alternativ till asfaltsimpregnerad vindpapp eller asfaboard, som vind-/fuktskydd bakom panelen?
Sitter det annan isolering innanför?
Kan vara asfaltsimpregnerad, luktar dock bara wellpapp.Oldboy skrev:
Japp, det är utifrån eller rättare sagt nya inne.
Ca 78mm tjockt ingen annan isolering innanför. Pappen som sitter utanför är nog något slags asfaltpapp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Häftigt.
Ser ju onekligen ut som wellpapp, fast svart.
Tror inte det är ngn hälsofara. Misstänker att det svarta möjligtvis är asfaltsimpregnering för bättre fukttålighet. Precis som vindpapp/förhydningspapp och asfaboard.
Ser ju onekligen ut som wellpapp, fast svart.
Tror inte det är ngn hälsofara. Misstänker att det svarta möjligtvis är asfaltsimpregnering för bättre fukttålighet. Precis som vindpapp/förhydningspapp och asfaboard.
Hej!
Vi har hittat samma typ av isolering i en gammal tvättstuga. Vet du möjligen nåt mer om vad den här typen av isolering heter nu ett par år efter trådstart? En bekant trodde det kunde vara asbest i limmet som håller samman pappen, vad tror du?
mvh Rebecca
Vi har hittat samma typ av isolering i en gammal tvättstuga. Vet du möjligen nåt mer om vad den här typen av isolering heter nu ett par år efter trådstart? En bekant trodde det kunde vara asbest i limmet som håller samman pappen, vad tror du?
mvh Rebecca
Kanon, meddela gärna så fort du vet då jag hade tänkt riva detta nu innan veckan är slut.
Har dock svårt att tro att de innehåller asbets så de är mjukt. Var de klätt med gips? De var vårat... Skickade ni in några andra material för analys tex. Vindpapp/ gips?
Mvh!
Har dock svårt att tro att de innehåller asbets så de är mjukt. Var de klätt med gips? De var vårat... Skickade ni in några andra material för analys tex. Vindpapp/ gips?
Mvh!
Redigerat av moderator:
Jag har nu (tror jag) hittat vad detta är isolerat med:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wellit
dvs ingen asbest om de är detta
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wellit
dvs ingen asbest om de är detta