Isolering
K-L: Ska ha en murare som ska mura igen ett fönster och dörr, gammal grov entré så vi kan bygga större kök. Till min fråga. Hur skall uppbyggnaden vara ifrån gips till tegel. Tänker då isolering/luftspallt mm.
Guimatth: Jag har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet men jag är inte särskilt nöjd med ljudisoleringen (några grannar gjorde samma kommentar) främst från lägenheten ovan: fotsteg, röster etc. Taket är 2,6m så jag tänkte att jag kunde ljudisolera taket, helst mindre än 10 cm. Taket är gjort av betongblock. Några erfarenheter från någon som gjort det? Eller hur mycket skulle det kosta
BirgitS: Man kan skriva ett mejl där man skriver att arbetet ska vara klart innan ett visst datum och om det inte är klart då så kommer man att anlita en annan firma som får göra resten av jobbet. Datumet ska vara rimligt i förhållande till den arbetsmängd som återstår. Avbryter man arbetet ska man betala vad som är skäligt för det som är gjort. Läs mer på Konsumentverkets webbplats om
KJD: [citat] lagade med lösa siporexbitar sågade i kilar, och fogade/spacklade med fix. Inte självklart få till luftspalten men bara lämnade så dom inte var i kontakt med muren. Låter logiskt som sas ovan att ha luftspalt då siporexen sannolikt har såna kapillärkrafter. Lite känsligt få bärighet, men det är så aom beskrivits av Beijer, Kakelplattan och några till jag pratat med.
Dilato: Man tager vad man haver.
George Omu: Tack så mycket. Ska höra med snickare. Jag håller på att total renovera och har överstigit budgeten :) nu försöker jag få färdig huset men jag spårat för ny el i nästan alla väggar. Men jag gör nog mig själv en tjänst genom att täta ordentligt. Tack för alla tips
Martin Nilsson6: Hej på er! Jag köpte ett gammalt trähus från 1930-talet och nu vill jag förvandla den oinredda vinden för att bo i den också. Viktigt: Jag vill inte isolera vinden på ett modernt sätt eftersom jag inte tror att huset är konstruerat för det. Man skulle behöva få det lufttätt och det skulle vara ett hopplöst projekt som förmodligen skulle leda till fuktskador. Jag är fullt medveten
Smurfen1: Jo, bra och fungerande lösning är finemang!!
Aesgrim: Jag har grunnat på lösningar en omgång till. Mitt behov är i princip att jag ska hålla det frostfritt samt att kunna vädra ut fuktig luft. Befintlig vädring är två ventiler, en placerad högt och en placerad lågt på motstående väggar av varandra. Vid den lågt liggande ventilen är min plan att sätta ett element. Tillbaka till isoleringen: Jag funderade på att hoppa över
Stha79: Hej Vi har inte kommit igång ännu, men det kommer bli med luftspalt ändå, för säkerhets skull. Även om det kanske fungerar med variabel ångbroms, speciellt om man skulle välja lite tunnare isolering, så är det kanske på gränsen. Lika bra att ta det säkra för det osäkra. :)
OllJan: Jag har ett utedass som jag ska bygga om och isolera för att ställa in en förbränningstoalett. Nuvarande dass är ca. 2 kvadratmeter och konstruerat med reglar som håller panel på utsidan som är rödmålad. Insidan har ingen "klädsel" och är obehandlad. Panelen är inte helt tät. Reglarna är bara 45 mm så det blir en sparsam isolering. Utrymmet kommer vara lätt uppvärmt och helt
useless: Nej, det är glasull och stenull. Asbest är vitt och används väldigt sällan på det sättet.
Owe7: Sådan konstruktion skulle det kunna vara. Får se om jag luska ut det. Tack för den matnyttiga informationen.
BosseHansson: Kan du inte bara sätta ett par spikar genom din plywood som sticker ut 30mm och trycka fast cellplasten på? Eller sådana plattor som är för att hålla ihop cellplastskivor.
robbs: Har tänkt isolera garage. Det är delvis "hobbybygge" från förrförra ägaren, så håller inte direkt korrekt standard i alla avseenden dessvärre. Väggarna i nuläget är konstruerade inifrån-ut: 120x45 mm väggregel med cc 600 (de flesta) vindpapp 45x45 spikläkt 145x22 stående ytterpanel 22x45 Medan konstruktionen i väggarna jag tänkt mig med isoleringen: 12mm gipsskiva 18mm Osb 45x45
brabrabra11: [citat] Ja. Har testat att tejpa igen den från insidan med silvertejp. Känner fortfarande av lukten.
scareman: [citat] Tack för de tankarna. Har verkligen själv övervägt att skippa den. Det har ju inte varit ångbroms i huset på 70 år så det borde stå pall på det sättet några år till. Det var mest att iCell rekommenderar ångbroms till skivorna men de har förstås ett visst egenintresse i att sälja båda…
Malainor: [citat] Isoleringen gör bara värme/kyla förflyttningen trögare. Köp en 3-5k golv ac hade en sån i lägenhet tidigare billigt enkelt &flyttbar, öppna ett fönster häng över en filt o ut med slangen :p Sen släng resten på +100 till 150mm isolering på vinden. Jag har ca 1700kwh i jan med 20-22 i temperatur efter nya pumpen. Har tegelhus 100mm ull vägg, uppåt 200mm spån, 100mm ull.
Vector: Nu är det inte svaret på din fråga men när jag bytte panel på huset så sa alla att jag skulle tilläggsisolera men då jag gör av med så lite kwh till uppvärmning kontra vad det kostade att isolera mer så sket jag i det å dessutom så hade fönstren om man inte hade flyttat ut dom kommit i mitt tycke för" långt" in i väggen. Självklart så blir ju kvm priset billigare om du gör
sanben: Hej! Vi har tänkt tilläggsisolera våran källare utvändigt. Ytterväggen består idag bara av betonghålsten. Min tanke var att direkt utanpå putsen skruva eller limma dit färdiga kantelement, typ Siroc. Det skulle ju då innebära inifrån sett: betonghålsten, puts, frigolit, fibercementskiva. Någon som har någon åsikt om det här? Framförallt med avseende på fukt. Kondenspunkten
Gabsson: Sen uppdatering då jag använt andra trådar också men här är några bilder på slutresultatet. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
robbs: [citat] Det blev en faslig tillväxt av mögel på sponten ovanför sovrummet när vi började sova med stängt fönster jämfört med föregående ägare. Tänker dra fx-ventilation från sovrummen genom taket i väntan på ftx. Innertakets plattor behöver bytas ut, kanske slänger jag på ångspärr på innertak och väggar innan jag gipsar över alltihopa. Frågan är om det blir
Hadock67: Hej Bor i ett enplans Gullringehus med källare. Isoleringen på vinden är 10-20 cm. Någon med erfarenhet av att isolera vinden som kan säga hur stor effekten blir. Säljaren sa att på 2-5 år tjänar man in kostnaden. tack för synpunkter.
CalleJansson: Jag vet att det är bäst att undvika i ett hygroskopiskt isolerat hus, men jag tänkte ändå isolera centrumytan på en mindre kallvind i en tillbyggnad (6 m2 golvyta), alltså utan de två sidofacken, för användning som gästrum/förråd. Det kommer sällan stå fullt uppvärmt, men vill gärna hålla i alla fall 10-15 grader vintertid. Behöver lite bollning! Yttertaket består av tegel,
BaNaN85: Vad tror ni om att riva bort mineralull där fukten tränger upp som mest och lägga icell cellulosalösull istället? Cellulosans fuktbindande egenskaper borde passa bättre i mitt fall,
Mabol88: [citat] Hej! Har samma problem i mitt garage. Hur gick du tillväga?
Torpgurra: Hej, jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp då jag håller på att renovera en timmerstuga som ska bli ett gästhus. Vi har tagit över huset som påbörjat en renovering så därför lite oklart hur jag går vidare med isoleringen. Taket - är just nu från utsidan och in tegel, tjärpapp, underlagstak, takstol, cellplast isolering mellan stolarna. Kan jag fästa någon ångspärr eller
shadowsinthesun: Skulle föreslå ett ventilationsaggregat typ mitsubishi VL-50 eller 100. Då får du bra ventilation både ut o in på ett bräde. Du kan också kolla om några av Mobairs produkter kan funka.