K
Karl132: Hej, Håller på att bygga ett nytt hus med en källare som är väl isoleras utifrån till ca 70% av väggytan. Däremot mot 1 väderslag samt en del av 2 till sidor så sticker källarväggen upp över mark så det finns ingen isolering på utsidan. Detta utgör ganska många kvadratmeter då källaren/sutteräng delen har högt i takt just där. Hade därför funderat på att tilläggsisolera
0 svar · 1,4k läst
G
gunsven: Hej, @Zoldot , Jag är också intresserad av att veta hur ni löste detta med isolering och luftspalt, kom ni vidare med någon lösning?
2 svar · 2,2k läst
·
M
mojjen: md tanke på att du överväger att ljudisolera, så hade jag byggt en dubbelvägg med luftspalt. Det enda som ljudisolerar vettigt. Jag hade behållit väggen som den är och sen reglat en vägg utanför den, helst 70mm men annars en 45mm. Se till att det är 1-2cm luft mot den gamla väggen, mao ingen kontakt. och lägg i isolering. Montera en en OSB Skiva mot regeln och sen gips. Detta utrymme
5 svar · 1,2k läst
·
F
fribygg: Det är ett omfattande arbete att lyfta kåken, bila bort plattan, gräva ur, isolera och sen gjuta nytt golv så det tror jag många låter bli.
2 svar · 769 läst
pokasd
pokasd: Håller på att regla ut på två ytterväggar för att uppnå CC45 och tänkte passa på att tilläggsisolera. Ena väggen har jag lagt 45x45 och slängt i en skiva stenull, inga problem här. För den andra väggen så har jag reglat ut lite mer för att få plats med avlopp och vatten i väggarna, ytterkanten av reglarna är ~130mm. Hur borde jag göra med isolering här? Idag ser det ut
0 svar · 614 läst
M
Marsman80: Svårt att se så mycket på den bilden tyvärr. Med 40 m2 och kamin så kanske det snarare skulle bli problem med för mycket isolering då det antagligen kommer bli bra varmt. Kanske värt att testa om det skulle fungera att bara spara nuvarande lösning som jag antar fungerat länge (avseende fukt) och bara installera kamin.
3 svar · 735 läst
·
D
Dolkmo: Vi har ett hus i Skåne som är byggt 1899 i enstenstegel som vi vill tilläggsisolera på insidan. Planen är att riva allt organiskt närmast väggen sedan lämna luftspalt, stålregel, plast, isolering samt dubbel gips. Vi undrar: 1) blir det bra rent tekniskt? 2) Hur tjock isolering behövs? Skillnad mellan en tilläggsisolering på 200 mm och 150 mm i vårt hus blir ca 10 kvm, varje
0 svar · 1,2k läst
·
Tobbemannen96
Tobbemannen96: Blir idiot av alla olika tillvägagångsätt jag läser om. Känns oklart vilka nästa steg är. Satt upp Masonit. Den jäkla ångspärren och ångbromsen förvirrar. Hade tänkt 240mm isolering, över 200mm så finns nån tumregel att man ska ha ångspärr. Men läser oxå att äldre hus(mitt 1976) så kan det vara en risk att ha annat än ångbroms. Det jag verkar få till mig är att nu ska
12 svar · 3,5k läst
·
R
Robbban77: [citat] Det är därför vi funderar på om man ska borra försiktigt och sätta spottar i befintligt tak eller om man helt enkelt skall riva ner och lägga ny plast å gips
8 svar · 1,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ok, lägg på en 95 eller 120mm regel ytterligare så blir det stor skillnad.
4 svar · 2,5k läst
·
G
Gräsmattenörden: Hej, Håller på att isolera vinden på mitt garage. Jag har börjat fylla upp med cellulosa lösullsisolering nu. Dock blev jag fundersam på om det är andra krav när det är just cellulosa än med vanlig glasull? I taket har jag monterat ångspärr då garaget kommer hållas uppvärmt till 15 grader. När jag läser på om cellulosa så förespråkas en diffusionsöppen konstruktion. Kommer
0 svar · 1,1k läst
G
Grigor50: [citat] Men det står att det är för källarytterväggar? Känns märkligt att inte isolera en vägg på marknivå ordentligt...
2 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Hur stor Boyta? 19 är nog ok, se till att det är tätt vid fönster och dörrar så ni slipper drag
1 svar · 1,5k läst
·
D
DeJi: Nockbalk var ju ett intressant förslag. Då kommer man ju åt mellan facken efter att rotet är satt. Frågan är ju ändå om det är värt att ta hit en firma eller hyra en maskin för så pass lite lösull. Det blir bättre täckning så klart. Då blir det en fackverkskonstruktion längs nocken istället, och så lägger man sparrar mot den övre balken för yttertaket och mot den nedre
4 svar · 1,4k läst
·
O
Ocuf: Har ca 200-300mm isolering i taket samt plast. Min vindslucka däremot är bara 70mm tjock och isoleringen i den är ännu tunnare, kanske 50mm? Jag tänker att det drar ut rätt mycket värme? [bild] Tänkte först om man bara kunde lagt en skiva cellplast i hålet men stegen sticker upp ovanför hålet. Isåfall får man byggde en "låda" av cellplast och dra över hålet så det blir väl
0 svar · 1,6k läst
·
P
Pumabjörnen: Cellulosaisolering och ångbroms på insidan ger möjlighet för väggen att andas och cellulosan är hydroskopisk. Om du vill skapa en luftspalt vilket kanske inte är fel kan du ju ställa ett par 22mm brädor mot panelen först och sedan ställa 70mm isolering därefter ångbroms, då ligger ju inte skivorna mot panelen iaf, men detta endast om väggen ofta är utsatt för kraftig
1 svar · 2,0k läst
·
P
Pumabjörnen: [citat] Ta bort all plast om den inte längre fyller någon funktion. Vill du gå ner i dimension på isoleringen kan du använda dig av icell-skivor eller liknande cellulosa/träfiberisolering. Just icell har ett lambdavärde motsvarande 4x glasullens samt är hydroskopisk vilket passar utmärkt i det här fallet med ett gammalt hus.
1 svar · 1,1k läst
Rickard.
Rickard.: Det är ingen fara att skarva gör det bara tätt och snyggt.
1 svar · 677 läst
F
Fideliox: [citat] Hmm ja det skulle väl gå att dra på lite fog nu. Innan tänkte jag att det skulle bli svårt när det bara var ett hål. ☺️Tror det är vettigt om det är något som är lite flexibelt. Spackel spricker nog. Fogskum hade nog funkat men gillar inte att ha det inomhus då det är såpass giftigt. 🤦‍♂️
19 svar · 4,2k läst
·
F
fribygg: [citat] Det fungerar säkert, det handlar ju om en luftspalt och ingen altartavla.
9 svar · 1,1k läst
I
Installation: [citat] Nope inga negativa effekter.
8 svar · 4,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Ser ut som lin/linull.
1 svar · 1,1k läst
·
D
Dashio: [citat] Är på gång att lägga en smarthub och sensor i vinden och tänkte fråga vilken du körde på?
9 svar · 3,1k läst
N
nova383: [bild] Det kommer rörirör uppifrån som går till tappvattenfördelarskåpet. Jag har bara användt kallvatten till att blanda bruk och sånt. Men det blev rätt mycket kondensdroppar på rören, så jag gjorde som på bilden, men där fästena sitter är det ju oisloerat . funkar det eller ska man göra på nåt annat sätt ? (varmvattenledningen kommer isoleras också, men senare)
0 svar · 895 läst
·
C
cpeter46: Hej i tråden. Har ett hus i tegel, byggt på 20-talet. Hela huset ska putsas om. Den lilla tillbyggnaden är ett "trapphus" och består av en oisolerad tegelvägg, insidan av tillbyggnaden har bara träfiberskivor som ska tas bort och ersättas med gipsskivor. Resten av huset har dubbla tegelväggar med luftspalt och ska inte isoleras. Vid utvändig isolering av tillbyggnaden, lämpar sig då
8 svar · 4,2k läst
·
T
tillbyggnad2023: Hej! Vi bygger till huset med en separat huskropp med länk mellan. Länken är ca 4kvm. Jag hade gärna fått in länken under takfoten på nya huset. Som jag förstår saken finns det bara krav på totalt U-värde för HELA byggnaden så det ska väl inte finnas några legala hinder att ha lite isolering i denna lilla del av byggnaden? Tekniskt? Jag misstänker att det kan bli problem med fukt
0 svar · 1,1k läst
A
axxa: Har träfiberisolering (lösull) i en vägg mellan ett uppvärmt och ett icke uppvärmt rum på vindsvåningen. Nu har jag upptäckt att isoleringen satt sig så att det saknas isolering ett par dm upp mot taket. I samband med att jag skulle fylla på med lösull ser jag också att det saknas ångbroms mot den varma väggen så det tänker jag montera. På grund av anledningar var det lättare
0 svar · 1,3k läst
·
H
Hus&Kärlek: Hej! Undrar om jag bör använda ångbroms och kanske något annat (vindduk? annan papp?) i två olika case, enligt nedan. Bilder. 1) Golvbjälklag sett från källaren. 2) Rumstak på ovanvåning sett från kallvind. 1. I golvbjälklaget mot källaren är det torv som jag ska byta till Huntons träfiberskivor. Kommer göra jobbet underifrån, från källaren – ta bort planken och riva ner
0 svar · 1,8k läst
·
A
Argastesnickaren: Jag körde ca 50 cm över hela huset inklusive takstolarna.
3 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.