Hej!

Har under en tid försökt hitta någon som sysslar med isolering för att leja ut jobbet, då vi upplever att det är för varmt på sommaren, och kallt på vintern speciellt på ovanvåningen. Dock får man bara massvis med dåliga förslag som PU skum överallt m.m så har bestämt mig för att göra jobbet själv med hjälp av er!

Huset är byggt -38 teglat med putsad fasad, källare + 2 plan, utan takfot/vindskivor utan murat hela vägen upp.
Huset har 3 katt vindar, trappan är i ett av hörnen.
2 är indentiska "höga" och en är låg med mycket snedtak invändigt.

Bifogar en illustration på hur det ser ut idag, efter att jag rivit ner det som förra ägaren försökt isolera som inte gjort någon nytta. Detta är troligtvis orginal, stämmer bra överens med orginalritningarna.

Mellan bjälkaget på vinden och snedtaket ser det inte ut att vara någon luftspalt, utan lite torv/spån som runnit ner som hålls kvar av någon duk som sitter på "innervägen". Ser inte ut att vara många cm mellan råsponten och innerväggen. Ser inte heller någon direkt ventilation mellan takstolarna och muren.. Bifogar bilder, märkta kattvind1

Jag funderar på att använda mig av Cellulosa isolering, går detta att blanda med vinden befintliga? Om man drar bort allt plankgolv där uppe?

Hur hade ni isolerat här? Jag funderar på om man ska ta bort hela kattvinden dessutom när man håller på... Känns inte som att det går att göra detta bra utan att öka spalten mellan innervägg och råspont vid snedtaket.

Tacksam för all hjälp!
OM ni har lust eller tid får ni gärna rita upp hur ni hade gjort!

• Enkel skiss av byggnadsstruktur med noteringar, visar väggar, tak, ventilation, och byggmaterial som tegel och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ouppstädat vindutrymme med isoleringsmaterial, träbjälkar och en tänd lampa; renoveringsprojekt eller skador kan föreligga.
    Skapa konto
  • Öppning till en vind, isolering, träbjälkar, kablar, rörledning, oavslutad konstruktion, dammigt, möjligen renoveringsområde.
    Skapa konto
  • Inre strukturell detalj av ett hus med synlig isolering, träbjälklag och anmärkningar på potentiell ventilationssituation.
    Skapa konto
  • Trästruktur, takbjälkar, isolering synlig, byggnadskonstruktion, inomhus, obearbetat byggmaterial, kattvind eller vindsutrymme.
    Skapa konto
  • Trång vindsutrymme, träbjälkar, isolering, tegelmur, synlig ledning, dammigt, oinredd del av huset.
    Skapa konto
  • Öppet golv avslöjar isolering och jord i ett byggnadsutrymme. Spånskivor och reglar synliga.
    Skapa konto
  • Ett vindsvåningsutrymme med isolering, träbjälkar, betongpelare och ett fönster som släpper in dagsljus.
    Skapa konto
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Ingen som har tips? Jag är också nyfiken!

Hej, @Zoldot ,

Jag är också intresserad av att veta hur ni löste detta med isolering och luftspalt, kom ni vidare med någon lösning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.