19 250 läst ·
9 svar
19k läst
9 svar
Invändig isolering av källarvägg
Hej
I fjol dränerade jag om huset och satte isodränskivor på utsidan. Källarväggarna är fortfarande kalla och nu funderar jag på att tilläggsisolera även på insidan, framför allt så är väggen ovan mark inte isolerad över huvud taget.
Är det rekomendabelt att göra detta? (självklart så änvänder jag stålreglar gips och annat oorganiskt material)
/Zeb
I fjol dränerade jag om huset och satte isodränskivor på utsidan. Källarväggarna är fortfarande kalla och nu funderar jag på att tilläggsisolera även på insidan, framför allt så är väggen ovan mark inte isolerad över huvud taget.
Är det rekomendabelt att göra detta? (självklart så änvänder jag stålreglar gips och annat oorganiskt material)
/Zeb
Den tråden sa ungefär det samma som jag antog, att du inte bör göra detta. När jag tittade runt på nätet så säger de flesta tillverkare av isoleringsmaterial att det är ok med 45 mm mineralull, tex:
http://www.gyproc.se/gyproc/content...1256E0F00609EFA?OpenDocument&m=mimdmbmamo
Är tillverkarna av isolermaterial överdrivet angelägna om att sälja sitt material eller är det en OK kompromiss med tanke på risk/vinst med invärtes isolering.
/Zeb
http://www.gyproc.se/gyproc/content...1256E0F00609EFA?OpenDocument&m=mimdmbmamo
Är tillverkarna av isolermaterial överdrivet angelägna om att sälja sitt material eller är det en OK kompromiss med tanke på risk/vinst med invärtes isolering.
/Zeb
När det gäller omvändatak så är tjockleken 45 mm optimal/maximal för att konstruktionen ska kunna/hinna torka ut innåt. Det borde gälla liknande förhållanden för "vanliga" betongkonstruktioner ovan mark.
Nivert är i fukthandboken helt avvisande till invändig isolering av betong och lättbetong väggar pga fuktdynamiken.
Det går säkert att visa det med matematik men dynamiska beräkningar är inte roligt.
Nivert är i fukthandboken helt avvisande till invändig isolering av betong och lättbetong väggar pga fuktdynamiken.
Det går säkert att visa det med matematik men dynamiska beräkningar är inte roligt.
Är problemet att källarväggarna känns kalla, eller att värme fortfarande rymmer ut? Vad skulle hända om man bara satte upp stålreglar (tunna i så fall) och gipsplattor, utan isolering? Det borde väl i alla fall få källarväggarna att kännas lite varmare? T.ex. har jag konstaterat att trasmattor på källargolvet "isolerar" tillräckligt för att jag inte ska känna något akut behov av golvvärme.
En relaterad fråga: Vi har träpanel med okänd mängd isolering och fuktspärr bakom på en del av källarväggarna, ditsatt för många år sedan av förra ägaren. Vi har precis fått pordrän runt källaren på utsidan. Är det "farligt" att låta isoleringen och träpanelen sitta kvar på insidan? Den ska åtgärdas så småningom, frågan är bara om det är brådis.
En relaterad fråga: Vi har träpanel med okänd mängd isolering och fuktspärr bakom på en del av källarväggarna, ditsatt för många år sedan av förra ägaren. Vi har precis fått pordrän runt källaren på utsidan. Är det "farligt" att låta isoleringen och träpanelen sitta kvar på insidan? Den ska åtgärdas så småningom, frågan är bara om det är brådis.
Hade du några problem innan du satte dit pordränet?
Sånna fall har du nog redan möggel bakom träpannelen..
Det som KAN hända är ju att du får en högre luft fuktighet i källaren samt våta väggar & golv om du har isolering på insidan.
Sånna fall har du nog redan möggel bakom träpannelen..
Det som KAN hända är ju att du får en högre luft fuktighet i källaren samt våta väggar & golv om du har isolering på insidan.
Klicka här för att svara