Isolering
Saxpy: I mitt hus är golvbjälklaget isolerat med cirka 20cm jord och där golven är dåliga har jag bytt ut jorden mot mineralull. Är det någon som vet hur mycket 20cm jord motsvarar i mineralull för samma isolererande verkan? Det hade varit intressant att veta...
sigpl: Tycker att du själv ganska klokt har tänkt igenom för- och nackdelar ocd det är egentligen bara du som kan avgöra vad som är bäst för framtiden. Om du bestämmer dig för att tilläggsisolera vill jag rekommendera sprutad lösull framför skivor. Visserligen dyrare eftersom du får ha dit någon som gör det men det blir tätt och välisolerat och det har du igen i minskade
Per-Erik: Man rekomenderar att man har totalt 50 cm isolering på vinden. Det lönar sig faktiskt ganska snabbt.. sattsa på lösull.. Du behöver inte regla. Dock kan det ju vara bra om du kan röra dig på vinden för att inspektera EL-dragningar, ev läckor osv.. Så en brygga på vinden som gör att du kan krypa fram o inspektera räcker..
Per-Erik: lösull tex Ekofiber går att kratta ut ja.. ! men det är inte att rekomendera. det går fortare och blir bättre resultat genom att blåsa. Blåser man så kommer man in överallt. Dock kratta kan man göra själv. Blåsa bör man vara minst 2 pers för. Ekofiber kliar inte! vilket gör att det är mycket mera behagligt att lägga ut änn miniralull Om du har tänkt att lägga skivor så
nicdah: Tack för svaren ! Att det skulle bli kallare under huset var jag helt införstådd med när jag började isolera. Jag mäter både temp o fukt under huset. Visst märker jag att det blivit kallare under huset denna vintern. Temperaturen har minskat ett par grader sedan förra vintern. ( mätt vid samma utetemp). Fuktigheten ser bra ut. Huset ligger i en sluttande grusås och marken är snustorr.
ByggaNytt: Inga hål i diffspärren! 1.) Jag köpte som du ser vanliga (billiga, nya) målarburkar 4l 2.) Ritade av botten på dessa mot plasten/väven 3.) Skar ett litet mindre (-2cm diam.) hål med gipskniv 4.) Värmde burk/plast med värmepistol (öva detta moment först!) 5.) Tryck upp! 6.) Vänta, dra ner burk igen och dra på med silkon 7.) Upp igen - nu blir det kanoontätt!
tartan: Jag tror inte det håller juridiskt att hålla inne pengar för värmeförlusten. Det är nog bara att betala när besiktningsanmärkningarna är åtgärdade. Sedan går det att beräkna vad energikostnadeen varit och vad den borde varit för att sedan kräva husbyggaren på en skälig summa pengar. Men det blir nog ett tufft jobb att bevisa hur mycket extra energi det gått åt efter en så kort
perkele: Ekofibern är ju godkänd att ha i väggar, vilket stenullen inte är. Så Ekofibern är nog stabilare.
perkele: Varför mäter Sp med den varma plattan överst? Det är ju så långt från verkligheten man kan komma, bortsett från betongplatta på mark. Men där har man väl inte lösull :-). SP's test tar ju ingen som helt hänsyn till isoleringars förmåga att hålla luften stilla. Inre konvektion, tror jag det heter. Inte undra på att den fluffigaste lösull och cellplast får i det närmaste lika
NicoMalm: Vi kikade för en tid sedan på ett hus byggt 1947. Vi snackade då med en herre på ett försäkringsbolag som bl a sa att huset troligen hade halm som isolering i väggarna. //Niclas
poiu: Sedan så står det att produkten enl. "Produkten får enligt typgodkännanden appliceras mot yttertakspanel utan takfotsluftning", men det finns ingen redogörelse för vad det typgodkännandet innebär. Det kan ju innebära specifikakrav på konstruktionen. Så här har de gjort vid snedtak http://www.ekofiber.se/images/user/S10b.jpg . Och då ska man veta att Tovek är diff. öppet medans
per11: Cellplast o vanlig glasull verkar ha likvärdig isoleringsförmåga. Någon "rymdisolering" med super-isolationsegenskaper verkar det inte finnas för oss som vill ha lite takhöjd på vinden - även om vissa påstår det :) Jag planerar att lägga glasull i flera lager "omlott" så att det inte blir köldbryggor i skarvarna, vindpapp ytterst o plast innerst. En ordentlig översyn av
tallmilan: Hur får man det att inte blåsa mellan plankorna då nu när de har torkat isär ;D Springorna är så stora så jag tror att mössen springer upp snart ... Henrik
tallmilan: Om ditt spåntak har tegel ovanför så är det nog för att man gav upp och lade till det senare, så du måste nog gör taket "tätt" först, förelår att du frågar i avd. >>byggnadsvård<< Spikarna är oftast långa och rostiga på spåntak, som man river sig på när man håller på Jag har samma lösning på mitt uthus och kommer att riva taket för att få tätt innanför
charta77: Skall ta mig för att inreda övervåningen på huset. Nuvarande isolering till övervåningen är 20cm mineral utan ångspärr. Finns inget tecken på fuktskador. Nu när jag skall inreda övervåningen så har jag antinen tänkt att lägga på ytterligare 20cm mineralull på det som blir krypvinden och isolera det som behövs för väggar, tak i det som blir inrett. Det jag funderar på är om
Bob_the_builder: Det bör vara åtminstone 200 mm isolering under golvvärmen (gäller såväl i träbjälkag som platta på mark). Isoleringen ska fylla utrymmet helt. En vanlig lösning är sedan att man spikar glespanel på bjälkarna (läs mer på Wirsbos sidor) som man sedan lägger slangen i.
Hemmabyggarn: Jag har byggt om garaget som har gemensam vägg mot huset. Isolerat väggar, golv etc. Det visar sig dock vara svårt att hålla komfortabel innetemperatur eftersom luftspalten bakom en ca 2 meter tegelvägg är väldigt kall. Misstänker att man måste isolera denna vägg åt sidan och uppåt (tung kall luft trycker ner i spalten). Hur ska man gå tillväga. Mycket tacksam för tips.
spocks_beard: näe det är lite pyssel även om man använder program för att göra sidorna men det finns flera siter, typ yahoo, fujifilm (?) som jag sett har foto-kataloger där man kan publicera sina bilder
janneny: Vad vet ni om invändig isolering av väggar med cellplast?Tex thermisol. Huset är byggt 1957 och tilläggsisolerat 1975.
spikmas: Ett alternativ om du vill ha liggande panel är att sätta 45x45 istället för glespanelen och isolera detta utrymme. Du vinner värdefulla isoleringscentimetrar där.
KenLyk: Hur ska man isolera sidovinds dörrar bäst? Dörren (luckan) öppnar man innåt och är ca 15mm tunn av masonit på båda sidor, sen är det luftspalt på ca 50mm och sen en lucka ca 15mm tunn som är fastsatt med två vanliga fönsterhakar så att man kan lyfta bort hela luckan så att man kommer in. Det finns ingen fuktspärr ditsatt. Ingen tätningslist. Det har kommit svart mögel längst
sigpl: Kan hålla med dig. Bygger du mot mark finns markisoleringsskivor att köpa, ex cellplast. Bygger du en bit upp på plint kan du sätta blindbotten på reglarna och fylla med isolering innan trädäcket. I vilket fall som helst skulle jag sätta typ asfaboard under trädäcket för att undvika kallt luftdrag.
tomson: Varför jag bara vill isolera en del av huset är för att det är en tillbyggnad med torpargrund, resten är med källare. Men det lutar nog åt att sätta igen gluggarna, sätta in en avfuktare (Woods eller liknande), en pax som får cirkulera och blåsa ut luft för undertrycket, samtidigt som jag kontrollerar det med en hygrometer att det ser ok ut. Så jag lägger nog mer cellplast på
Pasta: Hittade en länk till förslaget till ny BBR kap 9 energihushållning: http://www.isover.se/graphics/Isover_SE/Byggnadskonstruktioner/F%F6rslag%20till%20BBR%20avsnitt%209.pdf /Patrik
markus00: Har dålig koll på hur tjockt det kan vara är inte där nu så kan inte mäta men skulle gissa på 10-15 cm. Tror tyvärr det blir närmare 5 än 10 cm tjockt har lite brist på plats kommer sen även placera en skjutdörrsgadrob på den väggen som ska dämpas så alla kläder dämpar ju säkert en hel del med...
morsan: [citat] Visst kan man kolla luftfuktigheten, men att det skulle bero på dålig ventilation får du mig aldrig att tro på >:( Problemet är helt klart störst på sommaren när det är varmt ute. Vi hade frånluftsventil på toa, toadörren stod dessutom alltid öppen eftersom katternas sandlåda stod där, ytterdörren öppen, fönster öppna, spisfläkt i köket, balkongdörrar och fönster
Per-Erik: Hade du några problem innan du satte dit pordränet? Sånna fall har du nog redan möggel bakom träpannelen.. Det som KAN hända är ju att du får en högre luft fuktighet i källaren samt våta väggar & golv om du har isolering på insidan.