Jag köpte nyligen plåtreglar 45 x 70 2500 mm långa för 27:- st på K-rauta mot Beijer 41:- st.

Calle D skrev:
Okej, du menar att reglarna inte snedar till sig av fukten eller?

Har du någon uppfattning om priset på plåtreglar jämfört med träreglar?

Pratas mycket OSB nu faktiskt.

1. Vad skiljer en OSB från en spånskiva?

2. Har den bättre bärighet jämfört med spån?

jag isolerade 200mm lättbetong med 45mm isolering på insidan,
gjorde stor skillnad.
Ville inte lägga tjockare pga att det var i en redan trång farstu.
Stålreglar är lite dyrare än vanliga, även isoleringen (stålregelskivor) är lite dyrare.

Va??? Kan man inte ha vanligt isolering mellan stålreglar???

ByggaNytt: menar du inte CC 450 eller tänker du 3 reglar på en 1200 skiva? Calle D: Det kan kanske vara bra att lämna en liten luftspalt mellan "innerväggen" och lecan. Gör du det kan det vara klokt att fästa in några av stålreglarna med plåtvinklar i lecaväggen. Jag tycker att 45 reglarna blir litet rackliga även om man lägger OSB/gips.

CalleD: TN tänker antagligen på att cc måttet skiljer sig mellan trä- och stålreglar på grund av deras olika egenskaper och att det finns olika isolerprodukter för de olika regeltyperna. För cc 450 är en "vanlig" uniskiva för träreglar av måtten 1205x410mm. Motsvarande för stålreglar är av måtten 1250x460mm.

gravedigger skrev:
ByggaNytt: menar du inte CC 450 eller tänker du 3 reglar på en 1200 skiva? Calle D:  Det kan kanske vara bra att lämna en liten luftspalt mellan "innerväggen" och lecan. Gör du det kan det vara klokt att fästa in några av stålreglarna med plåtvinklar i lecaväggen. Jag tycker att 45 reglarna blir litet rackliga även om man lägger OSB/gips.
Ja, precis 3 på 1200 (OSB 1197). Det blir lite stadigare, plåtvinklar mot väggen är också bra! Är man riktigt orolig eller har vääldigt mycke/tungt porslin finns det ju plyfaskivor i betydligt tjockare dimensioner - jag gjorde så i förrådet men där pratar vi tuunga prylar och lite överkurs för en köksvägg ;)

Vi har köpt Paroc-isolering som är 565 mm bred. Kan man inte kapa till denna och använda mellan stålreglarna? Visserligen blir det en del spill, men vi har ju redan införskaffat isolering.

Visst kan du det, och precis så gjorde jag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.