8 904 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Varför hade man kalk i kutterspån förut?
Har rivit upp mellanbjälklaget i kåken nu eftersom vi lägger in golvvärme, spånet som ligger där har inblandning av kalk, kan lova att det dammar, haha!
Varför hade man kalk i spånet och är det farligt på nått sätt?
Har hört talas om att det förebygger mögel eller att det håller kryp och råttor borta..
Tog bort ungefär hälften av spånet i bjälklaget och slängde upp det på vinden!
Kan lova att jag aldrig gör om nått sådant.. Trångt, svettigt och dammigt.. haha!
Men nu är det gjort iaf
Mvh / Jimmy
Varför hade man kalk i spånet och är det farligt på nått sätt?
Har hört talas om att det förebygger mögel eller att det håller kryp och råttor borta..
Tog bort ungefär hälften av spånet i bjälklaget och slängde upp det på vinden!
Kan lova att jag aldrig gör om nått sådant.. Trångt, svettigt och dammigt.. haha!
Men nu är det gjort iaf
Mvh / Jimmy
Jo hittade kalk på min vind med kan tro att den som la ut det vart trött på det för jag hitta ett hörn där dom tömt nån säck eller 2 på samma ställe ( inte så speciellt isollerande ... då kunde jag inte heller sluta tänka på en artickel om husvamp jag läst ...utdrag ifrån anticimex:
Vid nedbrytningen av virket använder
sig hussvampen av en syra, oxalsyra. För att
överleva måste svampen neutralisera denna
syra med hjälp av kalk. Därför förekommer
hussvamp i anslutning till murverk som den
kan etsa sig igenom med sina hyfer*
Vid nedbrytningen av virket använder
sig hussvampen av en syra, oxalsyra. För att
överleva måste svampen neutralisera denna
syra med hjälp av kalk. Därför förekommer
hussvamp i anslutning till murverk som den
kan etsa sig igenom med sina hyfer*
Klicka här för att svara