992 läst ·
2 svar
992 läst
2 svar
Isolering Tak
Mitt kommande yttertak kommer ha ett begränsat yttrymme för isolering. Som minst i "ytterområdet" kommer det vara möjlig att isolera ca 350 mm.. Som mest centralt på taket skulle jag kunna isolera ca 600 mm. Lösull är det tänkt.
Blir ju som sämst 350 i ett litet område. Sedan kan jag fylla på hur mycket jag vill ju närmare centrum man kommer på taket.
Tror ni att detta kan bli ett problem i området med 350 mm ? Dvs att man får ett stort värmeläckage här ?
Blir ju som sämst 350 i ett litet område. Sedan kan jag fylla på hur mycket jag vill ju närmare centrum man kommer på taket.
Tror ni att detta kan bli ett problem i området med 350 mm ? Dvs att man får ett stort värmeläckage här ?
Jag utgår från att du ska isolera tätt. Plastfolie, lösull... 350 mm är ok i snedtak. Det viktiga är att få det mycket tätt. Sen har du problematiken med ventilationen. Luftspalten... Det beror på hur taket är byggt. Om du har takpannor, plåt, plast/råspont, .återvinning.
Nja, kanske förklarade lite dåligt...
Taket är låglutande men med ett litet fall från framsida till baksida. Huset ser ut som en skokartong.
Uppefrån sett:
Takpapp
Underlagspapp
21 mm råspont
Kilar för avrinning och luftning
Takbalkar
Luftspalt
Lösull (minst 350 mm)
Plastfolie
Glespanel
13 mm gips
Hole in ONE-luftare
osv
osv
Taket är låglutande men med ett litet fall från framsida till baksida. Huset ser ut som en skokartong.
Uppefrån sett:
Takpapp
Underlagspapp
21 mm råspont
Kilar för avrinning och luftning
Takbalkar
Luftspalt
Lösull (minst 350 mm)
Plastfolie
Glespanel
13 mm gips
Hole in ONE-luftare
osv
osv
Klicka här för att svara