1 933 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Råd gällande isolering av vind
Behöver lite input gällande isolering av vind.
Huset är på -69 Lättbetongväggar luftspalt och tegelfasad.
Fönster är delvis 3glas isoler och 2glas kopplat.
Tak är sadeltak som är riktigt lågt, har en nockhöjd på ca 700mm
Idag ligger det över halva taket ca 100 mm glasfiber, och andra halvan ca 200 mm.
Ingen plast någonstans. Innertaket är någon form av träfiberplatta mot vinden tjocklek ca 25 mm. inne i huset är taken någon form av träfiberplatta med fasade kanter, målad vit.
De som skall göras
är först och främst dränering och isolering av grunden. Fönsterbyte till 3glas.
Vill även göra en tilläggsisolering av fasaden, innefattande riva teglet och byta till träfasad. Men då har jag även taket kvar.
Eftersom taket å så lågt finns det begränsat utrymme att arbeta på.
Jag har funderat i svängar om PU-skum eller Ekofiber. Vill inte fortsätta som tidigare ägare med att fylla på med glasull.
Kan tilläggas att vinden idag inte har några spår av mögel eller fuktskador.
Vad skall man göra?
Huset är på -69 Lättbetongväggar luftspalt och tegelfasad.
Fönster är delvis 3glas isoler och 2glas kopplat.
Tak är sadeltak som är riktigt lågt, har en nockhöjd på ca 700mm
Idag ligger det över halva taket ca 100 mm glasfiber, och andra halvan ca 200 mm.
Ingen plast någonstans. Innertaket är någon form av träfiberplatta mot vinden tjocklek ca 25 mm. inne i huset är taken någon form av träfiberplatta med fasade kanter, målad vit.
De som skall göras
är först och främst dränering och isolering av grunden. Fönsterbyte till 3glas.
Vill även göra en tilläggsisolering av fasaden, innefattande riva teglet och byta till träfasad. Men då har jag även taket kvar.
Eftersom taket å så lågt finns det begränsat utrymme att arbeta på.
Jag har funderat i svängar om PU-skum eller Ekofiber. Vill inte fortsätta som tidigare ägare med att fylla på med glasull.
Kan tilläggas att vinden idag inte har några spår av mögel eller fuktskador.
Vad skall man göra?
Hej
Jag skulle aldrig riva tegelfasaden.Du kommer att ångra dig.
Tegel är helt underhållsfritt.En träfasad kräver en hel del underhåll.
Vad gäller vinden ska man passa sig oerhört noga för att ändra på förhållandena om det inte ger oerhört mycket.
Har du problem med mögel tillväxt på vinden idag?
Om du inte har problem idag skulle jag inte isolera något extra.Möjligen lägga på 10cm extra på de ställen som bara har 10 cm idag.
Om anledningen till att du vill tilläggsisolera är att få ner värmekostnaden skulle jag lägga pengarna på att se över uppvärmingen istället.
Även fönsterbyte är en väldigt tveksam åtgärd om syftet är att spara in på elräkningen.
Jag tror du får svårt att räkna hem nya fönster iform av minskad elräkning.
Hur ser er ventilation ut?
Om du tätar allt och tilläggsisolerar MÅSTE du göra någonting åt den om det är vanligt självdrag idag.
Mitt råd är att läsa på mycket innan du sätter igång och ändrar för mycket på isolering och fasad.
Fredrik
Jag skulle aldrig riva tegelfasaden.Du kommer att ångra dig.
Tegel är helt underhållsfritt.En träfasad kräver en hel del underhåll.
Vad gäller vinden ska man passa sig oerhört noga för att ändra på förhållandena om det inte ger oerhört mycket.
Har du problem med mögel tillväxt på vinden idag?
Om du inte har problem idag skulle jag inte isolera något extra.Möjligen lägga på 10cm extra på de ställen som bara har 10 cm idag.
Om anledningen till att du vill tilläggsisolera är att få ner värmekostnaden skulle jag lägga pengarna på att se över uppvärmingen istället.
Även fönsterbyte är en väldigt tveksam åtgärd om syftet är att spara in på elräkningen.
Jag tror du får svårt att räkna hem nya fönster iform av minskad elräkning.
Hur ser er ventilation ut?
Om du tätar allt och tilläggsisolerar MÅSTE du göra någonting åt den om det är vanligt självdrag idag.
Mitt råd är att läsa på mycket innan du sätter igång och ändrar för mycket på isolering och fasad.
Fredrik
Är uppvuxen i trähus, så jag räds inte detta och räds inte underhållet heller. Tegel är under inga omständigheter underhållsfritt. Du behöver gå över och fixa sprickor i fogar mm. Har idag fönsterbalkar som börjar ge sig. 2glas-fönstren är i såpass dåligt skick att de måste renoveras oavsett. Flertalet är påväg att börja ruttna. Dessutom är de inte täta. Trots att tätningslisterna är nya.
Idag är det i huvudsak självdrag. Men någon form av mekansik ventilation (FX eller FTX) skall in då det även finns ett radonproblem. (Långtidsmätning pågår just nu)
Som jag skrev i inledande inlägg finns det inga problem alls med mögel eller fukt på vinden.
Idag är det i huvudsak självdrag. Men någon form av mekansik ventilation (FX eller FTX) skall in då det även finns ett radonproblem. (Långtidsmätning pågår just nu)
Som jag skrev i inledande inlägg finns det inga problem alls med mögel eller fukt på vinden.
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Hur är inneklimatet på sommaren?
Blir det 25-30 grader om solen ligger på?
Om ja , kan det finnas anledning att se över isolering på vind ev fönster med.
Detta ur en ren bekvämlighet, vi har själva ca 29-30 hemma på sommaren med 15-20cm glasfiber på vind med kopplade 2glasfönser.
kommer att lägga på 20-30cm ekofiber snart,samt byta alla fönster.
detta pga värmen(sen om el räkningen sänks ser jag som bonus)
Blir det 25-30 grader om solen ligger på?
Om ja , kan det finnas anledning att se över isolering på vind ev fönster med.
Detta ur en ren bekvämlighet, vi har själva ca 29-30 hemma på sommaren med 15-20cm glasfiber på vind med kopplade 2glasfönser.
kommer att lägga på 20-30cm ekofiber snart,samt byta alla fönster.
detta pga värmen(sen om el räkningen sänks ser jag som bonus)
Ja.. Vintern är det kalla väggar och kallras från 2glasfönstren.
Sommaren är det som du har det, otroligt varmt inomhus.
Fönster och väggar skall ju fixas. Men det känns fel att lämna vinden.
Och det vore konstigt att de skall vara omöjligt att göra något som linjen upplevs vara här.
Ser man på hur det byggs idag med diff-spärr och isolering mm borde det inte vara ett problem att lösa
diffspärr efteråt exempelvis genom diff-tätt PU-skum eller annan lösning.
Sommaren är det som du har det, otroligt varmt inomhus.
Fönster och väggar skall ju fixas. Men det känns fel att lämna vinden.
Och det vore konstigt att de skall vara omöjligt att göra något som linjen upplevs vara här.
Ser man på hur det byggs idag med diff-spärr och isolering mm borde det inte vara ett problem att lösa
diffspärr efteråt exempelvis genom diff-tätt PU-skum eller annan lösning.
Om det har fungerat i 40+ år utan påväxt skulle iallafall inte jag våga äventyra något speciellt eftersom det är oherhört vanligt med mögliga vindar.
Om man absolut vill lägga dit plast så ska den ligga på undersidan av bjälklaget.Jag tror det blir svårt att komma åt i efterhand och lägga dit plast.
Lösningen på problemen brukar vara en avfuktare på vinden.
Frågan är om du då vinner något eller om du skaffat dig ytterligare en sak till att underhålla.
Tänk också på att det förmodligen är bygglovspliktigt att byta fasad.
Fredrik
Om man absolut vill lägga dit plast så ska den ligga på undersidan av bjälklaget.Jag tror det blir svårt att komma åt i efterhand och lägga dit plast.
Lösningen på problemen brukar vara en avfuktare på vinden.
Frågan är om du då vinner något eller om du skaffat dig ytterligare en sak till att underhålla.
Tänk också på att det förmodligen är bygglovspliktigt att byta fasad.
Fredrik
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Alla åtgärder utan just vinden är inga problem med.
Har stämt av med bygglovsenheten på kommunen vad de kräver tillstånd för.
Fördelen för området är att detaljplanen enbart pratar om tomtstorlek och husstorlek, inte om vilka fasader mm det skall vara eller får vara.
Är flera andra runt om som redan har bytt fasad på sina tegelkåkar från samma byggår
Har stämt av med bygglovsenheten på kommunen vad de kräver tillstånd för.
Fördelen för området är att detaljplanen enbart pratar om tomtstorlek och husstorlek, inte om vilka fasader mm det skall vara eller får vara.
Är flera andra runt om som redan har bytt fasad på sina tegelkåkar från samma byggår
Den uppfattningen har jag också fått. Men det finns lite olika skolor, där den vanligaste är att det går inte att göra något med ett gammalt hus utan man skall nöja sig med energislöseriet som är för att undvika mögel.
I min värld känns skolan "rör ej" logiskt sett felaktig då någon lösning borde fungera
I min värld känns skolan "rör ej" logiskt sett felaktig då någon lösning borde fungera
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden