Inredning
Jonas74: Hej, Jag har ett mindre fritidshus beläget vid vattnet där viss renovering pågår. Huset är falu-rött med vita knutar. Invändigt så är min tanke att väggar/panel ska gå i New England still. Newport eller vad man vill kalla det. Är det någon som har erfarenhet av detta. Ska man använda "vanliga" råplan? Eller spontad råplan. Det är ju lite temp skillnader vinter/sommar så är
Mackin: Har du kommit på någon lösning än? Blev du hjälpt av något av svaren här i tråden? Jag är iaf nyfiken:cool:
Mackin: Här har du ytterligare ett alt. http://woodgears.ca/home/stair_treads.html
Olaf_P: Hej! I helgen blir det trapprenovering med trappsteg i ek från Lunbergs (som Stepkit). Den instruktionen som följer med var ju inte världens bästa men det kanske är så lätt att det inte behövs mer instruktioner än så. Det jag funderar mest på är själva sågningen så det blir rakt och snyggt. Jag har en sänksåg som jag tänkte använda men det blir att såga trappstegen uppifrån
steve5432: Hej! Vi har byggt om vårat kök med huvudtemat "minimalism", inga handtag, rena ytor, allt integrerat etc. Nu är det så att vi har en fondvägg i köket som så när som på tre tavlor inte fyller någon funktion. På den gamla goda tiden hade man förmodligen ställt en kökssoffa här. Det vi har funderat på är någon sorts konstruktion med inbyggd förvaring som man kan ligga/sitta på
Nojjan: Nja, problemet är inte att det är för stort...man ställer en rotationsskiva i mitten så når alla vad de villa ha (1 miljard kineser har inte fel). Problemet kvarstår med större runda bord och en möbelbranch som inte verkar vara kundstyrd, eller så är jag unik i mina önskemål (vilket jag inte tror). Mycket stor arrogans från tex EM-möbler i GBG.
MmeMim: Jag är oxå grymt besviken på all reklam, å även om den är väldigt nischad mot fransk lantstil och shabby chic så var det värt pengarna att köpa ett nummer av nya tidningen Jeanne d'Arc Living för 89kr men HELT FRI från reklam!! Annars känns det som att efter läst allt i hemmet och den andra som nämndes ovan, hus o hem?, i ett par år som Om allt återkommer. Inget djup i artiklarna
Moki: Hej! Vi funderar på garderobslösning i vårt sovrum. Vi har funderat på Pax garderober, elfa system eller Ikea Stolmen. Vi har svårt att bestämma oss för vad som är bäst. Jag skulle helst vilja ha Elfa, men jag vet inte hur bra det går att fästa det systemet i våra lättbetongväggar - Kan det bli hållbart nog? Denna funderation har fått mej att fundera på stolmen istället då den
carlekvist: Jag sätter upp 10 stycken rullgardiner á 1m i ett uterum, jag vill att det ska bli så litet avstånd mellan dem som möjligt. Standardfästet ger ett mellanrum på 1,5 cm och eftersom det är två fästen som måste sitta bredvid varandra blir det 3 cm mellan varje rullgardin. Jag funderar på om det kanske finns något smidigt fäste som kan hålla två rullgardinsändar, då kan jag sätta
jeppeknaster: Punkt två kan ju lika gärna handla om en rik människa (bortsett från att man vill framstå som något man inte är). Är det då inte lika patetiskt när de som har pengar köper saker bara för att visa upp sig, för att glänsa? För det är ju precis det handlar om för majoriiteten (bortsett från ett fåtal som är genuint intresserade av möbler, bilar eller vad det nu kan vara).
mexitegel: Let me google that for you http://lmgtfy.com/?q=fotokudde (Se det som ironi och inte ett påhopp :))
mattias4815: Jag beställde lampan från Nostraforma den 25 mars och igår, 2 april, levererades den med UPS till min dörr. Priset i svenska kronor som jag betalade kontant till UPS blev 2301 kronor. Flos har vidareutvecklat Kelvin LED lampan. Den ursprungliga modellen hade bara ett ljusläge. Sedan gick de över till två ljuslägen. De senaste modellerna har tre ljuslägen. Modellen jag fick var av den
Derlandser: Ska bygga ut ca 10kvadrat och tänkte ha det som nytt sovrum men jag har ingen plats att ha mina kläder på. Nu har jag dom i lådor under sängen men det nya rummet blir för smalt för det så undrar om det fins nån som har nå bra tips på smart,helst platsbyggd förvaring?:)
hazeeta: Hej, Har en duschkabin och ett klinkrat golv i rummet utanför bastun (typ 12-15kvm). Finns ett fönster att vädra med. Bastun används inte sådär jättemycket så det är inte på något sätt någon våtrumsmiljö. Men det luktar ändå lite bastu i förrummet. Frågan är nu vad jag kan förvara i de två ikeagerderoberna som står i rummet. Kan jag ha lakan? handdukar? vinterkläder? eller
Moki: Nu spekulerar jag vilt, men det kan mycket väl vara svenskt glas och då skulle du kanske kunna skicka bilden till tex orrefors. De har ju även glasmuseum och skulle kanske kunna hjälpa dej att identifiera detta glas. Skulle också gissa att det är pressglas och då kan gjutmallarna finnas kvar och då fra hos rosdala, men som sagt, jag gissar vilt ;-)
Petronille: Vi har Elfa och tycker det funkar bra. Jag har en vän som köpte ett billigare system och upptäckte att det inte alls var samma flexibilitet vad gäller avstånd man kunde sätta hyllorna på t ex. Rassligt tycker jag verkligen inte att det är. Vi har kört massiva trähyllor dock, totalt sett tycker jag att det blir snyggt när man slipper de fula vita foliehyllorna (eller vad det nu heter).
Almson: Är precis i färd med att beställa en trappa och undrar om någon har bu eller bä att säga om Olssons trappor i Färila? Jag ska ha en helt obehandlad enkel u-trappa i furu, får den för 20 500 från Olssons. Behöver ha trappan uppe i början av maj så det brinner lite i knutarna att få iväg en beställning.
saturnus: vet bara av erfarenhet, att det blir väldigt skitigt med tiden, skinnet altså
Joxalatorn: Nån som vet var man kan få tag på soffbord liknande de på bilderna, men max 100cm långt? [bild] [bild]
tjaboo: Måste göra nåt åt skåpet då bakstycket fick sig en smäll och lossna så ser över vilka alternativ det finns för att fixa golvet samtidigt.
sandydoull: ok, gör om gör rätt får det väl bli, förstod att justering med hammare var inte det bästa, kanske hade fel borr, tack för tipsen!
7310070025302: Läs igen: "IKEA rekommenderar HALOGEN E27 28W." E27 är fattningen. En 28 W halogenlampa motsvarar en vanlig 40 W glödlampa. (Står däremot ingenting om hur stark lampa armaturen klarar som mest, ex. "Max 60 W", vilket borde stå angivet på själva armaturen.) Skulle vilja kalla det för en "skepparlampa", men får så dåligt med sökträffar på det ordet. Bara den här bilden, som samma
raveper: En dörrstopp kanske skulle kunna funka. Eller en bit rör och en svets. Känns lite som att det är något som inte syns på bilden på baksidan av galgen som gör att den inte tippar om man hänger något på en av krokarna.
Kim_Mariam: http://www.franskakakelbutiken.com/sortiment/kakel/klassiska_franska_dekorer/gm_vieille_france/fond__pa_blanc_neige/fond_pa_blanc_neige/ De hade massa olika motiv på sin hemsida i storlek 10x10 cm. Men jag hittar inte pris någonstans..?
larsbj: Det är väl bäst att ha överlapp i alla skarvar ifall du väljer att ha ``varannan`` dörr i stängt läge
FRS05: Hej Jag undrar om ni har lite tips kring en billig och lantlig matsalsgrupp som ni har sett någonstans? Stilen jag vill ha är lantligt och det skall vara vitt. Exempel: http://www.mio.se/Matrum/Stolar/Stol1/ Kolla på exempelvis stolen Ella där så ser ni typen av stol jag är ute efter. Där finns en hel del i liknande stil också även om inte alla är vita. Priset för gärna inte
Elisen: Det ser väldigt fint och trevligt ut! Viktigt att det är stabilt också - ungar kan få för sig att klättra där man minst anar :-) I dagsläget har vi sträng disciplin i hallen: bara säsongens kläder och frånsett vantar bara ett ex av varje plaggsort/ person. Hade varit skönt att kunna släppa lite och ha plats för lite extra, kanske en kofta, tunnare jacka, extraskor, tom skridskorna