Det finns ju en uppsjö av bra och mindre bra (antar jag) kopior av designmöbler.
Jag gillar skarpt Barcelona-fåtöljen och tänkte köpa 2st.

Hur vet man vilka som är bra eller inte?
The Home säljer en för 4695kr
http://thehome.se/mobler-inne/fatoljer/fatoljer-fatoljer-mobler-inne/barcelona-ftlj/

Sedan så hittar jag på kronombler.se en för 3295kr
http://www.kronmobler.se/fatoljer/barcelona-fatolj-svart

Är det någon som vet om det sistnämnda är seriösa? Om de har fina möbler.
Sajten heter alltså www.kronmobler.se och företaget bakom heter Fenson & Partner AB.
 
Skippa dem. Har två original och de är inte ens sköna att sitta i. Designen är inte allt.
 
jeppeknaster skrev:
Skippa dem. Har två original och de är inte ens sköna att sitta i. Designen är inte allt.
Tack för varningen.
Men jag är fast besluten att köpa ändå. Gillar designen såpass mkt att jag kan leva med om de inte är superbekväma.
 
Finns en tråd om möbelkopior här som du kanske kan få lite tips i.
 
Har två stycken kopior samt en fotpall och jag måste verkligen varna för kvaliteten som verkligen är SJUKT dålig. Knappar lossnar, spännband under sittdynan går av o.s.v. En original Barcelona signerad van der Rohe kostar ju 10 ggr mer än en kopia så det är ju egentligen inget alternativ det heller. Visst finns det bra o dålig kopior, men mina kopior åker snart i soporna iaf...
 
En av dom oskönaste designmöbler som finns. Den är i mina ögon (eller kropp) helt oanvändbar till annat än som estetisk ögongodis, för snygg är den, men inte skön!
 
maal skrev:
Har två stycken kopior samt en fotpall och jag måste verkligen varna för kvaliteten som verkligen är SJUKT dålig. Knappar lossnar, spännband under sittdynan går av o.s.v. En original Barcelona signerad van der Rohe kostar ju 10 ggr mer än en kopia så det är ju egentligen inget alternativ det heller. Visst finns det bra o dålig kopior, men mina kopior åker snart i soporna iaf...

Tack för ditt inlägg, intressant förstås.
Men, frågan är ju förstås vart du har köpt dessa som är av sådan undermålig kvalitet?
 
gstv skrev:
En av dom oskönaste designmöbler som finns. Den är i mina ögon (eller kropp) helt oanvändbar till annat än som estetisk ögongodis, för snygg är den, men inte skön!
Har aldrig suttit i dom någon längre stund men provat snabbt i olika butiker, och jag har alltid tyckt att dom är ganska sköna faktiskt.
 
naggen skrev:
Har aldrig suttit i dom någon längre stund men provat snabbt i olika butiker, och jag har alltid tyckt att dom är ganska sköna faktiskt.
Allt är så klart relativt. Tycker den är för mittimellan, går inte att "slappsitta" i den och inte heller att sitta upprätt med en kopp kaffe. Men kortare stunder, absolut.
 
Såg nu att groupon kör erbjudande om att köpa Barcelona för 2999kr via www.stockholmfurniture.se
Frågan då förstås, vad har ni för erfarenheter av det företaget eller ännu bättre av just deras Barcelona-stolar?
 
Naggen, kolla upp vart dom ar tillverkade, det sager allt. Med 99% sakerhet (sa har pa rak arm och med lite erfarenhet) ar de alla tillverkade pa exakt samma fabrik i Shenzen, Kina (dar de flesta kopiemobler tillverkas). Isafall ar det lika enkelt och mycket billigare att kopa direkt fran fabriken (oftast har dom en minimiorder pa 5 exemplar men de som blir over kan du ju kranga pa blocket). De brukar ga pa mellan 100 och 230 USD styck (prisskillnader beror pa materialval och transport).
 
Bumpar tråden.
Tycker Barcelonafåtöljerna är sjukt snygga, men vill inte betala vad originalet kostar.
Hur handlar man direkt från Kinerserna som mr Tokyoboy nämnt?
 
Aha, är det någon som har erfarenhet från någon specifik säljare?
 
Gissningsvis har Designers Revolt ganska bra kvalitet på sina kopior (alternativt höga marginaler). Men det hade tagit emot att betala så pass mycket som de tar för en "kopia".
Tittar man på detaljbilderna så ser åtminstone lädret ut att ha en hyggligt hög finish.

Lyckligtvis är jag, å andra sidan, inte särskilt glad för Barcelona - hellre då Eames möbler som dessutom är sköna att sitta i!

Värt att kolla upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.