Inredning
jonatannn: Skulle vilja ha en klädupphängning där krokarna automatiskt fjädrar tillbaka när de inte används som KNAX klädhängare gör. Vet någon om det finns någon billigare kopia?
flouee: Jag hade tänkt sy hissgardiner till kök och vardagsrum men är lite osäker på hur jag ska göra. Ska det vara en eller två gardiner per fönster? Jag är lite inne på att det kanske bör vara en enda lång i köket, annars blir det för pyttigt vid balkongdörren, men i vardagsrummet? Några andra tips? [bild] [bild]
byggankan: [citat] Vi vill ha spisen för mys och som en inredningsdetalj och uppvärmningen ser vi nästan som ett problem. Moderna hus är ju så välisolerade att varje extra värmekälla skapar problem. När sambon kör sina långkok på spisen så måste vi öppna fönstren även om det är mitt i vintern för att det blir för varmt. Och då har vi ändå öppen planlösning med 60 kvm med ryggåstak
Beluch: Fortfarande ute efter en sådan? Jag har en överflödig hemma :)
WhoCan: Tack för tipset! Har mailat till dem, då de har semester nu, för att kolla om det går att få en provbit för att se hur profilen blir.
steve5432: Hej! Postade en fråga här http://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/196374-utbyggnad-av-befintligt-hus.html Förmodligen skulle jag har postat den i denna avdelning istället då frågan i sig inte innehåller så mycket byggtekniskt utan mer kring inredning och användande av de olika ytorna. Tar hemskt gärna emot någon slags åsikt... bu eller bä.. vänligen S
Genvägen: Kolla även Skånska byggvaror. De är billigare och hyfsat bra. Fri hemkörning.
gusdan: Jag ska kolla det, jag tror att det skulle gå justera hjulen lite i alla fall.
oobum: Min bättre hälft sa att dessa "var helt ok". Sen vad det innebär låter jag vara osagt. http://www.tyggrottan.se/ Ligger längst 73:an precis innan Ica Max/Biltema.
egge: Jo det blir väl något sådant i slutändan, men jag försökte slippa. Har så mycket annat grövre arbete att lägga tid på, som att få ungarnas sovrum färdigt ;)
Anna_H: Dessutom blir det ju repor i golvet från stolarna om man inte har nåt slitstarkt laminatgolv.
davidpersson: [citat] Menar du att man måste ha en "traditionell rullgardin" med fjäder? Och i så fall, var hittar man sådana i dag? Finns de till rimliga priser eller måste de specialbeställas hos fackhandel? Alt letas upp på loppis eller blocket? Tacksam för hjälp!
ejwbegysv: Jo har funderat på saken men det rör sig om 8 sängar.. ja jag får fundera... ville få det klart så snabbt som möjligt...
13th Marine: IKEAs Ivar? Är inte hyllplanen 80-breda?
Korvgubbe: IKEA har fortfarande, är det bara en ordentlig infästning i väggen så håller det bra, men man kan ju inte klättra i tyget precis... länk
ltb: Tack men tyvärr hittar jag ej den där. Det är bara ett enda träd (svart/vitt)... nästan tecknat ;)
Taxen: Sätter du två hurtsar på var sida om sittplatsen så får du både stöd och förvaring.Du slipper då sätta upp reglar på väggarna.Höjden kan du justera med socklar efterhand som hon växer.
ullberg: Hade jag hängt på BH för 8 år sedan hade jag nog svarat på den här tråden, då jobbade jag i byggvaruhandeln. Men jag var nästan säker på att det var Smedbo (tja beslagsboden nu för tiden tror jag) eller möjligtvis Habo som gjorde den. Tror dock det var exakt samma som nu återfinns hos sibes, även om jag inte riktigt ser på bilden hur tungan ser ut, på den jag tänkte på var det
JonasSv: Har nu listat ut hur det ska vara, det var bara att trycka ner dem och sen expanderar de när man satt ihop styckerna och drar åt "kopplings muttern". Anledningen till att jag inte fick ihop det först var för att se inte satt fast när man satt i dem i hålen såsom IKEAs gör då man skruvar i deras. När jag tittade på instruktionen som jag länkade till visar den också en hammare som
Bonae: Senast någon bytte garderober i min sekelskifteslägenhet var antagligen på 70-talet så ni kan säkert föreställa er hur de ser ut... Tyvärr är det få lägenheter som har kvar gamla platsbyggda garderober och få människor har tid/ork/kunskap/råd att platsbygga nya. Som ett alternativ till det letar jag nu efter något vettigt alternativ att bara ställa in. För mitt inre öga ser jag
Snoffi: Bor i en lägenhet byggd -93 och den är bra planerad med stora fönster och lite högre takhöjd, 2,70. Dock är den ganska trist i materialen (slitna tunna dörrar med ytor som börjar släppa, tunna lister, bokparkett i vardagsrummet och (nyinlagda) plastmattor i övriga rum) och vi har möbler som är tidstypiska delvis, d.v.s. inköpta på 90-talet. Många av rummen är ganska nymålade och
Kattmatte2: Jag letar efter en korgstol, men det verkar hopplöst att finna. Den ska vara vit (kritvit) och inte så stor. Vet ni var man kan hitta en sådan?
trojlee: Jo dom såg ok ut, måste dock vara skinn eller fusk skinn då Katterna hårar av sig på tygmöbler då dessa tenderar till att Bli favorit sovplatser:).
FredrikR: [citat] Enligt min talmeter är stommen 17,5-18mm tjock
trojlee: hade jag kunnat med Sketchup så:). Men hyllan/möbeln är runt 70-120 i diameter, går ut kanske 12-20cm från väggen....minns inte men det måste ju ha varit någon horisontell skiva i den så att man kunde ställa saker i den...