Inredning
FredrikB_Viby: Hej! Vi har i dag kombinerat. Leriga gummistövlar som blandas med ren tvätt. Se till att ytterdörren och plats för skitiga trädgårdskläder har långt avstånd till tvättavdelningen. Viktigt att kunna gå in och ta hand om tvätten utan att passera jord, vatten etc som folk dragit med sig in från trädgården. Jag är hel less på vårat kombinerat. Nästa gång blir det ett eget litet
Haagbard: [citat] Ja det får du nog göra, plåtbockare finns det gott om ;)
fredrikg: 1) ta bort väggen mellan rummen. 2) flytta dörrarna en liten bit längre inåt. 3) placera diskbänksdelen under fönstren. 4) sätt garderober(fullhöjd) där diskbänken varit + 5) sätt in ett torkskåp - inte nödvändigtvis för att torka kläder i på daglig basis (förvisso oumbärligt under åren med småbarn som vill ha torra kläder till nästa utgång snabbt) - som torkvinda på
kinglace: Själv har jag tänkt att prova med en rund lucka från nån trasig tvättmaskin. Känns mer naturligt liksom..
Misse_o_Mojje: Fråga bygghandeln om de kan förmedla kontakt med en hantverkare. /U
pappskallen: Vi satte in brons-färgade speglar i våra skutdörrsgarderober, tycker personligen att dom ger ett snyggare/varmare intryck, men det speglar kanske ingen roll........ ;D
fia_mstd: [citat] Tack bägge två! *flinar lite* nej inte vad jag vet men el kaske inte är så dyr i Spanien? Eller så oroar de sig inte lika mycket över elräkningar som vi normala människor gör, den risken finns. ::) Drar de väldigt mycket ström spottarna? Fyra stycken lyser ju upp hallen på et sätt som det annars krävts två 60wattare för. Morsan ser lite dåligt också och vill ha
EB: Faktiskt inte, och det har jag inte ens insett att jag skulle behöva. ;) :D ;D /EB
Magnus_Nordmark: Även MIO har en hel del snygga varianter. T.ex SUND är riktigt snygg tycker jag. www.mio.se
ljushuvudet: Det stämmer alldeles utmärkt det! =) Finns ett par tillverkare fortfarande i Sverige. Maxel och Belid är väl dom som fortfarande har tillverkning i Sverige, dom flesta andra har lagt produktionen i Asien, men iofs bör ju dom ju kunna hjälpa till att belysningsplanera oxå. De har ju spottarna i sortimentet.
Linska: http://www.svenskahem.se/default.asp/firstlevelid/20031027104950711/groupid/20031149455182 http://www.bolia.com/retail/category.asp?catalog%5Fname=Furniture&category%5Fname=Pendants&mode=All&Expand=%246%24%241%24
Anna_Panna: Tack för alla tips! Till Christina: Vi har inte bestämt någon budget ännu. Eftersom vi flyttat från lägenhet till hus, så tror jag inte att vi kommer att ha några befintliga möbler att ta av, utan vi funderar på att köpa något nytt. Tapeterna är idag gröna i en rätt så ljus nyans.
Immobil: [citat] Japp! ;) [citat] Att du kan använda den i en trappa d.v.s. du kan tända eller släcka där uppe eller nere. Utan att springa upp och ner. ;D ;D
byggimpert: Skulle behöva en dimmer som inte kräver dosmontage, dvs. ngn. form av "sladdimmer", MEN för lågvoltshalogenpuckar som redan har elektronisk transformator, finns det överhuvudtaget på marknaden, är det någon som vet.....?? //Christina.
byggimpert: [citat] Ja där har du helt rätt, gaia :) Fast jag utgick då iof. från att det alternativet var provat och förkastat, fast vad vet man egentligen......... ;) //Christina.
Linjo: [citat] Nja, saken är inte den att jag inte vill göra finliret för hand, problemet är snarare att jag inte tror att jag kommer att få till det tillräckligt starkt för hand. Färdigsydda finns inte - varken dimension eller utförande, om jag inte lägger det som ett beställningsjobb dvs. Och det lägger jag INTE pengarna på eftersom jag ändå kan göra det själv, förutom denna lilla
Sweli: De spotlights som vi satt i fönsterburspråket köpte vi på K-rauta. Du behöver nästan inget alls distans mot brännbar material. De är små, 12V, 20W (tror jag). Jag kollade de är 10W.
krokus: Hej och tack för alla svar! ;D Insåg att jag kanske skulle ha måttsatt ritningen. Det blir exempelvis lite för långt mellan soffa och TV om de står tvärsöver rummet. Jag gillade Roseannas sista förslag och kommer nog att utgå från en sådan möblering. Ev blir det nog ett matbord också. Åsså har jag ett piano som måste stå mot innervägg, så det blir till höger efter långsidan,
morsan: Kungsstens Byggvaruhus i Gbg har 12 x 95 mm gran pärlspont 12 x 95 mm furu pärlspont 14 x 120 mm gran pärlspont
JohanG12: Eftersom jag själv är konsult, så vet jag att det går mycket fortare om ni har en så klar bild av vad ni vill ha som möjlig. Det kan vara svårt, men att ni först pratar med en inredare, sen med konstruktören då no har blivit lite klokare. Det kan vara bra att ni har med en "kravlista" på de funktioner ni vill få med och hur de är är placerade inbördes. Alltså "från hallen skall
johawk3: [citat] Det är ju det bästa och det borde ju vara genomförbart, ifall man vill byta golv men behålla väggen......
Theander: Hejsan har funderat lite på att dela av mitt vardagsrum till en vardagsrumsdel och en datorhörna. Har kollat lite på bokhyllor å sånt. Men föll för iden med en spalje med en klängväxt till. Hittar dock inget bra ställe som säljer sånt. Kanske blir till att snickra själv. Någon som har nån ide?
Gelja: Hej! Jag bor i Stockholm.Vi har precis flyttat till en ny lägenhet och börjat inreda den. Tyvärr hittar vi inte alla möbler som vi vill ha och därför har jag börjat rita de själv. För att tillverka möbler behöver jag en snickare. Är de någon som känner till en duktig möbelsnickare? Någon som kanske anlitat en själv och kan rekommendera? Tacksam för alla tips. MVH Gelena
aiskylos: Jodå, det var just en såndär mellan-tummen-och-pekfingret jag behövde. Tack!
hanna78: [citat] Hej! Kan du inte dra röret synligt eller i garderob etc mellan "grunderna". Vi fick bra hjälp av affären där vi köpte dammsugaren om hur vi skulle dra rören. Vi hade med en ritning av huset dit. Tror den längsta slangen är 12m, vi har 10 m slang och har då två uttag nere och ett uppe. Hanna