3 233 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kört (sytt) fast på mitt draperi...
Hej alla!
Jag delar för tillfället lägenhet med en kompis. Denna är av äldre karaktär (lägenheten, inte kompisen
) och kompisen huserar i det f.d matrummet som angränsar till vardagsrummet. I denna öppning finns ingen dörr, utan bara en stor öppning.
Efter ett års irritation över att inte kunna nyttja mitt vardagsrum - när kompisen ligger bredvid öppningen och sover har nu lett mig till att konstruera ett draperi.
För att även få någon form av ljuddämpning har jag sytt in två sommartäcken i min konstruktion. DOCK så har jag strandat nu... :-[
Allt är klart utom själva upphägningdelen. Men nu så har självklart draperiet blivit för tjockt där jag vill sy dit mina upphägningsöglor på min symaskin.
Så vad ska jag göra? Vill inte sy för hand, för det är jag inte tillräckligt bra på...
Bör nämnas är att draperiet mäter ca. 150*200, och väger endel så konstruktionen för upphägning måste vara tämligen stabil.
Alla råd mottages!
// Linda
Jag delar för tillfället lägenhet med en kompis. Denna är av äldre karaktär (lägenheten, inte kompisen
Efter ett års irritation över att inte kunna nyttja mitt vardagsrum - när kompisen ligger bredvid öppningen och sover har nu lett mig till att konstruera ett draperi.
För att även få någon form av ljuddämpning har jag sytt in två sommartäcken i min konstruktion. DOCK så har jag strandat nu... :-[
Allt är klart utom själva upphägningdelen. Men nu så har självklart draperiet blivit för tjockt där jag vill sy dit mina upphägningsöglor på min symaskin.
Så vad ska jag göra? Vill inte sy för hand, för det är jag inte tillräckligt bra på...
Bör nämnas är att draperiet mäter ca. 150*200, och väger endel så konstruktionen för upphägning måste vara tämligen stabil.
Alla råd mottages!
// Linda
Det låter som ett ganska tjockt draperi och då blir det kanske "trögdraget" med öglor, jag föreslår istället öljetter, såna där stora ringar i metall (nu kanske de är i plast förresten). Öljetterna slår man fast så du slipper sy också!
Nja, eftersom draperiet blir tjockt så blir det nog dessutom svårt att slå i öljetterna. Har öljetter i andra draperier, och på detta skulle det inte fungera - om det inte finns "deluxe" öljetter som kan ta tjockare tygmassor dvs... ???
Men, En del i problemet är att jag behöver mina öglor för att kunna justera längden på draperiet, sätter jag öljetter kommer det att hänga för högt upp. Om jag inte vill sätta stången så att den löper parallellt med den övre "dörrlisten" dvs. *hmm*
Några fler förslag?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Kanske du ska sy runda hål... alltså zick-zacka runt en uppritad cirkel och sen ta en vass sax och renklippa. Det borde hålla. Tyvärr blir det kanske inte det allra snyggaste men nöden har ingen lag... Sen trär du en rundstav genom hålen. Det går ju också att sy stora knapphål och trä ett grovt snöre/rep genom alla hål (trä från samma håll hela tiden så får du en träns-söm) sen trär du rundstav genom de öglor som blir. (hoppas du fattar!!!)
Produkter som diskuteras: "rep & snöre"
Rep & snöre
Utforska vårt omfattande utbud av rep och snören, vilket inkluderar allt från bomulls- och jutesnören till polypropylen- och nylonsnören. Vare sig du behöver säkra dina utomhusmöbler, tillfälligt fixera en trasig del eller skapa dekorativa
Läs mer
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Klipp av det upptill så du får bort den, tror jag, tjocka sömmen. Och sy på en remsa med redan påsydda öglor eller öljetter. Kan det fungera? Annars är det nog bara att ta fram den lilla sprätten och sprätta för att sen göra om...
Klämmor?
Sådana där man kan sätta upp en hel bunt papper på väggen med.
De har ju hål i sina "övre nypor" (ovan, de man trycker ihop för att få in papper) i den kan man fästa en krok soom löper i en skena i taket och på så sätt dra draperiet fram och tillbaka.....
Men i övrigt är det väl så att kan man inte tänka sig lite knep och knåp för hand kanske man bör överväga färdigsydda draperier??
Man brukar aldrig komma undan handarbete om man vill ha en snygg finish...
Sådana där man kan sätta upp en hel bunt papper på väggen med.
De har ju hål i sina "övre nypor" (ovan, de man trycker ihop för att få in papper) i den kan man fästa en krok soom löper i en skena i taket och på så sätt dra draperiet fram och tillbaka.....
Men i övrigt är det väl så att kan man inte tänka sig lite knep och knåp för hand kanske man bör överväga färdigsydda draperier??
Man brukar aldrig komma undan handarbete om man vill ha en snygg finish...
Nja, saken är inte den att jag inte vill göra finliret för hand, problemet är snarare att jag inte tror att jag kommer att få till det tillräckligt starkt för hand.
Färdigsydda finns inte - varken dimension eller utförande, om jag inte lägger det som ett beställningsjobb dvs. Och det lägger jag INTE pengarna på eftersom jag ändå kan göra det själv, förutom denna lilla felberäkning då
Kan ju bero på att jag nyss bytt symaskin och denna klarar inte lika tjocka massor som den förra :-/
Menmen, jag får nog ta fram sprätten och tunna ut stoppningen just där jag vill sy in mina hällor, så ska det nog bli bra
Tack alla som försökt hjälpa mig!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden