Inredning
verktygsgurun: Jag har bara målat min furuspalje/räcke vitt. http://www.byggahus.se/bilder/showphoto.php/photo/1111
Akacian: Hej Jag har flera gånger sett vackra och stabila backar/lådor tillverkade som "rutnät" av trälister. Nu behöver jag få tag på tre stycken med mått kring 40x40x40 cm. Är det någon som har sett sådana eller har ett tips på var det kan säljas? Mvh, Akacian
Rena: Hej! Är på jakt efter två vägghängda sängbord, helst vita högblanka. Ikea har några i Malm-serien, men dessa är inte högblanka. De skall finnas en låda i varje. Någon som har tips? TACK!
Thomas59: [citat] Var inte det en väldigt hög hörnsoffa och blir det inte obekvämt med en tavla i hörnsoffan? Sorry! Kunde inte låta bli, det är ju lördagkväll.
AndersPS: Vi tröttnade faktiskt på att vänta igår, och när vi ändå var på Mio var det kampanjpris på Plaine, så vi tog det i högtryckslaminat. Förhoppningsvis tål det lite mer, och det var verkligen ett överkomligt pris. Visserligen vet vi inte riktigt hur vi ska lösa soffbordet nu, men en skiva man kan ju köpa lite varsom, och bara sätta dit samma ben som Plaine har.
Hejduk..tig: Hej! Klart du kan utgå från en vit grund! Dessutom så fungerar rött utmärkt i den romantiska känslan. Jag skulle vilja påstå att alla färger passar. Den där romantiskt känslan handlar först och främst om en kanske i första anblick osannolik mönstermix! Det är en av "hemligheterna". Läs gärna detta för att bättre förstå principen och kanske finna inspiration! :)
A.K.N: Hade en ide om att använda spontade skivor till dörrar men vet inte om det fungerar, dom kanske inte är nog "styva". Är det någon som provat dessa? Vad är den minsta tjockleken man kan använda när man gör egna skjutdörrar, jag vill minnas att de spontade skivorna inte är särskilt tjocka?
Marcus J: Hur slæt ær væggen som du tænker belysa? Om den inte ær helt (och då menar jag HELT) perfekt så kommer varje liten ojæmnhet att framhævas på ett inte alltid så uppskattat sætt. Om man har en bra væggyta och bestæmmer sig før att fortsætta, kan jag bara rekommendera metoden att man tar bort befintlig taklist och sætter någon typ av distanslist som man sedan monterar gammal eller
kimpo: 1 m upp från golvet och 3 cm in på dörren. Ca mått som ni kan prova, beror lite på utformning av handtag och hur garderoberna ser ut. Sätt dem där det känns bäst! Lycka till!
eosh73: Ja, vi har panel runt hela rummet. Runt fönsterna var ett intressant förslag. Tack!
Hejduk..tig: Saigon - Beige är en tapet med stark asiatisk känsla. Känns mer bambu än palm dock. Najs eller bajs?
Gagga: Hej! Min son kom hem med en sådan tavla inköpt i somras på gekås i ullared. //GAgga
morsan: Googlade på Eames & Van Der Rohe men fick dåligt med träffar. Det verkar som om det är 2 arkitekter, Eames och Van Der Rohe så jag ver inte om båda ritat liknande stolar eller om de ritat tillsammans. Det finns i vilket fall mängder av sidor med "kopior" men det bör väl finnas någon originalsida också. Du kanske har bättre tur när du söker. De bör väl fortfarande tillverkas
rickricaro: Om det är det gröna som du hakar upp dig på så finns dom där mattorna i andra färger. Jag har en som jag har lagt i källaren som är mörkgrå som jag köpte på Bauhaus.
CykelPer: Några lite kraftigare gångjärn av samma typ som man har på köksluckor borde ju funka. Det finns sådana speciellt för den typ av dörr som du vill ha. Har gjort typ samma sak med serviceluckor till vatten som sitter på en vägg. Jag köpte mina gångjärn på Bauhaus och de var tämligen enkelt att få till.
marilars: Vi har ett pentry på ovanvåningen med öpen planlösning där ett köksskåp med bänkskiva utgör vägg/räcke mot en del av trappan. Skåpet är 90 cm högt. Det finns inga lådor i skåpet vilket kan underlätta för barn att klättra upp på bänken. Hur högt räcke/vägg måste vi ytterligare bygga på skåpets bakre del?
Jocce81: Söker en TV/Mediamöbel i denna design: http://www.halens.se/ProductPage.aspx?pid=031651&mid=236 (Dvs ett "hål" i mitten, och skåp eller lådor på sidorna) Fast helst skall lådorna vara skåp (dock inget krav, men en klar fördel) och så behöver den vara lite djupare, helst minst ca 45-50 cm. Gör inget om den är högre än denna (med eller utan ben). Hålet i mitten skall vara minst ca
Kjellis: Tack så mycket för hjälpen, skall höra av mig till interstil direkt, deras utbud var lite roligare. / Niklas
moix: Den här tråden satte griller i huvudet på mig när den kom. Har polare som har liknande och kommit på mer eller mindre bökiga lösningar. Som jag kan se utifrån bilden verkar det som om man skulle kunne kapa till vanliga rullgardiner i sektioner som passar varje vertikal fönsterrad. Det ser ut som om det finns plats i nischen om man utgår från den högsta punkten i varje vertikalrad och
Sugarsnap: Hejsan, Jag har hittat något som kan kanske vara fint? Jag vet inte vad ett ryggås-tak är, men denna vägg-ljus-list limmar man på väggen och lägger en ljusskena inuti så att det blir en uplight-effekt. Man beställer den så lång man vill ha den. På www.walldecor.se har de fina lister och den jag kollat på själv hittar du om du går in på följande; klicka på "Stuckatur", sedan går
Fnashack: Det finns läckra LED-belysningar (?) nåt i den stilen som brukar annonsera i diverse inredningstidningar -de låter ljuset gå ned i en plexi-skiva som är graverat mönster på, så det blir som om mönstret svävar i fönstret De har ju stora modeller som samtidigt bara är ngn cm tjock totalt :-D Lagom flummig förklaring, men kanske någon som har namnet hos företaget på tungen?
frasse: Jag har byggt CD/DVD förvaring av massiv ek "hobbyskiva", http://www.boandren.com/start.asp?productID=74&categoryName=Hobbyskiva&catID=25 Finns på byggvaruhus, jag handlade t.ex på ByggOle som har dessa i sitt standardsortiment
cat_stevens: Vi ska snart flytta ner vårt föräldrasovrum till ett rum i nederplan på vårt souteränghus. Rummet är ca 20 m2 stort och idagsläget är det lite spartanskt inrett. Två av väggarna (ytterväggarna av huset) är putsad leca som är vitmålad. Dessa är iofs rätt ok och de vill jag nog behålla som de är. De andra två väggarna är just nu bara målad råspont. Golvet är ett furugolv
Mattias_Jo1: Kaklet heter...Celtica och kommer från Golvabia. Nån hade redan frågat!
bygga_bo: Jag har handlat längre skenor på Theofils. Vill minnas att de har upp till 6 meter i vissa varianter. De har ganska mycket att välja på, kolla under skjutdörrsbeslag här: http://www.theofils.se/ProductGroup.aspx?menuItemId=60 Problemet är väl bara att de inte finns i Norrbotten, men du kan kanske beställa via en lokal handlare?