2 121 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Val av husleverantör?
Hej,
Jag har lite funderingar och söker gärna tips och erfarenheter rörande beställning av hus.
Jag har tillsammans med en arkitekt ritat upp ett hus, där bottenplattan är på 200 m2. Bygglovsansökningarna ligger på kommunbordet.
Jag har fattat beslut på att välja ett nyckelfärdigt hus, även med totalentrepenad.
Jag bor i Uppsala och söker tips på bra och prisvärda leverantörer att jobba med.
Jag har lite funderingar och söker gärna tips och erfarenheter rörande beställning av hus.
Jag har tillsammans med en arkitekt ritat upp ett hus, där bottenplattan är på 200 m2. Bygglovsansökningarna ligger på kommunbordet.
Jag har fattat beslut på att välja ett nyckelfärdigt hus, även med totalentrepenad.
Jag bor i Uppsala och söker tips på bra och prisvärda leverantörer att jobba med.
Du behöver nog lämna lite mer info, trä- eller sten-hus, kvalitétsnivå mm?
Vi ritade vårt hus själva, skickade ut förfrågan till 8st leverantörer och vi valde sävsjö trähus, en stor tillverkare som finns i hela landet, vilket vi var väldigt nöjda med, rätt kvalité till bäst pris och mer gediget än många av deras konkurenter, Både med kommunen och banken osv så var det väldigt bra att ha en känd hustillverkare så då behövde de inte grotta ner sig i detaljer angående huset då de ganska mycket utgick från att det var ok när ST var inblandad. Nu hade vi iofs delad entreprenad då vi gjorde en del själva men svärföräldrarna byggde med totalentreprenad med ST och var även väldigt nöjda de med.
Vi ritade vårt hus själva, skickade ut förfrågan till 8st leverantörer och vi valde sävsjö trähus, en stor tillverkare som finns i hela landet, vilket vi var väldigt nöjda med, rätt kvalité till bäst pris och mer gediget än många av deras konkurenter, Både med kommunen och banken osv så var det väldigt bra att ha en känd hustillverkare så då behövde de inte grotta ner sig i detaljer angående huset då de ganska mycket utgick från att det var ok när ST var inblandad. Nu hade vi iofs delad entreprenad då vi gjorde en del själva men svärföräldrarna byggde med totalentreprenad med ST och var även väldigt nöjda de med.
#2
Tack för ditt svar.
Det handlar om ett enplans trähus, standariserat bortsett från kök och badrum där jag har valt att lägga ned lite extra krut. Jag funderade först på att hålla i en delad entreprenad, men då jag precis håller på att byta jobb så lutar det mer åt att det blir en totalentrepenad. Givetvis är prisbilden kopplat till den rätta kvaliteten viktig. Jag har fått in tre offerter, där materialet är i stort sett likvärdigt ut, men där den största diffen ligger på 400'. Har du någon erfarenhet av hur pass förhandlingsbara deras generella utgångspriser brukar vara?
ps. väldigt snygg projektbeskrivning av ert bygge!
Tack för ditt svar.
Det handlar om ett enplans trähus, standariserat bortsett från kök och badrum där jag har valt att lägga ned lite extra krut. Jag funderade först på att hålla i en delad entreprenad, men då jag precis håller på att byta jobb så lutar det mer åt att det blir en totalentrepenad. Givetvis är prisbilden kopplat till den rätta kvaliteten viktig. Jag har fått in tre offerter, där materialet är i stort sett likvärdigt ut, men där den största diffen ligger på 400'. Har du någon erfarenhet av hur pass förhandlingsbara deras generella utgångspriser brukar vara?
ps. väldigt snygg projektbeskrivning av ert bygge!
Väldigt olika hur mycket man kan pruta,, på sävsjö hade de en grundrabatt på 50k, sen var det saker "på köpet" som gällde i övrigt (vi plussade på CD, en extra altandörr mm) som jag tror de flesta hustillverkare kör med, XN-villan erbjöd ett tort solcellspaket på köpet tex, Första gången vi pratade med ST så hade vi att göra med en annan säljare angående ett annat hus och med honom gick det att pruta 10% men då hade han lagt på mer prutmån från början verkade det som, bara att prova att pruta och se om det går att lägga till grejjer, skickar man samma ritning till flera tillverkare har de nog ett mer slimmat pris än om de ritar huset åt en.
Delad resp total kan vara väldigt olika för olika hustillverkare, vår totalentreprenad kändes mer total än jag förväntat mig, kan tänka mig att med en större leverantör anstränger sig underleverantörerna mer om de brukar jobba för den leverantören och vill få mer jobb. Kan säkert vara motsvarande mer eller mindre strul på en totalentreprenad mellan olika tillverkare med.
Delad resp total kan vara väldigt olika för olika hustillverkare, vår totalentreprenad kändes mer total än jag förväntat mig, kan tänka mig att med en större leverantör anstränger sig underleverantörerna mer om de brukar jobba för den leverantören och vill få mer jobb. Kan säkert vara motsvarande mer eller mindre strul på en totalentreprenad mellan olika tillverkare med.
Klicka här för att svara