Är det någon som köpt stuga av Hälsingestugor? Är intresserad av någon av deras mellanmodeller. Är egentligen intresserad av allt i sådana fall. Hur ni bemöttes, hur bygget gick, hur stugan blev, ja allting. Allt jag sett hittills är hemsidan, och den ger ett nästan enbart positivt intryck. Superbra med utsatta priser, och den som satte ihop katalogen träffar precis rätt känsla av sommar. Men man kan ju inte låta sådant avgöra valet av stuga...
Funderar också på hur de levereras. Det är ju fusktimmer, så kanske kommer dom med plankorna lösa? Eller är det hela väggelement? Vägen de sista 500 meterna in är inte farbara med större lastbil, så det får lastas av och köras in på bilsläpkärra.
Skall boka tid för att kolla på en stuga i verkligheten, men det vore kul med andras erfarenheter.
Funderar också på hur de levereras. Det är ju fusktimmer, så kanske kommer dom med plankorna lösa? Eller är det hela väggelement? Vägen de sista 500 meterna in är inte farbara med större lastbil, så det får lastas av och köras in på bilsläpkärra.
Skall boka tid för att kolla på en stuga i verkligheten, men det vore kul med andras erfarenheter.
Har också kikat lite på dem. Som du säger så ger ju hemsidan ett bra intryck, men en fin förpackning kan ofta dölja ett sämre innehåll tyvärr.
Det framgår ganska tydligt på deras sajt att huset kommer som byggsats, dvs allt material på pall och sen får man bygga ihop det själv i sann Ikea-stil. Man kan också låta deras hantverkare slå ihopp stommen och göra hela taket klart, sen får man inreda det själv.
Jag skulle på sikt vilja bygga ett litet hus, och då är deras "Sibo" perfekt. Fint är det också. Och som du säger är det bra med specade priser. Men sen får man ju se hur roligt det kan bli att bygga ihop det själv. En annan är ju knappast snickare, det kan ta tid.
Sen undrar jag lite över isoleringen. Tyckte att isoleringen blir lite klen om man utgår från att rekomenderad isolering i tak är 40-50 cm. I deras tak blir det väl bara 19,5 cm tror jag. Samma med golv och väggar. sen är det ju så att de marknadsför sina stugor som just stugor för fritidsboende, men med året-runt standard. Undrar just om det betyder att det kan bli lite kyligt om vintrarna?
Följer tråden och hoppas att det finns någon som byggt som skriver nått. Om du varit och sett och känt på ett av deras hus får du gärna skriva det här. Också nyfiken.
/C
Det framgår ganska tydligt på deras sajt att huset kommer som byggsats, dvs allt material på pall och sen får man bygga ihop det själv i sann Ikea-stil. Man kan också låta deras hantverkare slå ihopp stommen och göra hela taket klart, sen får man inreda det själv.
Jag skulle på sikt vilja bygga ett litet hus, och då är deras "Sibo" perfekt. Fint är det också. Och som du säger är det bra med specade priser. Men sen får man ju se hur roligt det kan bli att bygga ihop det själv. En annan är ju knappast snickare, det kan ta tid.
Sen undrar jag lite över isoleringen. Tyckte att isoleringen blir lite klen om man utgår från att rekomenderad isolering i tak är 40-50 cm. I deras tak blir det väl bara 19,5 cm tror jag. Samma med golv och väggar. sen är det ju så att de marknadsför sina stugor som just stugor för fritidsboende, men med året-runt standard. Undrar just om det betyder att det kan bli lite kyligt om vintrarna?
Följer tråden och hoppas att det finns någon som byggt som skriver nått. Om du varit och sett och känt på ett av deras hus får du gärna skriva det här. Också nyfiken.
/C
Ja, isoleringen är väll största problemet. Men Jag tror att ganska många hus som byggts de senaste femtio åren har lika lite eller mindre. Tror inte det blir något verkligt problem att värma upp, dagens rekomendationer är nog väl tilltagna. Man kan ju elda i kaminen under vinterns kallaste dagar.
Långvind special? Menar du ändringar som avviker från standard? Berätta gärna vad det speciella var. Tog du mer isolering än det det som ingick i "extra isolering" från början?
Bor du permanent i huset och hur många är ni?
Tacksam för svar.
Bor du permanent i huset och hur många är ni?
Tacksam för svar.
Följande tillval gjorde vi:
27 graders taklutning, 2 varv extra "timmer", inget mer än "extra isolering", tak med tegelprofil. Huset invändigt klätt med stående klädselbräda i olika bredd (95mm, 120mm och 145mm).
garderober och kök från Ikea
parkettgolv från byggmax
vitvaror från siemens
braskamin contura 510
Används som sommarhus i stockholm skärgård, ca 12 grader innetemp när vi inte är där.
Fasaden "målad" med järnvitriol enkelt och billigt
-
27 graders taklutning, 2 varv extra "timmer", inget mer än "extra isolering", tak med tegelprofil. Huset invändigt klätt med stående klädselbräda i olika bredd (95mm, 120mm och 145mm).
garderober och kök från Ikea
parkettgolv från byggmax
vitvaror från siemens
braskamin contura 510
Används som sommarhus i stockholm skärgård, ca 12 grader innetemp när vi inte är där.
Fasaden "målad" med järnvitriol enkelt och billigt
-
Vi har också köpt av Hälsingestugor. Långvind Special också men i vårt fall innebar det en breddning av kåken med en meter för att få in tre sovrum och köket från Långvind loft.
Stomresningen gjordes av en lokal byggare som också stod för grunden och således har jag bara en person att skylla på när det rasar.
I stort sett nöjda med leveransen, lite för lite av vissa mtrl och lite för mycket av annat men de betalade kompletteringsköp utan att knota.
Mina snickare tyckte att vissa saker var dimensionerade i underkant men det är svårt för en lekman att avgöra. Allt håller ihop än så länge i alla fall och även om isoleringen inte är i passivhus-klass så har de första vintermånadernas elräkningar inte varit så värst farliga.
Stomresningen gjordes av en lokal byggare som också stod för grunden och således har jag bara en person att skylla på när det rasar.
I stort sett nöjda med leveransen, lite för lite av vissa mtrl och lite för mycket av annat men de betalade kompletteringsköp utan att knota.
Mina snickare tyckte att vissa saker var dimensionerade i underkant men det är svårt för en lekman att avgöra. Allt håller ihop än så länge i alla fall och även om isoleringen inte är i passivhus-klass så har de första vintermånadernas elräkningar inte varit så värst farliga.
Redigerat:
Hej. Jag kommer i maj få min stuga fråm Hälsingestugor levererad & stommonterad. Hitinitills så verkar det lovande. Hoppas jag slipper återkomma...
Hur som helst så har det bara kostat massa pengar och inte ett spadtag är gjort.
Husleverantören har än så länge levt upp till mina förhoppningar-
Hur som helst så har det bara kostat massa pengar och inte ett spadtag är gjort.
Husleverantören har än så länge levt upp till mina förhoppningar-
Köpte en Långvind av Hälsingestugor som de monterade i våras. Jag ändrade lite inuti huset och det blev jättebra.
Genomgående har jag mest positiva erfarenheter, men....tänk på följande:
Låt Hälsingestugor montera huset. Det kommer ca 1000 plankor som alla ser likadana ut och du kan omöjligt göra det själv, utan att bli psykiskt sjuk. Det kostade lite till, men väl värt varenda krona. Deras personal som kom var mycker duktiga och väl värda all öl vi drack upp under den veckan.
Du kan lätt räkna med ca 400 arbetstimmar innan huset är beboeligt. Jag hade 5 snickare i en vecka + de två månader jag själv var där och snickrade.
Alla inneväggar/reglar tar dubbelt så lång tid att få dit, Då innetaket lutar och med takstolarna. Det blev jättefint och vi är supernöjda med volymen som vi har inomhus.
Se för tusan till att du har skaffat dig bra verktyg. Klinga som är vändbar, skruvdragare, lasermätare, sticksåg, slipmaskin och så vidare. Allt behövs....
Ska du ha innetaket målat, så gör det innan de monterar innetaket. Fy f*n för att måla tak...
Inte en pinal för det du ska göra då snickarna lämnat ingår. Du behöver följande:
Spik (1000st minst), skruv (till inneväggarna, trallen, reglar mm), karmskruv, byggfog, häftapparat till vindpapp, bleckspik, extra isolering till altantaket för det ingick inte och gud vet vad mer jag fått köpa till.....det tog aldrig slut.....
De som jobbar på kontoret åt Hälsingestugor...inga raketforskare direkt. Sen jag betalade sluträkningen, har ingen hört av sig till mig och frågat hur det gått. Inte mycket till PR där heller. Det du ska göra är att kontakta de snickare som ska komma till dig och lyssna väl på deras råd istället. Hälsingestugors egen "gör det själv" monteringsanvisning är helt kass.
Slutligen: Huset blev jättefint, virket är av utmärkt kvalitet och jag tror inte gräset är grönare hos någon annan hustillverkare.
//Bugge
Genomgående har jag mest positiva erfarenheter, men....tänk på följande:
Låt Hälsingestugor montera huset. Det kommer ca 1000 plankor som alla ser likadana ut och du kan omöjligt göra det själv, utan att bli psykiskt sjuk. Det kostade lite till, men väl värt varenda krona. Deras personal som kom var mycker duktiga och väl värda all öl vi drack upp under den veckan.
Du kan lätt räkna med ca 400 arbetstimmar innan huset är beboeligt. Jag hade 5 snickare i en vecka + de två månader jag själv var där och snickrade.
Alla inneväggar/reglar tar dubbelt så lång tid att få dit, Då innetaket lutar och med takstolarna. Det blev jättefint och vi är supernöjda med volymen som vi har inomhus.
Se för tusan till att du har skaffat dig bra verktyg. Klinga som är vändbar, skruvdragare, lasermätare, sticksåg, slipmaskin och så vidare. Allt behövs....
Ska du ha innetaket målat, så gör det innan de monterar innetaket. Fy f*n för att måla tak...
Inte en pinal för det du ska göra då snickarna lämnat ingår. Du behöver följande:
Spik (1000st minst), skruv (till inneväggarna, trallen, reglar mm), karmskruv, byggfog, häftapparat till vindpapp, bleckspik, extra isolering till altantaket för det ingick inte och gud vet vad mer jag fått köpa till.....det tog aldrig slut.....
De som jobbar på kontoret åt Hälsingestugor...inga raketforskare direkt. Sen jag betalade sluträkningen, har ingen hört av sig till mig och frågat hur det gått. Inte mycket till PR där heller. Det du ska göra är att kontakta de snickare som ska komma till dig och lyssna väl på deras råd istället. Hälsingestugors egen "gör det själv" monteringsanvisning är helt kass.
Slutligen: Huset blev jättefint, virket är av utmärkt kvalitet och jag tror inte gräset är grönare hos någon annan hustillverkare.
//Bugge
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

