Är det någon som har byggt och upptäckt att kalkylen inte stämt.Jag har hört många som säger att det blivit mycket dyrare.Stämmer detta????? ???

Det verkar bero helt på vilken hustillverkare eller säljare man har. Glädjekalkyler är ju inte trevlig för nå´n eftersom de inte håller. Det bästa är ändå att alltid kalkylera för oförutsedda utgifter så att man inte står där med större utgifter än man tänkt sig.

Det är byggherren (dvs du) som har yttersta ansvaret för att kalkylerna ska vara riktiga. Har du gjort ett ordentligt jobb när du tar fram kalkylerna så ska det inte bli så mycket dyrare. Tyvärr så har byggherren väldigt stort ansvar för att kontrollera att priserna i kalkylen är riktiga. Får du en kalkyl presenterad för dig från en hustillverkare så bör du kontrollera alla uppgifterna och försöka luska ut om det är något som inte ingår.

Det är ingen som hittat ett tjusigt Excel-ark för byggnationskalkyl på webben och vill dela med sig? Det känns som om jag glömt vissa poster och behöver input...

/Fredrik

Hej!

andersbyggahus: Super! Det är saker som din kalkyl som gör webben värd att surfa ;)

Tackar och bockar!

Mvh Stefan

Tackar, strålande ::)

Internet är kanon. Jag har lärt mig himla massa genom detta forumet, så det är kul att kunna bidra med något.

Eftersom det fanns ett visst intresse så kunde jag inte låta bli att pilla lite. Lade till en kolumn i bladet för boendekostnad som hanterar valbart antal amorteringsår (innan var de fast). Om man har amorteringsfritt eller amorterar på 40 år, så påverkar det slutsumman en hel del.

Det kan finnas buggar, så kolla själva. Den som tecknar supportavtal för endast 199:-/månad, får givetvis en uppdaterad version om det skulle finnas brister.Gratis är inte gratis utan anledning...  ;D

andersbyggahus skrev:
Den som tecknar supportavtal för endast 199:-/månad, får givetvis en uppdaterad version om det skulle finnas brister.Gratis är inte gratis utan anledning...  ;D
Kan jag få skrivet kvitto...? ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.