Jag trodde (i min enfald?) att dessa termer betyder att man anlitar en hustillverkare som bygger hela
huset, inklusive alla entreprenader.

Vi har köpt en tomt och planerar att bygga "nyckelfärdigt" då vi varken kan (bor mycket långt från där vi ska bygga) eller vill (pga tummen mitt i handen syndrom) organisera eller hjälpa till vid bygget.

Några bekanta som gjorde detta för några år sedan sa att vi behöver bo nära så att vi kan hålla koll på bygget annars blir det inte riktigt gjort alternativt inte gjort alls. Deras erfarenhet grundar sig på Myresjöhus. Gäller detta alla tillverkare överlag?

Vi tittar för närvarande på Trivselhus, Götenehus och Boro. Är det någon som har erfarenhet av att bygga nyckelfärdigt med någon av dessa?

Mycket tacksam för info.

Berit

Det du vill ha är totalentreprenad. Termen nyckelfärdigt beskriver mer färdigställandegrad och det kan du få även med generalentreprenad eller delad entreprenad. Egentligen kan man säga att det du vill ha är ett nyckelfärdigt hus som uppförs med totalentreprenad (eftersom totalentreprenad inte automatiskt medför att det blir nyckelfärdigt).

Det är mycket riktigt en god idé att någon tittar till bygget och kontrollerar att allt går som det ska. Till en viss del så ingår detta i den kvalitetsansvariges arbete men kan utökas så att denna tittar till bygget ett par gånger i veckan. Ni bör absolut inte välja en kvalitetsansvarig från byggfirman.

Myresjöhus har ett dåligt rykte men det beror i allmänhet mer på den entreprenör som sätter upp huset än på Myresjöhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.