;DNu lutar det lite grand åt hjältevadshus Asken eller Sofiero. Vad finns det för erfarenheter av de olika modellerna här på forumet? Hjältevadshus verkar vara seriösa, trevliga och nogranna att prata med. Är det gedigna hus? Hur är det med miljöpåverkan, använder de bästa material i väggar o dyl. med tanke på kroppens påverkan? Någon som vet? Är väldigt intresserad av att veta hur man plockar fram bästa material i balkar, isolering o dyl för kroppens välbefinnande, tror att det finns vissa ämnen som påverkar kroppen negativt, någon som har denna kunskap? ;D

Det är väldigt mycket masonite i ett Hjältevadshus. Samtliga bjälkar och reglar består till stor del av masonite och väggskivorna är helt av masonite. Sedan är det ju en fråga om man tror att masonite är bättre eller sämre än andra material ur miljösynpunkt.

Och gediget... det är väl en smaksak. Personligen tycker jag att Hjältevadshusen inte är hälften så gedigna som de ser ut att vara utvändigt.

Tack för hjälpen! :-* Du bygger ju ett vallsjöhus, hur är det med masoniten där?

flisan skrev:
Tack för hjälpen! :-*  Du bygger ju ett vallsjöhus, hur är det med masoniten där?
Jodå, det finns masonite i ett Vallsjöhus också. I ytterväggarna har de som standard att ha masoniteskiva och gipsskiva på insidan. Mellan de två skivorna sitter diffussionsspärren så eventuellt miljöfarliga emissioner från masoniteskivorna kommer bara in i huset om diffussionsspärren skulle vara punkterad. Vill man absolut inte ha någon masonite i sitt Vallsjöhus kan man säkert be dem ta bort det.

Om det är miljöaspekterna som har högst prioritet kanske du skulle fundera på någon av tillverkarna som har den inriktningen. EkoHus i Uppsala exemeplvis. Det finns säkert fler.

Jag vill minnas att jag läste att Riksförbundet mot Astma och Allergi faktiskt rekommenderar (eller har rekommenderat) masonite i husen. Vågar inte svära på det.
Faktum är att masonite avger mindre mängd formaldehyd än vad rent trä gör. Å andra sidan finns det kanske andra ämnen i masoniten som inte är bra...

Hej !

Angående masonite i väggar på Vallsjö hus, i deras standard så är det väl 12 mm spånskiva plus 13 mm gips på insidan av ytterväggar, tror att man kan välja byggboard som alternativ till spånskiva.
Sen kan man diskutera vad som är mest miljövänligt utav dom alternativen.

Då gör vi det!
Jag tror att byggboard är mycket mer miljövänligt än spånskiva. Iallafall OSB-board. Pressat, inte limmat=bättre kringmiljö.

KarlXII skrev:
Då gör vi det!
Jag tror att byggboard är mycket mer miljövänligt än spånskiva. Iallafall OSB-board. Pressat, inte limmat=bättre kringmiljö.
Mjo, rent intuitivt så känns det ju bättre med rent trä än limmprodukter. Men hur är det i verkligheten? Även om trä är en "ren" naturprodukt så avger det en del olika ämnen som kan påverka oss negativt. Har tidigare nämt formaldehyd men jag har även för mig att trä avger olika hartser som kan ge allergiska reaktioner. Det måste vara den totala mängden emissioner och hur de påverkar oss som ska jämföras mellan olika byggmaterial.

Bly är inte heller bra trots att det är naturligt...visst är det så :)
Men.....GF, har du något underlag för det du säger om emissioner av formaldehyd från trä?

KarlXII skrev:
Bly är inte heller bra trots att det är naturligt...visst är det så :)
Men.....GF, har du något underlag för det du säger om emissioner av formaldehyd från trä?
Det borde man ju kunna begära... Jag har tappat bort de riktigt bra länkarna som beskriver det här men kan bjuda på följande:

http://www.masonite-lattelement.se/miljobeskrivning.htm
Kolla punkt 2. Man ska kanske tänka på att det är information från masonitebranshen. Tittar man på miljödeklarationerna på www.masonite-beams.se så framgår det att mängden formaldehyd som avges är knappt mätbar. I tillverkningsprocessen av masoniten så avges det mesta av formaldehyden som finns i trädet.

Feta träslag (exempelvis furu) innehåller hartser:
http://www.niwl.se/tra/ytbehandling/ordbok/f.htm

Allergi från hartser
http://www.ltkalmar.se/hudklinLSK/kontakteksem/start.htm

Jag har sett bättre beskrivningar på vad olika byggmaterial avger för ämnen men har som sagt glömt bort vart. Kanske någon annan kan hjälpa till.

Pinger skrev:
Det tråkiga med volymhusen är väl att varje liten ändring kostar pengar.... Visst vill man väl ha husen lite skräddarsydda och anpassade för sina egna behov när man nu bygger. Det är iallafall den största affären som jag kommer att göra i mitt liv....

Inger
Vi har byggt ett Hjältevadshus som är ganska kraftigt modifierat från "ursprungsritningarna". Skånsk takfot, ändrade planlösningar köket på annat ställe osv, det har inte kostat oss en krona extra, så det är en av de saker som jag måste berömma Hjältevadshus för.

Innan vi bestämde oss för hus så sprang vi in i en försäljare från Älvsbyhus, och det var det värsta jag har varit med om hittills i den här svängen. Där kostade ALLT extra och eventuella "frånval" betalade sig inte det minsta, att sen försäljaren var arrogant och otrevlig gjorde inte saken bättre heller.

Så vissa volymhus företag tar säkert ut extra för ändringar men hos Hjältevad var alla våra ändringar gratis =) (Sen har det strulat med en del annat, men det är ju en annan sak....=)

nicke nyfiken skrev:
vilka problem och "strul" har ni stött på med hjältevadshus, och var i sverige har ni byggt??
Skåne. Vad som har strulat.... ja, till att börja med var vi alldeles för snabba med att betala in hela köpeskillingen till H-vad, som fick till följd att vi inte hade någonting att sätta emot när saker saknades, var felmonterad osv... Vi flyttade in i slutet av oktober och vi har fått ett slutbesiktningsdatum först nu!!! Detta är inte se stora sakerna utan det har hänt i samband med fasaden....

Jag återkommer närmre detaljer efter att H-vad har fått tid på sig att svara på våra synpunkter...... (Jag har mailat dom under helgen)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.