Det låter ju intressant! Hur får du tag i materialet i Polen? Vet du om det finns kakel, klinkers, khandfat, badkar osv... Har du varit där, eller finns det på nätet. Isåfall tacksam för lite mer info.
Häls Katrin

Hej Joen!

Kommer du bygga ett hus i mer Amterikansk stil? Har själv tittar runt på många "homeplan" siter och hittat en hel del stiliga hus.

Behöver man verkligen köpa deras ritningar? Räcker det inte med att tanka ner .PDF filnerna och knata iväg till närmaste arkitekt för att få ett svenskt stuk på det hela?

Mvh Stefan :)

Eller strunta i arkitekten. Det är väl redan en arkitekt (även om han/hon är amerikan) som gjort ritningarna? Skicka ritningarna direkt till hustillverkaren så ordnar deras konstruktörer så att husen anpassas efter svenska mått och standarder.

Det behöver man inte. Vi skickade skissen (ritning) som vi hade ritat själva till en hustillverkare. Deras arkitekter gjorde det i CAD och nu bygger vi huset med dom.
Vi tog några idéer om planlösningar från det Amerikanska saiten  ;D

Kostnad 0:- kr.

Sweli skrev:
Kostnad 0:- kr.
Nu har du väl ändå lurat dig själv :) Ingenting är gratis.

Nej GF jag har inte lurat mig själv. Jag har inte betalat en arkitekt för att få en arkitekt ritat hus ;D
Vi har fått prislistan för vartenda vägg och pryl som huset han levererar har. Och det stämmer precis. Där finns ingen post som det står "kostnad för ritningar" ;D ;D ;D

vad blev slutsumman?

Sweli skrev:
Där finns ingen post som det står "kostnad för ritningar"  ;D ;D ;D
Men det är ju som G.F säger: Ingenting är gratis. Du har ju beställt ett hus för x antal kronor av företaget. Någonstans i denna summa gömmer sig kostnaden för uppgörandet av ritningar.

Sweli skrev:
Nej GF jag har inte lurat mig själv. Jag har inte betalat en arkitekt för att få en arkitekt ritat hus  ;D
Vi har fått prislistan för vartenda vägg och pryl som huset han levererar har. Och det stämmer precis. Där finns ingen post som det står "kostnad för ritningar"  ;D ;D ;D
Vi gjorde på ungefär samma sätt och anlitade inte någon arkitekt. Däremot satt det en konstruktör på husfirman som svettades ihop våra husritningar. Jag tror inte att han jobbar gratis och jag misstänker starkt att en del av pengarna som vi betalar för huset går till hans lön och de verktyg han använder.
Det är lätt att lura sig själv. ;)

Om du räknar så... det får du betala också på ett kataloghus ;D

Om man tänker så hur kommer det sig att alla hustillverkare påstår att ett "arkitekt ritad" hus är myyyycket dyrare :-/

I vårt fall blev det samma eller t o m billigare än ett katalog hus ;D

Sweli skrev:
Om du räknar så... det får du betala också på ett kataloghus  ;D
Inte riktigt. På ett kataloghus så delas ritningskostnaderna upp på flera kunder. Och kostnaderna för att göra eventuella ändringar på en befintlig ritning är betydligt lägre än att göra alla ritningarna från scratch.

Tror du ja... jag gissar att dom där "standardritningarna" blir betalda varje gång nån beställer ett hus...

cattis skrev:
Tror du ja... jag gissar att dom där "standardritningarna" blir betalda varje gång nån beställer ett hus...
Det kan man ju tvista om... Personligen tror jag att trots de höga huspriserna så är det en kraftigt konkurrensutsatt marknad och då måste hustillverkarna göra sig konkurrenskraftiga genom att dela upp exempelvis ritningskostnader på flera kunder.

Jag tvivlar på att ritningskostnaden ens är nämnd i de olika delarna av en byggsats, helt klart är iallafall att dom saltar och pepprar på allt dom kan, sen vad själva posten kallas är nog lite olika...

General Failure skrev:
Inte riktigt. På ett kataloghus så delas ritningskostnaderna upp på flera kunder. Och kostnaderna för att göra eventuella ändringar på en befintlig ritning är betydligt lägre än att göra alla ritningarna från scratch.
Och det är just på detta jag reagerar.
Jag vet inte ditt hus. Men mitt hus kommer inte att kosta mera än ett katalog hus utan några ändringar !

Det jag jämför med är dom offerter vi har fått på "kataloghus" mot det hus vi kommer att bygga.
Nästan samma pris 50kvm större ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.