Gäller skattereduktionen 5 eller 10 år?? vid nybyggt hus! ???

Du betalar ingen fastighetsskatt på huset de 5 första åren och halv fastighetsskatt de följande fem åren.
OBS, Man betalar fastighetsskatt på tomten inklusive indraget vatten.

jasså..trodde man inte betala en krona i 5år...ser det inte i någon kalkyl alls som görs på nybyggen...

Ylle skrev:
OBS, Man betalar fastighetsskatt på tomten inklusive indraget vatten.

Det var något nytt ::) förtydliga..   :)

Fastighetsskatten beror väl av taxeringsvärdet. De första 5 åren betalar man ingen skatt, de följande 5 åren betalar man 0,5 % av taxeringsvärdet och därefter är det 1 %.

Det kan väl aldrig stämma?! Det måste väl vara som så att tomt och hus räknas som en fastighet och de tio åren börjar ticka när huset är klart och man är inflyttad. Alltså ingen f-skatt i 5 år och halva under tiden 5-10 år på hus och tomt tillsammans.

Någon som vet vad som gäller om man skulle flytta in i december eller januari? Är det mer fördelaktigt att flytta in i januari? Alltså, räknas de "fria" åren från inflyttat datum eller från det år man flyttar in? Annars kan man ju nästan "förlora" ett år med 0-skatt?!

Hemmakatten
Fastighetsskatten beräknas utifrån de förhållanden som gäller den 1 januari varje år.

Exempel.
Du har en tomt köpt 1 mars 2005. Huset blir färdigt och du flyttar in 1 april 2006. Tomtens taxvärde är 200.000. När huset är färdigt blir det totala (hus och tomt)taxvärdet 1.500.000.

Du betalar då fastighetsskatt för 300 dagar för år 2005, dvs 200.000 / 365 dagar x 300 dagar = 164.383 x 1% = 1.643 kr

För förhållandena den 1 januari 2006 ska ny fastighetsdeklaration lämnas (skickas ut automatiskt från skatteverket). Har husbygget inte påbörjats utfaller skatt för hela 2006 endast på tomten, dvs. 2.000 kr. Har huset påbörjats skall det åsättas ett tax.värde för byggnad under uppförande. Låt oss säga att du den 1 januari 2006 har betalat 500.000 kr i byggkostnader. Då tas halva det beloppet upp som värde, dvs 250.000kr. Tomtmarken har då också kanske fått ett annat värde. Nu finns kanske vatten och el indraget, vilket höjer värdet. Men låt oss anta att den är lika. Fastighetsskatten för år 2006 blir (250.000 + 200.000) x 1% = 4.500 kronor.

För förhållandena den 1 januari 2007 lämnas ny fastighetsdeklaration och fastisheten åsätts sitt sluliga värde.
Fr.o.m. 2007 och 5 år framåt är du befriad från fastighetsskatt. De därpå följande 5 åren betalar du 0,5% per år.

Skulle det vara så att huset blir färdigt i december 2005 så är du befriad från skatten i 5 år framåt fr.o.m. år 2006.

Det är alltså förhållandet den 1 januari varje år som räknas. Finns det inget byggt den 1 januari men två veckor senare så smälls ett hus upp så är det ändå den 1 januari som gäller.

Man kan också, i det fall man har möjlighet att styra byggandet, laborera med fördelar (och nackdelar) att bygga före eller efter ett årsskifte. Flyttar man in tidigt på våren så betalar man ju ändå bara fastighetsskatt för tomten för hela året, men å andra sidan så börjar skattebefrielsen först året därpå.

Hoppas detta blev lite klarare. :)

Det var ta mig tusan en lysande bra förklaring!! ;)
Tackar!!

Lysande förklaring.

men en fundering,

Jag har köpt en tomt iår i februari, kommer flytta in i december troligen, bör jag skjuta på inflyttningen till 2/1 2006 för att få fastighetsskatten reducerad ett år längre framåt?

Ja, det måste ju vara mer gynnsamt med ovanstående förklaring. Då blir det jan-07 som de skattefria åren börjar ticka.

Hemmakatten
Det beror ju helt på. Är huset i princip färdigt den 1 januari 2006 så blir fastighetsskatten ganska stor ändå. Och har slutbesiktning ägt rum i december så tror jag nog att man kan fastställa det slutliga tax.värdet. Men låt oss anta att du betalt 2/3 av byggkostnaden och att huset också är färdigt till 2/3 då kan det kanske vara en fördel att vänta till året därpå. Men det beror ju också på vart du bygger. Troligen är det mera värt i storstadsområden än i glesbygd där det slutliga taxvärdet är lägre.

Vill också tillägga att jag inte är någon skatteexpert utan bara försöker göra min "research" så grundligt som möjligt. Kunskaper är makt, som bekant :)

Jo, förvisso, men ändå är det ju bara halva värdet av byggkostnaden fram till detta datum som ska tas upp då om jag förstått dig rätt. Men visst, det bör räknas igenom för att se vilket som blir mest förmånligt.

Givet att Hemmakattens fina föredragning av ämnet är korrekt, och att lagen om fastighetsskatt ser ut och tillämpas på samma sätt om tio år som idag, bör följande gälla:

Om nedlagda kostnader för produktionen av huset vid årsskiftet överstiger dubbla taxeringsvärdet då huset är klart lönar det sig att färdigställa huset innan årsskiftet. Anledningen är att man annars får betala en procent av halva vid årsskiftet nedlagda kostnaden för produktion av huset, i fastighetsskatt, vilket är mer än en procent av taxeringsvärdet, vilket är fastighetsskatten för ett småhus efter tio år.

Om man däremot tror att fastighetsskatten kommer att slopas eller sänkas inom fem-tio år, så är det nog nästan alltid idé att färdigställa huset innan årsskiftet, så att man får ta del av reduktionen av fastighetsskatten så fort som möjligt, eftersom att man tror att fastighetsskatten ändå kommer att slopas eller sänkas inom fem-tio år.

Edit: Jahaja, det var visst andra som var snabbare på tangentbordet än jag. Jag skulle ha skippat lunchen. :-)

\\Thomas

Hemmakatten
Kloka personer har beskrivit olika scenarier. Hur det verkligen utfaller är svårt att sia om, för alla.
Har man möjlighet att välja inflyttningsdatum tycker jag att den egna och den i framtiden närmaste egna ekonomin ska styra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.