Hustillverkare
hediz: Finns det någon som kan ge lite mer information om de sk "Ljungahusen". Vad jag förstår tillverkades dessa monteringsfärdiga hus av Ljungaverken i början av 1970-talet. Både fasad, tak, bjälklag mm är i plåt och det var luftburen värme. Vet någon var jag kan hitta mer information om dessa hus? Jag är även intresserad av synpunkter från personer som bor i sådana hus och kanske gjort
Wico_TB: Det enda man kan kräva att få med är väl egentligen en ritning på det som redan finns dvs de flesta hussäljare har fördragit el och VVS till en bestämd punkt på övervåningen. Detta bör du få en ritning på av hustillverkaren. I övrigt finns det ingen "standardinredning" av den enkla anledningen att folk inreder sina övervåningar helt individuellt. En del hustillverkare säljer
Jerker: Vi skall bygga t Duvhöken. Grunden blev klar för en vecka sedan och huset kommer den 12/8. Vi klarar oss på de 150 ton som ingår som fyllnad till grunden. Vår produktionskostnadskalkyl är på 1.895.000. Då ingår: Tomt 200.000 VA 110.000 Reserv 90.000 Takkupa Trappa Kamin Uppgraderat kök (andra luckor & f-höjd), Ballingslöv, Visst kan du välja bort detta. DM/TM/TS Fönster i
hanneli: Det borde väl inte spela någon roll så länge det inte finns krav från din kommun på husets storlek/höjd/stil?Men jag är ingen expert... Det finns ochså "vanliga" kataloghus i din storlek. mvh hanneli
sarwes: Hejsan! Läste nyss om huset Tingsholm från Götenehus. Det är ett intressant hus tycker jag. Har du byggt eller håller på att bygga ett sådant hus, kontakta mig gärna med information och goda råd....det skulle jag bli tacksam för. Är Götenehus en bra husleverentör...är de seriösa, duktiga? /S
KickanF: Tillägg: det är inte torpargrund utan platta med golvvärme, vilket bara det är värt ett par hundratusingar. 8)
hanneli: Man kan säkert få ned kostnaden ganska mycket, exakt hur mycket är ju relativt, beror på vilka priser aktuell komun har får nybygge. Till ex får vi betala drygt 80.000 för anknytning vatten och el som ligger i gatan, dvs på våran tomtgräns. Beroende på vad ni bygger och hur tomten ser ut behövs kanske häller inte jättedyre markarbeten? mvh hanneli
Pedda_P: Vi släppte dem ganska tidigt när det visade sig att två mycket liknande hus visade sig kosta nästan 700.000 mer hos värsåsvillan, de ligger i den högre ligan så vi gick vidare med andra. Tyvärr har jag inte mer info än så.
Mulan: Man har en luftspalt mellan kyl/frys & kamin. Så det påverkar inte. Däremot är placeringen av kaminen inte alltid lättaste då det inverkar på övervåningen.
Linet: Hej! Kungshus har totalentrepenad där grundarbete ingår. Hälsningar Linet
Strixx: [citat] Jo men då visste han inte att vi hade för avsikt att inte köpa hans markentreprenad. Det har vi hållit tyst om medvetet för att inte bli ofördelaktigt behandlade. Vi har fått offert på 100,000:-. Då tog vi kontraktsförslaget från säljaren till en stor grävfimra, och bad honom offerera exakt allt som stod specat i säljarens kontrakt. Säljaren ville ha 355,000:- för samma
KickanF: Var inne och tittade på Skogås på Götenehus. Undrar lite vad själva huset kostar med grund etc i nyckelfärdig utförande (exkl garage, tomt och byggeherrekostnader). ! Jag gissar att det är för dyrt för våran budget, men är nyfiken ändå. I vilket fall så är det ett av de få bland hundratals husskisser som faktiskt uppfyller alla "krav". Tack på förhand.
obelix: Vi har äntligen fått en tomt i växjö och kommer få vårt hus i början av nästa år. ;D Det blir stora katthult. Är det några fler här inne som bygger/ska/funderar på att bygga smålandsvillan i växjö?? Ni som redan bor i ett katthult... Är ni nöjda?? nått vi ska tänka på?
Tson: I SX modellen igår vattenburen värme samt sadeltak över entren istället för skärmtak, spröjsade fönster, dörr utan fönster i klädvård m.m. kommer inte ihåg allt. Torkskåp är det som är standard. Trä golv går att få tror att det var ca 260 kr m2 - 80kr m2 i avdrag för att man tar bort plastmattan. Klinkers på toan finns ej som tillval och väljer man bort plast mattan där kan
Strixx: [citat] Läste idag lite lagtexter, och det står något i stil med att byggnadsnämden KAN kräva att byggfelsförsäkring ska teckans för sådant som KRÄVER BYGGLOV. Att skrapa bort lite matjor kräver inte bygglov. Att lägga drenering kräver inte bygglov (kanske bygganmälan men inte lov) Att koppla in VA och dyl, TROR jag inte kräver bygglov. I sådana fall kan du inte avkrävas
Clas: Jag håller på att inreda själv på ett Lodur-hus. Specifikationen från Älvsbyhus verkar stämma mängdmässigt. Har gjort lite modifieringar med mera isolering i väggar. Räknar att klara mig med ca 100.000:-. Ni som byggt klart eller håller på att bygga, hur gjorde ni med FLV-dragningen på övervåningen?
Peppes_Bodega: Vi har en kostnad på 1150 000:- för huset och ca 815000:- för att montera det.Kommer att kosta 2 400 000:- klart med tomt och allt (70000:-)nyckelfärdigt.Vi har valt bort kök och badrumsinredning.Köket blir från IKEA.De ska börja sätta innerväggar hos oss snart.Vitt hus med grått tak och silver hängrännor/stuprör.Garaget ingår då det är ihopbyggt med huset.Vi valde mellan olika
hanneli: [citat] Känner inte till något samarbete, men generellt så upplevde jag vid blädrandet i huskatalogtraven i vintras att många husmodeller från olika husföretag hade nestan exakt lik planlösning. I vissa fall beror det säkert på dårlig fantasi, i andra fall såg det ut för att vara samma arkitekt som har ritat (alla har ju inte helt egna arkitekter, utan anlitar), och i övrigt så
EllaBella: DennisL - Har ingen tomt än :-/ men i Stockholmstrakten är det tänkt! EvaM - Ska genast in o kolla på er hemsida, tack! Bilder på Mogården vore också intressant... ;)
LINNIS--: Hejsan.. Någon som har prisuppgifter gällande stommonterade hus. samt vad som ingår i standard?
Malin_M: 8)Pratade med dem idag! Sandhamn kostar 1 860 000, i Skåne. Detta var med träfasad. Standarden var kakel och klinkers i badrum, kakel på golvet i tvättstugan. Marbodalkök. Luckorna lår i prisklass faner.
Calle_L: Själva husen från tH är bra. Det som kan vara problem är hantverkare. Tycker gott man kan göra mycket själv om man har tid. Resultatet om man är noggrann blir mycket bättre. Speciellt om man har lite svårt kök eller konstiga vinklar att sätta. Snickarna tar inte in finsnickare i onödan. Det har jag lärt mig iallfall.
tobbe1975: Ingen som bygger eller har byggt ett VIPAN, FALKEN eller LÖVSÅNGAREN från LBhus?
Pedda_P: Det är inte helt klart än men hus + grund, 180 kvm (150 + 30 loft) landar på cirka 1.8 med lite eget arbete
hanneli: Du kan till ex titta på Götenehus sitt sortiment, dom har en del moderna/funkismodeller som kan likna dessa. mvh hanneli
MartinAhlqvist: Det bästa måste vara att prata med flera olika banker. Om samtliga/de flesta kommer fram till att det ser bra ut gör det säkert det också! Eftersom räntan är hemskt låg nu ska man passa på att amortera som tusan nu. När räntan sen går upp minskar ni på amorteringen. På så sätt behöver man inte ställa om livsstilen helt eftersom man kan hålla månadskostanden på en jämn nivå.
kornstad: Isolerade innerväggar är inte heller så dumt. Vi har byggt ett Mogården. Vi bad Hjältevadshus förbereda för braskamin, så gick vi och köpte oss en murspis lokalt istället. Vi tjänade en hel del tusenlappar på det och så kunde vi välja fritt vad vi ville ha för kamin. Kanske är något att tänka på?
Dahlino: tack för svaret! vet du vad lb-hus ligger prismässigt i jämförelse m trivselhus??? /stefan