Byggahus.se

Skall man våga ???

1. M
    Medlem Nivå 1
    Har nu efter mycket letande ev. fått tag på en tomt. Vi vill verkligen bygg nytt hus men skall man våga. Usch jag läser här på forumet vad många andra råkat ut för och börjar undra om det verkligen är värt det. Jag menar varken jag eller min man kan särskillt mycket om att bygga. Hur gör man för att undvika att det blir hel fel ?

Sen en annan fråga som också poppar upp när jag läser här. Många skriver om att vi betalde si och så mycket för hus + grund, menar ni inkl. uppförandet av det då ?

Vad kan man förvänta sig för priser. Vi har lämnat in förfrågningar på offerter till lite olika tillverkare men inte fått svar på så många ännu ( skickades iofs ganska nyligen ). Hur mycket skall man räkmna med extra kostander ? Som det är nu så är tomt + V/A + fjärrvärme betalt.

2. lier
    Medlem Nivå 8

Re: Skall man våga ???

Hur mycket man ska betala för sitt nya boende är ganska olika. Beroende på vilket hus ,och vad ni själva har för krav på huset.

Vanliga fyrkantiga hus är klart billigare att bygga ,än ett hus med mycket vinklar och takbrytningar. Sen har storleken på huset ganska stor betydelse på priset med.

Om man nu ska dra ett snitt på ett ungefär, så ligger en normal villa mellan 1,5mille - 1,8mille
    Detta är bara ca priser på hus i standard utförande. Och det kan skilja beroende på leverantör och standard utrustning.
    Det bästa ni kan göra är att ta in offerter från flera husföretag. Men för att få en bra prisuppfattning så försök att ta in offerter på likvärdiga hus från alla.

Era extra kostnader är svåra att beräkna beror väll mycket på vad ni vill ha i erat hus.
    Ta upp era önskemål för säljaren och sedan kan ni jämföra offerterna ni fått.
    Vissa husföretag har standard på vissa saker som kan vara tillval hos en annan.

Om ni ska våga vill inte jag bedömma, det måste ni nog känna själv.
    Jag resonerar så att inget hus är felfritt, frågan är mer vad husföretaget gör för att lösa problem som uppkommit. Det är en fråga ni kan ta med den som ska leverera erat hus den dagen då ni har bestämt er för vad ni skulle vilja bygga..

Lycka til ;)l