M
Marge_III: Peniklun! Du har ett PM. //Marge III
9 svar · 3,6k läst
S
Sylvester: Var på visning av ett västanvind i höstas. Blev positivt överraskad över att 126 kvm kunde kännas så pass stort. Huset är fullt tillräckligt för 4 personer med både ett vardagsrum och ett allrum vilket ger avskiljhet. Sedan så går det att göra vardagsrummet större om man vill.
2 svar · 2,7k läst
L
lk73: Vi bygger LB-hus Ugglan 135. Pris nyckelfärdigt 1,5 med extra sovrum = 4 tot. mkt bra bemötande hittills, bygglovet klart, bygge startar i höst. L.
3 svar · 2,0k läst
L
Lindhardsen: [citat] Utan att ta sida för Trivselhus i denna tråkiga historie, må jag bara säga (om någon ändå läser slutet på denna långa tråd), att det finns jätte nöjda TH köpare. Vårt bygga har verkligen förloppet bra: Huset blev levererat i tid (2 veckor före) Under den budgeterade kostnaden Och i princip utan fel. Typ 7 punktar i protokollet, varav fel kyl/frys är det mest alvarliga.
120 svar · 14,8k läst
V
_Valle_: [citat] Håller med dig till 100% Kunde inte sagt det bättre själv! 8-)
8 svar · 4,4k läst
D
DeSaKo: Spoven kostar i Sthlm ca: 2,3 miljoner NF. Bara byggstasten kostar lite över 800 000:- Grunden 220 000:- Stomresning 220 000:- Sen tillkommer el, vvs och oilka färdigställande av huset.
4 svar · 3,1k läst
R
Ricky: Byggde med dom -96 och var mycket nöjd. Har senare byggt igen och vid ett flertal tillfälle försökt få offerter från dom men utan att lyckas. Vet faktiskt inte vad dom sysslar med. I och med att vi var gamla kunder och hade tomt kunde de nästan räkna med att sälja till oss. Konstigt?
2 svar · 4,0k läst
·
M
Mustang06: Nja, billigare blir det nog inte, men som du skriver sa blir det ju pa manga satt battre! Haken for mig ar att husleverantoren ocksa ansvarar for grunden, kanske darfor de ar lite extra motstraviga? Kanske ocksa okar risken for deras del? Nagon som byggt kallare under hus ursprungligen avsett for platta med vattenburen golvvarme i. Hur har ni lost det hela?
2 svar · 2,2k läst
T
Tinkertjej: Glömde; Vi har egen tomt, kommer endast betala ca 20 000:- för avstyckningsavgifter.
3 svar · 3,3k läst
K
Kenta-63: Ang snickarglädjen ovan fönstren så köpte vi det genom snickarna på sidan om, det är vad jag vet inget tillval som Ä-hus kan leverera.
7 svar · 6,3k läst
S
SaT: Hej Vi funderar på att bygga där det inte finns vatten och avlopp utan man får göra eget. Har du några prisuppgifter för vad det kostade för er? Gjorde ni nåt själva eller lejde ni ut allt jobb? // Sanna
4 svar · 6,1k läst
M
Mustang06: Beror val mest pa hur mycket ni cill gora sjalva, och vilka risker ni vill ta. Forstasigpaare finns det oandligt manga av, sa vill ni inte motas av sadana som har oandligt mycket battre losningar for allt sa ska ni nog inte bygga... Lantbruksnet har en ganska komplett lista med husleverantorer att skicka forfragningar till. Losvirkesbygge i lokal regi ar inte kostnadsmassigt dumt om ni bara bor
3 svar · 2,9k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Jättekul för er. Ni har en rolig, intensiv och känslofull resa framför er. Lycka till
2 svar · 2,9k läst
A.Nygren
A.Nygren: Inte för att ursäkta husföretagen på något sätt, de verkar bete sig som " >:( " (i brist på bättre) men det har säkert mycket med vart man bygger och vilka hantverkare man använder om det går åt skogen. Tyvärr hoppas alla på att man inte ska råka ut för " >:( " själv. Att sedan huvudkontoret inte tar ansvar är ju mer än fel. Men som sagt var, man letar o letar efter ett
6 svar · 2,7k läst
L
Leeloo: Hej Klarabella, Vi har ingen erfarenhet av Z-hus med däremot att Finja. Finja har ju olika samarbetspartners i olika delar av Skåne och prismässigt är de ganska lika tror jag. Ca 13 600 kr per kvm för bottenvåningen och ca 10 000 kr per kvm för ovanvåning - då är det hög standard med arkitektritat hus, trägolv, kakel/klinker i alla våtutrymmen, rostfria inbyggnadsprodukter i kök o s
1 svar · 2,9k läst
sandhall
sandhall: De flesta hustillverkare bygger efter egna ritningar om så önskas. Dock kan du ju hos vissa vara begränsad till ett visst fabrikat av kök, vitvaror o.s.v.
4 svar · 1,7k läst
O
Ornen: Såg programmet om Trivselhus i Plus tidigare ikväll. Kunde inte låta bli att göra reflektionen att LB-Hus nu har fått sällskap på småhusföretagens egen och föga smickrande topplista. Läs lite nedan på nedanstående länk kring Trivselhus; http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=597095&lid=puff_597113&lpos=lasMer Jag hoppas ni som funderar på att bygga nya småhus med
0 svar · 2,5k läst
C
cara: Någon som har erfarenhet av husleverantörer i Estland? Eller några andra av grannländerna? Gärna länkar, priser, negativ och positiv feed back osv... Det som är värt att veta. Går i husbyggarplanerna. Skiljer det sig mycket för en modul från Sverige?
0 svar · 7,3k läst
J
jonasb76: [citat] Jag får skruva upp den på max. 8-)
7 svar · 1,8k läst
·
Robert_Maria
Robert_Maria: Vad som ingår i din husleverans beror ju på vad du avropar. Normalt kan man väl säga att allt som krävs för att huset ska klassas som komplett ingår. Du får golv, tapeter och allt annat. Du kan ju alltid välja bort och köpa eget, det brukar vara möjligt i de flesta fall. Jag har för mig att du inte kan välja bort mycket på ett Älvsby-hus, men jag kan ha fel.
1 svar · 1,6k läst
W
WeeBe: Alla varianter för att ordna vattenburen golvvärme i Älvsbyhus innebär en bygghöjd. Du får då leva med lite lägre takhöjd, men det kanske inte gör något?
4 svar · 2,0k läst
E
elias7: Gör ju inget om huset överlever mig!
4 svar · 4,7k läst
J
janbo: Håller nog inte heller med om att delad entreprenad innebär att man måste jaga runt. För oss blev det mer en möjlighet att välja billigare hantverkare för vissa arbeten och inte låsa oss till ett totalpris. Vi "tjänade" minst 200.000 kr på det.
8 svar · 5,2k läst
S
ski_extreme: För er som vill läsa mer om fukttätning så finns denna. http://www.sp.se/databas/rapportpubl/ViewDocument.aspx?RapportId=5804
26 svar · 1,9k läst
O
opc: Väggen mellan vardagsrummet och köket blir en låg vägg ca 1m hög så att man fortfarande får den öppna känslan men även kan möblera lättare. Krysset är kaminen ja! Sen gör vi 2 väggstumpar och inreder den "lilla" delen av vardagrummet till biorum med projektor mm. Gör det lilla sovrummet ännu mindre och sätter en helglasad balkongdörr i slutet på "korridoren" där vi ska gå ut
2 svar · 4,4k läst
T
thomasd79: jag ska också ha två-årsbesiktning i dagarna...har väldigt mycket sprickor i tapeter. plus att på tre av mina anette innedörar har färgen flagnat. tänkte även ta upp problemet med att avfuktaren isar igen på vintern. vägrar ha ett element under huset som dem säger. det måste väl gå att få rätt i den frågan? tänker inte ge mig iaf.
2 svar · 2,3k läst
T
thomasd79: tänk bara på att det är en bärande vägg! det går nog inte att öppna den hur mycket som helst utan nån form av stolpe eller liknande som stötta
2 svar · 2,0k läst
matbr107
matbr107: Ska du bygga nytt och har släktingar i branschen så ska du nog inte välja Ä-hus eller någon annan av "modulhus"-firmorna (Smålandsvillan, Modulent och Hjältevadshus). Satsa då hellre på ett annat företag där du verkligen kan dra av 100% av kostnaderna för ditt egna arbete. Det kommer du att tjäna i längden på. Bygger själv med Vallsjöhus och sparar en hel del pengar på eget jobb
1 svar · 3,3k läst
E
EoJ: Kolla på deras hemsida, där finns några exempel med priser och ungefär vad som ingår. Pris per m2 är väl strax under 15000:- sist jag kollade... Har du tur har säljarna en bra dag när du ringer om man utrycker sig lite diplomatiskt... :-/
4 svar · 1,4k läst
S
sofand: Tack Freddie för hjälpen!! :D :D
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.