Hustillverkare
lbg: Jag röstade på "annat", eftersom jag föredrar stenhus...
fiddeli: Nu, i samband med att vi skrev kontrakt på villa västervik, sa säljaren att hela husets värmebehov var beräknat till 11 000 kwh per år, mao inkl ovanvåning (undrar vad de rekommenderar för isotjocklek till ovanvåningen då?) Intressant att höra i vilket fall!! mvh f
lier: Jag har inte byggt ett ä-hus sj men jag har varit in i ett Torgrim som e under uppbyggnad på området där vi sj bygger. Det jag tycker e synd i ett så stort hus e att stora toaletten e så liten. Finns inte utrymme för ett hörnbadkar. Det går inte att flytta väggar i planlösningen på dom färdiga modulerna. Därimot så får ni bygga ö-våning som ni vill och ev bygga ett större bad.
Sylvester: Eksjöhus. Modell Brevik. Eksjöhus har en hög grundstandard och bygger sin hus rejält och påkostat. Kostnaden för huset ligger i trakten kring 2 miljoner NF. Än så länge så har allt fungerat bra. Det ända som varit negativt hittills var svårigheten att hitta en bra entreprenör. Men det ordnade sig till slut och i detta nu håller gubbarna på och spikar läkt.
pecha: Hej Malin! Köket tror jag kostade mellan 70-80.000 kr extra motför standardköket. Vi har då valt andra luckor och handtag, fläktkåpa och annan fläkt, mycket lådor istället för skåp, aluminiumlist på bänkskivans kant, aluminiumlist mot golvet under köksskåpen, breddat "bardisken" mot v-rummet så man kan använda den som sittplats, soft luckstängning på alla lådor och dörrar,
hempularen: Om vi börjar med punkt 4. I princip så skall ju besiktningsanmärkningar åtgärdas inom viss tid (ofta 2månader). Om så inte sker så har man rätt att låta annan entrepenör utföra arbetet, på den ursprungliga entrepenörens bekostnad. I det läget så tar man givetvis i första hand de innehållna pengarna, och om det inte räcker så skickar man en faktura på resterande belopp till
Stinis: Till Girlwonder! Läste att ni byggt Torgrim. Det funderar vi också på att göra. Vi har styckat av en 3000kvm stor tomt i Kungsbacka. Äntligen!!! Hur är ni nöjda med utförandet av Torgrim? Är Älvsbyhus lite krångliga? För jag har hört att det är svårt med ändringar av t.ex flytt av väggar o fönster osv.... Vi har varit i kontakt med kontoret i Göteborg. De sa att DE iinte bygger
fiddeli: Då beror det såklart mycket på vad din tomt kostar. För oss räcker 2,5 milj till tomt och Smålandsvilla plus att vi planerar att få ovanvåningen färdigställd av andra. Då kostar själva tomten en halv miljon och resten är ovanvåning, trädgård, avgifter, grund & garage mm fiddeli
Gladan: Någon som byggt ett sådant på total entrepenad i södra Småland eller Blekinge? Hur har det fungerat byggledare, inflyttningsdatum etc. Har någon byggt med planlösningsalternativet där köket är "öppet"? Funnes det en bild på detta skulle jag vara mycket tacksam.
M_Kaas: Hej! Jag har byggt flera modulent hus! Och jag tycker det låter som en lång tid att få huset klart på 8 veckor! Vi brukar få klart husen på 2-3 veckor. Då är det besiktat och klart. Sen allt strul kan ha att göra med att säljaren är okunnig och att han inte komuniserar med fabriken. Personligen tycker jag dom är dyra. MNH M Kaas
Sylvester: Priset är för ett färdigt hus inkl standardgrundläggning, som i de flesta fall dock blir dyrare... Eksjöhus kör med platta på mark med golvvärme. Standarden i badrummen är helt ok. Kakel och klinker ingår. Badrumsmöblerna kommer från vedum och är av enklare slaget.
SalleB: Hej. Vi har bott i vårt Södermanland 220 i drygt ett år nu och är supernöjda med detta hus. Jag gjorde grunden själv och fick sen huset stommonterat sen har jag gjort allt själv. Om någon ska bygga Borohus så har jag hur mycket bilder som helst under byggprocessen så bara hör av er så kan jag maila bilder plus vad jag har upplevt som bra och dåligt med huset och med Borohus. // Salle
shadowrage: [citat] Det enda av dem som vi har fått ca pris på är skiss 829, vilket var 2.070.000 kr. (har fått ca pris, enl standard prislista kan jag tänka, på alla deras 2 planshus.
Frosobo: Tack! Jag missade det mesta av detta när jag sökte i forumet. Om någon som själv har byggt har något att berätta (gärna bilder också) vore det intressant. /Tomas
Mattias_Bjb: Det gick fint. Inge fukt iaf. Panelen var lite rutten nedtill samt över plåten men det får man kapa.
HM: Hm... 4 personer som jobbar i en dag blir väl ungefär 4x8 = 32 timmar. Så 40 timmar är ju inte så långt ifrån...? :o
kookie: Våran familj har tillsammans med en annan familj tittat på att bygga ett parhus för att fördela kostnaderma lite...! Ska bygga i Stockholm och tomtpriserna lär ju inte sjunka...:( Vi har hittat ett företag, Nordiska Kvalitetshus som har ett parhus med i sitt husprogram, men frågan är om ni vet någon mer tillverkare som bygger parhus? Är det möjligtvis någon av alla er här ute som har
Sylvester: Ta ledigt från jobbet. Ladda kameran, helst både stillbild och film. Ta gärna med lite fika till gubbarna. Be en bön om bra väder.. Lycka till!
Martin_L: Jag har monterat upp plasten mot golvet men lämnade en glipa upptill som är på ett par cm för luftning ovanför balken. Mina 2 avfuktare står och går hela tiden, annars får jag för höga värden även vintertid. Har inte märkt någon avsevärd skillnad i driftskostnad, huset är ju ganska billigt att uppvärma ändå. Innan jag satte in min andra avfuktare gick värdena upp till 80-85 %.
ACC: [citat] Neee :o Jag som ogillar fönstren på västervik, iaf de som finns i vardagsrummet, sabbar totalt min hemmabioplanering ;D
A.Nygren: Är deras hantverkare alkoliserade narkomaner som inte gör annat än hänger på knarkarkvartar hela dagarna innan de ger sig ut på en lobotomerad barrunda som slutar med att de gör ett tappert försök att bygga hus?
lier: [citat] Där vi bygger har det kommit upp ett Torgrim förra måndagen och det blev tak tätt i dag med plåttaket. Sj taket tog 1½ dag inkl takkupa. Går riktigt fort tyck ja. ;)
gblixen: Någon här som har erfarenhet av att bygga prefabhus med utländska företag? Jag har en tomt i södra skåne som jag avser att bygga på. Tittar på flera svenska företag och hamnar i prisklassen 2,5 - 3,0 miljoner för det som jag är intresserad av. Har fått kontakt med två företag i Polen och Tjeckien som säljer prefabhus för uppförande i Sverige och båda påstår sig vara mycket
Sylvester: Jag har flera bekanta som klarat sig under den summan. En byggde ett fiskarheden. Han köpte stommen och inredde själv. En annan köpte ett finskt timmerhus som han också inredde själv. Viktigt att nämna är att båda byggde för ungefär två sedan. Priserna har ju förändrats en del sedan dess.. En faktor som kan ställa till det idag är ju tomtpriset.. Hus finns det annars från strax
helixa: Visst kan man dela av ett rum till 2, det finns platts mellan fönstrena...men det blir små rum... i övrigt kan du ju sätta väggarna var du vill då det är helt öppet fr början. Men ett tipps..bygg ut en egen takkupa. Det tjänar man plats på. Vi byggde en egen på baksidan så ist för en liten skrubb fick vi ett badrum på ca 9kvm 2 fönster o hel takhöjd...jättemysigt :)