2 675 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hög kostnad för totalentreprenad?
Jag funderar på om det är värt att bygga ett hus med totalentreprenad, Myresjöhus tar 10% extra för det extra arbete som krävs. Jag tycker att det låter lite väl mycket, blir det så mycket mer arbete om man kör delentreprenad? Vad tror ni?
Det är väl inte bara arbetet det medför som ingår i den summan. Totalentreprenaden innebär ju också ett ansvar för jobbet som utförs, dvs. risken för dem att behöva ansvara om underentreprenörer inte blir färdiga i tid som utlovats, respektive gör ett dåligt jobb.
Om sen 10% är en skälig nivå för detta är svårt att säga. Borde ju kunna vara förhandlingsbart. Det är väl lite konstigt att ha en procentuell prismodell om ni t.ex. använder väldigt dyrt material i huset, eftersom ni då måste betala mer för samma "tjänst" jämfört med den som har ett mer normalt hus?
/b
Om sen 10% är en skälig nivå för detta är svårt att säga. Borde ju kunna vara förhandlingsbart. Det är väl lite konstigt att ha en procentuell prismodell om ni t.ex. använder väldigt dyrt material i huset, eftersom ni då måste betala mer för samma "tjänst" jämfört med den som har ett mer normalt hus?
/b
Har hört andra som säger siffror kring 8%. en är det ju frågan vad en procentsatsen gäller? Gäller den enbart på själva husbygget avseende hantverkarna eller på alla kostnader inklusive tomt, avgifter, inredning, lamparmaturer osv
Klicka här för att svara