Hej!

Jag har hamnat i ett dilemma. Bakgrunden är följande:
Köpte ett helt nytt hus som jag flyttade in i 1 feb 2006. Huset hade då stått klart sedan maj 2005. Huset har krypgrund och på de fuktmätare som jag har installerat har jag under hela sommaren noterat fukthalter på 85-100%. Först när utomhustemperaturen går ner under ca 0 grader så hamnar fukthalten på säkra nivåer, dvs under 75%. Med denna milda vinter så betyder det att det låg över 75% ända in i januari....
När Anticimex hade erbjudande om gratis inspektion av grypgrunder så nappade jag och på Anticimex rapport skrev de att det fanns mikrobiell tillväxt i grunden. Detta vidarebefordrade jag naturligtvis till husleverantören som skickade dit sin egen besiktningsman. Han hävdade att det som Anticimex påstod var mikrobiell påväxt i själva verket var "damm"! Om en mikrobiologisk analys ska göras så kostar det ca 1000 kr och det är en kostnad som jag inte är beredd att ta och husleverantören vill inte heller ta den kostnaden.
I maj är det dags för två-årsbesiktning och tills dess skulle jag vilja få detta utrett. Jag vet inte vilket ansvar husleverantören har efter denna tvåårsbesiktning. Det finns visserligen en 10-årig GARBO försäkring men den har ju en självrisk på 30.000 kr har jag för mig och det känns lite som att husleverantören försöker vinna tid så att 2 årsbesiktningen ska vara avklarad när fuktproblemet blir helt uppenbart. På så sätt kan de slippa undan kostnaden.
Jag är ganska övertygad om att något måste göras åt grunden (installera avfuktare etc). Med dessa fukthalter är det i min mening bara en tidsfråga innan grunden är rejält angripen av mögel och annat otrevligt, om det nu inte redan har skett. Vad göra?

Om du kan få leva med fuktproblem i grunden för att du inte vill lägga ut 1000kr för en mikrobiologisk analys så tycker jag att du ska ta dig en rejäl funderare på om du ska ha ett hus överhuvudtaget...tycker jag..
Beställ analysen och ta strid om betalningen efteråt!

// Jonas

.

Jag håller med, 1 000 kronor är ingenting i jämförelse med vad det kostar i hälsa och pengar om problemen med fukt i grunden ökar.
Du bör som sagt kunna ta strid om de 1 000 kronorna efteråt om det visar sig att Anitcimex hade rätt, och även om du inte skulle få igen pengarna så tror jag det är värt det för att antingen få bevis på att det verkligen finns mikrobiell tillväxt – eller lugnande besked så att du slipper oroa dig.

Tjenare... Med dagens krypgrunder är detta nått som man borde känna till. Att man behöver köpa och installera en riktig och rejäl avfuktare till sin krypgrund. Eller åtminstonde öpnna upp ett flertal extra lufthål då det ej är tillräckligt ifrån början. Detta med erfarenheter av kompisar och byggare som har älsvbyhus.

Betala, gör analysen och ta till strid.

Snailman
Det kan vara för många lufthål oxå... bara så det inte blir några missförstånd.

Snailman skrev:
Det kan vara för många lufthål oxå... bara så det inte blir några missförstånd.
Hur då menar du? Vad kan bli problemet med för många lufthål?

Håller helt med er, men det känns för dj-ligt att inte hustillverkaren kan stå för detta. Det är ju småpengar i sammanhanget för att få en glad och nöjd kund som redan har betalat flera miljoner till hustillverkaren för sitt hus.
Det är inte pengarna det handlar om utan det är principen att man köper ett nytt hus med ett "inbyggt fel" och sen ska man själv behöva stå för kostnaden att åtgärda felen. Självklart kommer jag att ta saken i egna händer om hustillverkaren inte tar sitt ansvar. En kondensavfuktare och lite isolering i ventilationshålen är ju ingen jättekostnad.
Börjar nog med att göra en analys och visar det sig att det verkligen är mögel så får de nog svårt att ta sig ur det här...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.