budget

5k läst  8 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hur har era hustillverkare hållt budget?
    Vi har precis börjat att kolla allt i denna enorma djungel av hustillverkare, budget , tomter och allt annat som hör detta till... Det vi är mest oroliga äver är väl att allt ska bki mycket dyrare är vad som avtalats.. ja att allt låter " bättre" än vad det blir....
    Erfarenheter önskas....

2. M
    Medlem Nivå 8
    Jag tror att det oftare är husbyggaren som inte håller budgeten och gör extra beställningar än att husföretagen missköter sig.
    Var noga att kolla upp vad som ingår i offerterna och jämför firmor med varandra. Sedan kan man nog inte kolla upp allt utan man upptäcker under resans gång att man vill ändra något ex mer spottar, annan öppenspis mm, mer eluttag, antenn, och då blir det ju dyrare. Ju mer du noga du är med offertförfrågan desto mer chans finns att du inte går över budgeten..

3. B
    Medlem Nivå 1

Re: Budget

Hej Pollyman,

Vi har byggt Lövsångaren från Fiskarhedenvillan. Precis som Maggan9 skriver så hittar vi husbyggare på en massa extra utöver vad som ingår som standard. En post vår hussäljare givit oss pris på var grunden till garaget ca 65000. När sen fakturan kom så var priset 91000. En lite väl stor skillnad att bara köpa. När jag kontaktade grundfirman påminnde de mig om att jag "valt till" isolerad grund, (ja ja jag är väl lite glömsk) priset på isolerad grund var vid kontroll med husfirman 91000. Så om jag tänkt till och kontrollerat ordentligt vad som ingick i garagegrunden så hade vår/husfirmans budget inte blivit fel.

Grunden till huset blev också dyrare än priset från husfirman eftersom vi valde högre kantelement och att det gick åt mer fyllnadsmassa än den "standardgrund" som husfirman budgeterar med.

MVH Birpa

4. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    En viktig del är ju att bygga med totalentreprenad och fast pris. Vid delad entreprenad kan ju offerten ofta vara ett estimat som är snålt räknad för att det skall se attraktivt ut. Sen är det ju så att husen nästa alltif har en mycket slimmad standard som gör att man alltid väljer till massa saker. Tillvalen är ofta dyra så se till att "allt" prissätts innan kontraktet är påskrivet.

Kostnader som vi har sett dragit iväg är markarbeten (nästan alltid snålt räknat), plattsättning (väljer ni kakel med annan fom än standard blir det snabbt dyrare arbetsmässigt - även prisnivån på kakel är riktigt lågbudget), extra el (extra uttag och sånt kostar med än man tror - spot 1 000 spänn, dimmer 1 000 spänn o.s.v.) och så slutligen köket - detta blir också nästan alltid dyrt.

Men precis som ovan skrivare säger så är det ju tillval man självmant gör - fast det beror mest på företagens låga standard (jag har titta på segmentet Myresjöhus, Götenehus, Vårgårdahus o.s.v.)

Många kanske tycker att dessa har hög standard - men förslag på självklara tillval för mig är:

- träskiva och isolering i innerväggar
    - stegljudisolering i mellanbjälklag
    - råspont under tak
    - aluminiumfönster
    - extra isolering i platta till 300mm
    - bättre värmesystem?
    - minerit eller annan icke-organisk byggskiva i badrum (ej standard när vi skrev kontrakt)
    - radonsäker grund

Bara dessa tillval kostar exklusive värmelösingen kostar drygt 60000!

5. P
    Medlem Nivå 1
    tack alla snälla ni... wow låter som det är ett heltidsjobb att kolla allt... gäller att ha huvudet rätt fastskruval alltså.....

6. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Jorå, att bygga hus är inget man gör med en klackspark. Inte om man vill vara säker på att man får ett bra hus iaf. De flesta husföretagen går ju ut på så låg standard som möjligt för att se attraktiva ut i konkurrensen. Dessutom tjänar de sina pengar på att bygga så billigt som möjligt, efter man väl signerat.

7. P
    Medlem Nivå 4
    Verkar billigt med 60.000 för dessa tillval.
    Kan tänka mig att det ser ut såhär;

- träskiva och isolering i innerväggar = ca 30.000 för träskivor, isolering tillkommer bara ibland.
    - stegljudisolering i mellanbjälklag = osäker
    - råspont under tak = ca 30.000
    - aluminiumfönster = Dubbla dina fönsterkostnader
    - extra isolering i platta till 300mm = 20.000?
    - bättre värmesystem? = Kan bli hur ycket som helst
    - minerit eller annan icke-organisk byggskiva i badrum (ej standard när vi skrev kontrakt) = Kan det räcka med 20.000?
    - radonsäker grund = 5.000?

8. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Isolering och träskiva behövs inte i alla innerväggar - kostnad i vårt hus ca 7000
    Stegljudsisolering med glovgips - 15 000
    Råspont i tak - 15 000 för att uppgradera från board. Med Götenehus är det standard.
    Aluminiumfönster - 17000 extra för dygt 24 fönster (1000 spänn öppningsbart, 500 fast)
    Isolering i platta - 10 000 för 10 cm (från 20 till 30)
    Bättre värmesystem - ej inräknat som jag skrev
    Minerit - husbolaget hade lovat att följa BKR's rekommendationer.
    Radonslangar - 6000

Summa = 70 000.

Summa

9. P
    Medlem Nivå 4
    När vi pratar aluminiumfönster tänker jag mig riktiga aluminiumfönster, inte aluminiumklädda träfönster och då tror jag inte att det räcker med 500 resp 1000 i tillägg per fönster.

För övrigt så märker man redan här att vi jämför olika saker och att det kan vara svårt att värdera vad som egentligen ingår i respektive hus. Det blir inte lättare när man som nybyggare ska välja hus, ofta är det ju trots allt pengarna som styr det mesta.

Det är nog ofta här som budgetar spricker. Man lägger till saker vartefter som man inte tänkte på från början, eller som man kanske tog för givet att det ingick.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: