Smålandsvilla, energiåtgång?

4k läst  4 svar

1. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Jag har funderat och letat efter uppgifter på verklig eergiåtgång i en Smålandsvilla, Villa Nybro. Finns det någon som har "riktiga" / verkliga siffror på kWh/år etc? Hur ser er situation ut, inrett ½-plan, antal i hushållet etc? Jag skulle vara mkt tacksam försvar. Vi har fått en energiberäknig av SMV som säger ca70kWh/år/kvm, men detta är ju endast en beräkning och inte ett verkligt mått!

2. V
    Medlem Nivå 1
    Vi flyttade in i vårat Nybro i Mars.
    Energiförbrukningen hos oss sedan vi flyttade in för 10 månader sedan är 8551kWh, om vintern fortsätter att vara mild räknar vi med att klara oss under 10500kWh /år.
    Familjen består av 2 v och 3 barn, badkarsbadande 2- 3 ggr/v, ca 10 maskiner tvätt/v + torktummlande ibland, fasad belysningen är på nätterna igenom,
    Vi skulle säkert lätt kunna minska våra kWh.
    Jag ska tillägga att vi enbart använder botten våningen än så länge (obs vi har ingen alternativ uppvärmning typ kamin).

räknar man på 70kWh *120 m4 skulle det landa på ca 10400 så dom siffror du fått verkar stämma.

Pia

3. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Tackar för det svaret! Då tycks ju faktiskt den uppgiften stämma!

4. patrik659
    Medlem Nivå 5

Energiåtgång i Hjältevadshus?

Startar ett nytt ämne!

5. C
    Medlem Nivå 1

Kwh

Vi bor i M-lund med färdig ovanvåning ca 10.000 kwh om året. Vi snålar inte. Vi överdrev isoleringen däruppe och i och med att värmen stiger uppåt behöver vi knappt ha på radiatorerna på andra planet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: