Hustillverkare
wmmabom: Vårt hus sattes upp vecka 51 och nu nästa vecka är det klart för inflyttning. Första veckan gjordes huset vädertätt och sen började dom bygga efter nyår och nu blir det klart vecka 16
Pepparkaka: Vid delad entreprenad kan man förvänta sig mindre än vid totalentreprenad. Vad är det ni är irriterade över?
m_ronnmark: Hej! Jag & min sambo är inne på att bygga SMV Nybro, vi har kollat på SMV kalmar, men vi gillar verkligen utbyggnaden som Nybro har. Är det någon som har fler bilder invändigt på Nybro eller Kalmar? Vore intressant & se hur ni har valt/gjort. Finns det ngt man skall tänka på extra? tack för svar =)
Peachey: Som jag förstod på vår kvalitetsansvarige så sätts avfuktaren in för att kunna ta bort ev. fukt vid höga tillfälliga toppar, dvs den ska inte vara på dygnet runt, året om. Gamla krypgrunder med stora fuktighetsproblem brukar nu förtiden tex. rättas till genom att de dels isoleras, får fuktspärr på marken samt att man installerar en avfuktare så grundtanken med denna grund som vi
dekeroos: Vi bor i Lidköping så det är en liten resa till Nora, skall kolla på ett annat FH i Skövde den 6:e men det är ett 1,5plans kan dock va intressant att se & känna på ett FH hus live!
Henrietta_H: Det går även med Hjältevadshus att ända men vi kunde inte de då vi valde ett jubileumshus.
Lindhardsen: Tackar! Nu är det jo över för min del, men besiktningsmannen gick i princip på min linje på alla fel vi påpekade :) /J
KAB: Vi kommer att bygga ett Pilegården från Myresjöhus dock med en del ändringar, hade varit kul att höra hur ni andra har gjort med Pilegården och gärna se bilder.:)
Sjöqvist: Hej Vi har köpt ett Myresjöhus Villa Avanti och skall bygga på Anneberg Hammarö.
2jj: Jag och min sambo har länge varit sugna på ett speciell typ av hus som vi bodde i under en semester i Danmark. Huset finns i skallerup och vi har mailat till dom, men dom verkar inte vilja tala om vilken hustillverkare det är som gjort husen eller också vet dom inte för vi får inget svar :confused: Om det är någon vänlig själ som känner igen huset och vilken till verkare det är vore
kiirus: Bor ni nära Stockholm, så håller Götenehus att bygga flera Origo just nu i Lövbrunna i Täby. Jag tror att något av husen blir ett visningshus. Husen är inte helt klara än, men det kanske är möjligt att få gå och titta på dem med en säljare.
KayM76: Vad dum jag är :-) Vad ska ni med trappa till när Eken27 är ett enplanshus.
Baritz: Kan meddela att vår KA var med på mötet,tror inte han öppnade munnen en ända gång...Men det kan iofs. bero på att allt gick så "smärtfritt"..Så nu kan vi avsluta denna tråd... Tack så jättemycket för alla svar... MVH/Baritz
volvo: Det beros helt på vad som avtalats. Besiktningsmannens uppgift är sedan att se till att ni fått det som ni har rätt att förvänta er baserat på ert avtal och konsumenttjänstlagen. Om det är några oklarheter om vad som ingår i ert avtal avseende städning av tomten så säger konsumenttjänstlagen att det är kundens tolkning av vade de trodde sig få som skall gälla om inte
magnuse74: jord- eller "gammal" lukt inne i huset (om det står på krypgrund). Här uppe kallar vi det för "älvsbyhuslukt" och det sätter sig i kläderna och möblerna. Under min skoltid i Älvsbyn kunde man avgöra vilka som bodde i Älvsbyhus genom lukten i textilierna. Andra hustillverkare med samma grundkonstruktioner från samma tid innebär troligtvis samma typ av problematik. Nyare hus med
pinebar: De gamla inläggen är från 2002. Det har nog hänt en del med priserna sedan dess.....
Chimaera: Har något inlägg eller två i denna tråden http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/84892-vaeldigt-missnoejd-med-smalandsvillan.html
swecul: JAAAAAAAAAAA!!!! vi fick bygglovet beviljat!!!!
Wera2: Hej! Vi har också byggt med A-hus i samma del av landet. Vi hade också säljare från Husknuten som var toppenbra! Tyvärr började problemen när han inte längre var delaktig. Vår byggledare har varit under all kritiken och vi har haft jättemycket strul. Detta vet man ju inte när man skriver kontrakt, men ta gärna upp med din säljare att du hört mycket negativt om just "byggprocessen" i
Wera2: Hej! Vi har byggt med A-hus. Allting var väldigt bra, fram till sista biten i bygget. Huset blev inte klart till inflyttning. Vi kunde flytta in, men det var ganska mycket som inte var klart. Det är så mycket som hantverkarena/byggledaren gjort fel, bl.a. trappan uppsatt fel, badrummet felkaklat, toaletten felmonterad, köksskåp upphängt snett, fläcker på golv som ej går bort, carportens
anno2069: [citat] När man läser vissa inlägg om att de ska mer betalt känns det skönt att sitta i ett färdigbyggt hus som är byggt av LB-hus egna snickare med totalentreprenad och NyckelFärdigt. Vår säljare var väldigt noggrann så alla uppgifter som behövdes fanns med i kalkylen Trodde våran hustyp försvann nu när de lanserade sin nya huskollektion men det har återkommit som Ugglan159
Robert_Maria: Jag har en vän som byggde ett Älvsbyhus, ett Ymer. Vi har tillbringat mycket tid hos dem och mina erfarenheter är att det hörs en hel del genom väggarna. Då vännen byggde gjordes innerväggarna av reglar och spånskiva över det. Detta skapar en ordentlig resonanslåda. I och med att husen byggs i moduler måste allt väljas vid avrop. Då han byggde fanns ingen möjlighet att välja