3 296 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Vite?
Ibland undrar man om man skulle köpa ett gammalt hus istället....Verkar lurigt detta att bygga nytt...
Undrar nu efter att läst en del om olika byggprojekt som blivit försenade pga en eller annan orsak.
Hur stort vite skall man skriva in i kontraktet per försenad vecka/månad i förhållande till den datum man blivit lovad inflyttning?
Undrar nu efter att läst en del om olika byggprojekt som blivit försenade pga en eller annan orsak.
Hur stort vite skall man skriva in i kontraktet per försenad vecka/månad i förhållande till den datum man blivit lovad inflyttning?
Storleken beror på hur bra förhandlare du är. Kan du får vite på över 4000 kr/vecka är det nog godkänt. Men ju högere, destå bättre!
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
0.5% procent av avtalssumman per vecka är vad som står i avtalet med mina entreprenörer.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Det är några mindra lokala entreprenörer från Uppsalatrakten. Jag bygger på delad entreprenad så antagligen blir det bara den entreprenör som eventuellt försenar bygget som får betala och då är det bara avtalssumman för denna entreprenören.
Tror inte att det står något om vite i ABS05. Däremot står det i konsumenttjänstlagen att "Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål....". Men fördelen med vite är att inga kvitton behöver redovisas.
Detta är i lägsta laget tycker jag.Pepparkaka skrev:
Någonstans mellan 5000-10000 är rimligt och genomförbart.
Eftersom det oftast är hussäljaren (entreprenören) som bestämmer färdigställandedatum så vore det då själva f_n om de inte kan hålla sin egen föreslagna tid. Då skall det kosta att vara försenad.
Helst skall ni ha högre förseningsvite än deras andra kunder, vilket gör att de prioriterar er framför sina andra kunder om något strulat till sig.
Det brukar gå att få upp vitet med argumentet:- Om ni får en vecka längre tid för färdigställandet kan vi väl höja vitet med X-tusen kronor?!
Vitet ska inte vara under 0,5% av kontraktssumman, dvs 10000 per påbörjad vecka på en villa för 2 miljoner. Tänk på att ni kan tvingas ta in på hotell eller liknande om tidplanen går åt skogen fullständigt. Vår totalentreprenad blev nästan fem månader försenad!
Tvingas du ta in på hotell, magasinera möbler etc och kostnaden är över vitesbeloppet har du rätt att få ersättning för de faktiska kostnaderna och inte enbart vitesbeloppet.
Du bör skriva in i ditt kontrakt omkring 2000 kr/ vecka som bygget blir försenat -O'jaamivpea skrev:Ibland undrar man om man skulle köpa ett gammalt hus istället....Verkar lurigt detta att bygga nytt...
Vill se den som klarar av ett tillfälligt boende, mellanlagring av bohag, merkostnader på låneräntor etc. med 2000 kr i veckan.O'jaami skrev:
Det är nästan lika dåligt som att inte skriva i något alls utan kräva täckning för faktiska kostnader.
2000 kr/vecka (inkl moms) är ingenting för en entreprenör.
Har en syster som bygger med Värsåsvillan och de försökte felaktigt få henne att betala ett vite av 10.000kr/vecka för att husleveransen blev försenad på grund av pålningsarbete.
Alltså ingen anledning till att gå under det beloppet i kontraktskrivningen anser jag.
Alltså ingen anledning till att gå under det beloppet i kontraktskrivningen anser jag.
Klicka här för att svara