1 199 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Ugglan 159 - Driftkostnad
Ni som har bott i ert Ugglan 159/pärlugglan/Ugglan variant ett tag....Vad har ni för driftkostnad??
Vi hamnade på 10 000 kw i uppvärmning och 8 000 kw i hushållsel.
Är det normalt eller för mycket??
Vi bor iskåne...har 20-21 grader inomhus.
Beträffande hushållselen kan jag själv tycka att det är rätt mkt.....men och andra sidan så använder vi disk och tvättmaskin väldigt mycket samt torktumlar rätt ofta.
Finns det några bra knep på hur man kan hålla nere förbrukningen?
Vi har fjärrvärme.
Vi hamnade på 10 000 kw i uppvärmning och 8 000 kw i hushållsel.
Är det normalt eller för mycket??
Vi bor iskåne...har 20-21 grader inomhus.
Beträffande hushållselen kan jag själv tycka att det är rätt mkt.....men och andra sidan så använder vi disk och tvättmaskin väldigt mycket samt torktumlar rätt ofta.
Finns det några bra knep på hur man kan hålla nere förbrukningen?
Vi har fjärrvärme.
Vi bor i en pärluggla och ligger runt 18-19000 kWh per år och det är inklusive garage/förråd, förrådsdelen är 16 grader varm och garaget 6 grader varmt.
Vi har ingen torktumlare men diskmaskin och tvättmaskin används.
Vi har en temperatur på 21,5 grader inne och bor i Blekinge
Vi byter alla lampor till lågenergilampor
Hur gör man för att kunna särkilja hushållsel och driftsel????
Vi har ingen torktumlare men diskmaskin och tvättmaskin används.
Vi har en temperatur på 21,5 grader inne och bor i Blekinge
Vi byter alla lampor till lågenergilampor
Hur gör man för att kunna särkilja hushållsel och driftsel????
Vi har fjärrvärme. Den mätaren sitter i fjärrvärmeskåpet i tvättstugan.
Vår elmätare sitter på utsidan av huset. Bredvid groventren.
Tack för svaret. Intressant att jämföra med andra som bor i samma hus.
Vår elmätare sitter på utsidan av huset. Bredvid groventren.
Tack för svaret. Intressant att jämföra med andra som bor i samma hus.
Medlem
· västerbottenslän
· 63 inlägg
ca 22000 kwh fjärrvärme och 9000kwh hushålls el, 120kvm...
Norrland...minus 25 ute... nästan 50 grader varmare inne...
Norrland...minus 25 ute... nästan 50 grader varmare inne...
Medlem
· västerbottenslän
· 63 inlägg
in kåk är heller ingen uggla,men vi har varmt och skönt 2 tonåringar med pc,platt tv 21 greader i garaget m,m vi är ta mig tusan inga milövänliga typer.imported_Mogge skrev:
huset är 8 år gammalt med 230 isolering i vägg 400 på vind 350 i platta med golvvärme.
Medlem
· västerbottenslän
· 63 inlägg
huset 72 år, kanske max 15 cm spån i väggar, max 15cm spån i tak, Noll isolering i källare, platta... så det krävs ju lite energi 
Klicka här för att svara