Hej!

Är det någon som vet om man kan få ett NF hus med två plan inredda för max 2 milj? Efter att ha kollat runt verkar det faktiskt vara riktigt svårt. Tomten kostar en miljon och vår gräns går vid tre så 2 milj är absolut max. Sen ska man göra gräsmatta också så själva huset kanske inte får gå på mer än 1,9.

Hej och välkommen...

En liten fundering, kostar tomten 1 miljon exkl eller inkl "allt annat"?
Med "allt annat" menar jag VA-anslutning, bygglov och liknande kommunala kostnader.

Vi har köpt en tomt utanför Uppsala där tomten kostar 700k, till detta kommer sedan "allt annat" med ca 300 k, detta ger oss en startkostnad på 1 miljon. På detta lägger vi sedan huset.

Bygger en 1,5 plan från LB-hus med oinredd övervåning, och hamnar efter lite tillval och annat jox på totalt 2.7 milj (ingen finplanering eller garage).

MVH

Tack tack!

Funderar på tomter som JM säljer. Dom skriver så här:

Naturligtvis har vi tillfört lite extra värden även när du köper
tomt av oss på JM, anläggning av gemensam väg med gatubelysning
och anslutning till kommunens vatten och avloppssystem
ingår i tomtpriset. Serviser för vatten och avlopp, el​
och bredband finns i tomtgräns.

Är det mer att räkna in och vad landar i sådanafall detta på? Vi pratar ungefärligt naturligtvis. Jag & min sambo skall dock helst landa på 3 milj eller mkt nära det. Jättetacksam för lite lotsning!

LB-Hus Ejdern ligger NF på ca 2.2 milj (enl prislista här på forumet).

Vad som lite grovt tillkommer på ditt tomtpris är om jag tar vårt bygg som exempel och drar ifrån de 110k som VA kostar så har du resten med lagfarter, pantbrev, bygglov, el osv osv på säg 190k.

Så om ni räknar 1,1 - 1,2 miljoner på tomt plus övrigt så har du 1,9 - 1,8 milj att lägga på ett hus.

Oj, 200 000 utöver alltså. Så mkt trodde jag inte att det var. Har du länk till prislistan? Hittar den inte när jag söker i forumet.

Är det någon som vet om grunden ingår i SM-priset hos LB-hus?

ja grunden ingår. Prata med Lb-hus representatn och se till att få leveransspecifikation T-13, där ser man mycket överskådligt vad som ingår

Glöm bara inte dom andra kostnaderna som tillkommer.
(Grovt räknat)
Nybyggnadskarta 5k
Byggfelsförsäkring 25k
Bygglov 20k
Lagfart 15k
Pantbrev 60k
Fyllnadsmassor 100k (kan bli 0 men oftast räcker inte det som ingår)
Färg utvändigt, byggström, container, räntor byggtid 40k
Utmätning 10k

Sen brukar man vilja ha lite tillval om man inte vill ha billigaste tapeterna och kaklet osv.

Kolla så att anslutningsavgifterna verkligen ingår i tomtpriset, annars kan det bli 100k till där. Undersök även om det kostar extra att dra in allt från tomtgräns till huset.

Personligen tror jag det blir svårt att klara allt exl tomt på 2 miljoner om ni inte gör mycket själva.

Redigerat:
dannebys skrev:
ja grunden ingår. Prata med Lb-hus representatn och se till att få leveransspecifikation T-13, där ser man mycket överskådligt vad som ingår
Tack för svaret!
Vi ska träffa Lb-hus på torsdag, så det ska bli spännande att höra vad han säger!

Det som jag tycker är mindre kul med LB-HUS är att det ska ta sådan tid att få huset.
Tror det var 35-Veckor när man har fått bygg lovet och de.. det låter lång tid,

thella82 skrev:
Hej!

Är det någon som vet om man kan få ett NF hus med två plan inredda för max 2 milj? Efter att ha kollat runt verkar det faktiskt vara riktigt svårt. Tomten kostar en miljon och vår gräns går vid tre så 2 milj är absolut max. Sen ska man göra gräsmatta också så själva huset kanske inte får gå på mer än 1,9.
Vi hade ett mkt intressant och givande möte med Lb-hus igår! :)

Ett NF Classic 154 (som vi funderar på) skulle kosta 1, 970 000 kr (exkl. tomt, avg. och tillval).
Vi funderar på ett SM hus och då skulle samma modell kosta 1, 332 000 kr. (exkl. färg, tapeter, kakel/klinker, armaturer osv.)

Så där har du ett hett tips! ;)

Gieken skrev:
Vi hade ett mkt intressant och givande möte med Lb-hus igår! :)

Ett NF Classic 154 (som vi funderar på) skulle kosta 1, 970 000 kr (exkl. tomt, avg. och tillval).
Vi funderar på ett SM hus och då skulle samma modell kosta 1, 332 000 kr. (exkl. färg, tapeter, kakel/klinker, armaturer osv.)

Så där har du ett hett tips! ;)
Nu innebär ju stommonterat att det är mer än ytskikt som inte ingår, du kan stryka el, VVS, snickerier, dörrar, lister, kök, vitvaror osv osv. Nästan nyckelfärdigt är kanske vad du menar?

Vette sjutton om det ens är uppreglat med innerväggar i SM.

eran skrev:
Nu innebär ju stommonterat att det är mer än ytskikt som inte ingår, du kan stryka el, VVS, snickerier, dörrar, lister, kök, vitvaror osv osv. Nästan nyckelfärdigt är kanske vad du menar?

Vette sjutton om det ens är uppreglat med innerväggar i SM.
Jo, jag skrev ju "osv." ;) Har inte gått igenom leveransbeskrivningen helt, så jag har inte koll på allt som utgår i alternativet SM..
Men som jag förstått det i stora drag, så monterar de huset "tätt", men sen får man lägga takpannor och göra allt invändigt själv. Och som sagt, det är mkt matriel som utgår också.

Så vi ska nu kalkylera på om det blir NF, SM eller helt enkelt en Fiskarheden. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.