Vårt hus är förhoppningsvis snart klart för inflytt, ca 8 veckor försenat.
Nu upptäcker vi bla följande:
2 eluttag saknas i allrummet, jämfört med ritningen
1 eluttag saknas i förrådet (så nu finns det bara ett, som redan är "upptaget")
I duschrummet finns det däremot ett extra uttag, som vi inte beställt, som inte är med på ritningen och som vi eg inte vill ha eftersom det sitter fult, mitt på väggen.
Anslutningarna för taklampor i vardagsrummet sitter inte enligt ritning, som det är nu kommer lampan som var tänkt att hänga över soffbordet att istället hänga ner där man ska gå.

När vi påpekar detta blir det på något sätt vi som är bovarna. Typ "så dags att komma på det nu" "vad tycker du vi ska göra då, riva taket eller?" osv.

Vi sitter lite som i en rävsax här, eftersom bygget är såpass försenat är det viktigt för oss att det blir klart nästa vecka, annars står vi utan bostad. Suck, man blir omväxlande arg, ledsen och uppgiven. Sen är vi kanske för snälla också och har svårt att bita ifrån när vi väl står där med byggarna och så vill man inte bli för osams med dem, då kanske allt bara blir ännu värre.
(Tilläggas ska kanske också att det finns många andra fel också, men det rör mest måleri och tapeter och är därför enklare att åtgärda i efterhand)

Jämfört med vad många andra råkar ut för är ju detta petitesser i sammanhanget, och det går ju att hitta kompromisslösningar, men det är ju inte vad man har tänkt sig när man bygger ett nytt hus.

Hur skulle ni ha tänkt och gjort?

Vilken husfirma bygger ni med ? Har ni en elritning till huset är det väl enkelt. Bara att göra om om det inte stämmer.

OM jag skulle köpa ett helt nytt hus som nån annan bygger så skulle jag kräva att dom som bygger följer den ritning som jag har bestämt ihop med den som sålde huset. Var dom spydiga när jag påtalade fel så skulle dom få svar på tal, rejält. Jag skulle kräva att varje el-uttag sitter där jag har beställt och att det INTE sitter något där jag inte ville ha nåt. Så skulle jag kräva på varje punkt. Varför ska Du som betalar dom här klåparnas lön tåla spydigheter och felaktigheter???

Nu är ju det här ett forum där just missnöjda kunder samlas så att det återkommande dyker upp såna trådar är inte i sej så konstigt. Men jag kan ändå inte låta bli att förundras över hur uselt man kan få utföra sitt arbete dag efter dag som i såna här fall??? Hur svårt kan det vara att installera uttagen där de är inritade på ritningen???? Varför tror man att det finns en ritning??? Obegripligt!

det är EJ eran uppgift att se till så att de som utför jobbet följer ritningarna. har ni beställt en produkt på ett visst sätt och leverantören har tagit på sig att genomföra detta så skall ni inte på något sätt ge med er på dessa punkter. att ni kan påpeka felaktigheter är det inget fel i men ta dessa frågor med ansvarig arbetsledare för bygget. det är hans eller hennes uppgift att se till at de arbetare som jobbar på erat hus rättar till de fel som finns. dessa problem som du beskriver skall inte förhala erat inflyttningdatum ytterligare utan det är leverantörens skyldighet att se till att det åtgärdas inom utsatt tid. även om det för leverantören innebär att mer arbetare måste sättas in för att hinna så skall det inte påverka er plånbok på något sätt.

sen så skall ni inte vara rädda för att säga ifrån då ni förmodligen inte eftersträvar att ha dessa byggare som vänner fortsättningsvis.

jag skulle nog börja hos företaget som ni beställt huset ifrån och noggrant förklara vad som är gjort fel i huset, har dom i sin tur en eller flera underleverantörer som utför byggnationen skall dom följa de direktiv och ritningar som finns och utföra arbetet efter dessa. OM dom nu inte gör det eller på annat sätt struntar i dessa problem och skyller ifrån sig på det ena o det andra och inte följer av er godkända och upprättade handlingar så skulle jag överväga att anmäla för kontraktsbrott. för har dom i första hand försenad erahus och överskridigt utlovat inflyttningsdatum och sedantoppat det med brister i utförandet som dessutom avviker från av er godkända ritningar, då e det illa

Tack för era svar.
Lite kompletterande information.
Vi bygger med Faluhus. Elritning ingår inte från dem, eftersom de tycker att det brukar vara så mycket ändringar så det är lika bra att elritning görs av elektrikern i samråd med beställaren (oss). Entreprenaden är dessutom delad, så vi har kontrakt direkt med entreprenören, som dock rekommenderades av Faluhus. Vi tog också ett flertal referenser på entreprenören i fråga och alla var mycket positiva så vi kände oss rätt lugna när vi skrev på kontraktet.

Hur som helst, något förslag på elritning kom aldrig från entreprenören. Sedan ville han att vi skulle träffas en morgon och sedan skulle han börja dra el. Det kändes lite för ogenomtänkt för oss, så eftersom el enligt svenska standard skulle ingå satte vi oss och gick igenom svensk standard på egen hand och gjorde ett förslag utifrån detta. Förslaget gick vi sedan igenom med entreprenören (som är elektriker) och gjorde ett fåtal justeringar.
Efter det började han dra, vi såg att det var på gång och hörde inget om att det skulle vara några problem. När vi nu börjar titta ser vi alltså att tex anslutningspunkter i tak har flyttats. Han tycker då att vi borde förstå att det inte alltid går att göra som på ritningen, det kan ju tex ha varit "kottlingar" just där så att det inte gick att placera uttaget där vi ritat in det. Vi tycker då att han borde ha hört av sig så att vi fått en chans att påverka den nya placeringen. Han valde att flytta uttaget åt norr, vilket ger problem för oss. Motsvarande förflyttning åt söder hade däremot varit helt OK för oss med vår tänkta möblering.
Att det saknas uttag jämfört med vår ritning tyckte han inte heller var så allvarligt, vi harde ju så många ändå.......

En representant för Faluhus var också med vid genomgången idag, men han ville inte ha så mycket åsikter i frågan, antagligen för att kontraktet ju är mellan oss och entreprenören. Annars var det iofs bra att han var med, det hjälpte nog till att det ändå blev en hyfsat konstruktiv diskussion och inte något direkt bråk.

Nu får vi väl ta en funderare på hur vi ska gå vidare. Ett sätt är ju att låta det vara som det är men begära kostnadsreducering.

Det är ett hårt jobb att bygga hus! Som ett extra halvtidsjobb ungefär, har vi märkt. Utan att man egentligen "gör något" förutom att försöka hålla koll på allt och åka på möten.

Tack igen för peppande svar!
TeWa

"Borde förstå att det inte alltid går att göra som på ritningen" Ja eller hur? Varför då över huvud taget göra en ritning om elektrikern sen gör som det passar?? Vilket struntprat, antingen följer han ritningen (vilket är själva anledningen till att ritningen finns) eller så kontaktar han er och hör hur Ni vill ha det gjort om det av någon anledning var omöjligt att göra som Ni har beställt och betalar för. Ni var ju där på plats tillsammans och bestämde hur det skulle vara.
Jag skulle fortsätta kräva att få det som jag beställt, skulle bli tokig att bo i huset och varje dag se allt som klåparen har gjort fel :) att få huset till lägre pris men felbyggt är inte ok som jag ser det.

Jan-Å.
Jag tycker ju egentligen precis som du. "Gör om - gör rätt!!"
Men så börjar man liksom ge upp. De blir ju aldrig klara, vi behöver flytta in och vet inte om vi orkar med att de ska riva tak och ha sig när vi bor där. Å andra sidan har vi ju tänkt bo i huset i kanske 30 år, och man får ju leva med det som är varje dag, det är ju inte direkt så att man tänker "vi ska ju ändå dra om elen om ett par år" som man kanske kan göra med någon tapet om det kniper.

Nä, just nu känns det rätt jobbigt och ledsamt, trots att det ju inte är några katastrofala fel egentligen. Men man planerar och betalar ju inte för halvmesyrer. q(;^;)p

TeWa

Hej!

Ni ska absolut inte ge er, utan se till att elektrikern monterar eluttagen där ni vill ha dem och enligt ritning.

Är det praktiskt omöjligt måste ju denne kontakta er för att tillsammans bestämma hur ni ska göra, om ni kan skippa uttaget eller alternativ placering.

Om han vägrar lyssla, hålll inne betalningen så fogar han sig nog snart.

Tro mig, om ni ger er så kommer ni att störa er på det efteråt, dels varför ni gav upp och dels kommer ni att störa er på varför ni inte fick uttagen som NI ville ha dem.

Tro mig

/H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.