Vi har en tid nu gått i husbyggarplaner, men har fått ge avkall på en hel del saker pga att totalsumman blir för dyr.
Men nu hittade vi ett Bollebygdshus som byggdes 2009 och som har dessa bitar, till ett lägre pris.
Men jag har lite funderingar kring dessa bitar;
"Lågenergihus b.09" vad innebär det?
"Elpanna med golvvärme" Elpanna???
"Cementtegel tak"
"Djupborrad + grävd brunn"
" Trekammarbrunn med infiltration"
Vill nån dela med sej av sin kunskap om dessa bitar så vore jag jättetacksam!:)
Jag tror inte att någon bott i huset sen det byggdes...

Vilket hus är det?
Bifoga en länk.
Angående pannan så använder de oftast IVT 490, som är en elpanna, med återvinning på ventilationen.
/Peter

Tack Peter. Ingen mer som kan nåt om dessa bitar?

Mina gissningar.....

Det där med lågenergihus är säkert bara marknadsföringsdravel. Ett hus byggt 09 hade inte alls samma energikrav som ett hus byggt 2010 så lågenergi tror jag inte ett smack på...

Djupborrad brunn + grävd brunn är säkert för dricksvatten respektive typ bevattningsvatten. Det finns alltså inget kommunalt vatten till fastigheten.

Trekammarbrunn med infiltration är avloppet, dvs det finns inget vanligt avlopp utan det tas om hand om på tomten, krävs slamtömning nån gång om året och ombyggnad av anläggningen efter 10-15 år.

Cementegeltak är säkert bara hopblandning av begreppen. Det är säkert betongpannor på taket, det brukar vara standard nu för tiden.

jhenrikj skrev:
Mina gissningar.....

krävs slamtömning nån gång om året och ombyggnad av anläggningen efter 10-15 år.

Utveckla gärna det påståendet.

Slamtömning -> det kommer en lastbil och suger ur trekammarbrunnen på det som går ner i toaletten...
Ombyggnad av anläggning -> Infiltrationsdelen sätter igen och behöver grävas om för att kunna filtrera/släppa genom vatten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.