2 866 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Er kostnad för markarbete + alla dragningar?
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Vad har era kostnader slutat på för markarbete samt dragningar av tele, el osv?
Har ni gjort något själva eller haft hjälp till allting?
Finns det något riktpris man kan räkna med grovt mellan tummen och pekfingret?
Har läst någonstans att om man tar huspris + tomtpris + 500.000 kr så kommer man ganska nära slutpriset? Vad säger ni om det?
Har ni gjort något själva eller haft hjälp till allting?
Finns det något riktpris man kan räkna med grovt mellan tummen och pekfingret?
Har läst någonstans att om man tar huspris + tomtpris + 500.000 kr så kommer man ganska nära slutpriset? Vad säger ni om det?
Hejsan
vad markarbetet kostar beror på hur marken ser ut. vi behövde fylla med 500 ton extra och de kostar en slant.
Telen beror på hur långt dom måste gräva, du betalar hela kostnaden själv allt mellan 7000 och uppåt.
vad markarbetet kostar beror på hur marken ser ut. vi behövde fylla med 500 ton extra och de kostar en slant.
Telen beror på hur långt dom måste gräva, du betalar hela kostnaden själv allt mellan 7000 och uppåt.
500 är nog bra att räkna med för plattor. Beror dock mycket på de lokala förhållandena. Glöm inte att bygglov + lantmäterikostnader säkert går på minst 50TSEK. Har du sedan köpt tomt kommer kostnader för lagfart å sen uppläggningskostnader för byggnadskreditiv + försäkringar. Du är lätt uppe i 100TSEK innan du börjat...
Varierar så otroligt vad du räknar in i detta. Anslutningsavgifter osv.
500 är inga problem att komma upp i innan du ska börja gjuta platta ens.
Förutsättningarna avgör detta. Lägg mycket jobb att ta reda på dessa så slipper du bli överraskad.
Jag själv är uppe i ca 350 nu då har jag gjort precis allt själv.I detta är avstyckning tomt, bygglov, anslutning el, allt material nere i backen samt lite upp fyllnad med bergkross.
500 är inga problem att komma upp i innan du ska börja gjuta platta ens.
Förutsättningarna avgör detta. Lägg mycket jobb att ta reda på dessa så slipper du bli överraskad.
Jag själv är uppe i ca 350 nu då har jag gjort precis allt själv.I detta är avstyckning tomt, bygglov, anslutning el, allt material nere i backen samt lite upp fyllnad med bergkross.
540' för 90m2 + 44m2 platta m golvvärme både i hus + garage (Stockholm)
Då var det bara grovplanering, finplaneringen kommer att hamna på 150-200' innan allt är klart.
Sedan tillkom grävning för el till stolpen vid gatan, VA fanns redan vid tomtgränsen.
Då var det bara grovplanering, finplaneringen kommer att hamna på 150-200' innan allt är klart.
Sedan tillkom grävning för el till stolpen vid gatan, VA fanns redan vid tomtgränsen.
Klicka här för att svara