A Andreas1 Hantverkare skrev:
Hur många mil har du räknat med att vi kör då?
@linkanbygg

Du skriver att vi tar dubbelt så mycket betalt som vi borde för att täcka våra kostnader. När jag frågar om hur du har räknat så svarar du inte?

• Gilla
Robin K
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Det varierar säkert från hantverkare till hantverkare. Mina hantverkare har debiterat milpris (bränsle + slitage) vilket de har specificerat i sin offert och sedan i vårt avtal, så det har aldrig varit något problem. Men jag anlitar bara firmor med solid ekonomi och det kollar jag alltid upp innan. Det är en fördel om man som kund/beställare inte har bråttom för då har man tid att kolla upp företagets ekonomi och att det inte befinner sig på svarta listan! Man hinner också jämföra olika offerter och ta det bästa budet.
Klart att man alltid kollar upp firmor man anlitar. Fortfarande nyfiken på varför man skall köpa en bil kontra lesa, när lesa är 12.5-25% billigare.

Jag upplever heller inte att det varit ett problem med milersättning och kunder. Som du nämner
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
15 000 motsvarar väl en 30 timmar per år, eller 90 för första tre åren. På en NY bil. Ska ju besiktas först efter 3 år så då återstår att man ska behöva lägga minst 11 heldagar på att köra bilen till service? Även om man räknar med 2 timmar per gång så är det 15 besök om året!
Jag har på 2år varit 7ggr på verkstad (service och garanti) med min arbetsbil som köptes ny. Och sedan byter/köper man däck 2ggr om året. Har du dessutom mycket att göra så kanske anställd får göra detta utanför/utöver ordinarie arbetstid och då blir det OB/Övertid. Så det blir snabbt pengar tyvärr.

Varje gång man kollar igenom vad man spenderar på bilar så gråter man en skvätt. Väldigt tråkiga bilar i förhållande till vad man spenderar.

Jag äger mina firmabilar och gör all service och alla reparationer själv, så jag har inte svart på vitt vad det kostar med en ny bil. Som jag skrev så chansade jag, men det verkar som att flera tycker att det är en rimlig kalkyl.
Samma sak gäller med verktyg, maskiner, byggställning med mera, detta äger jag också själv. Men det är ganska ovanligt att det är så.
Eftersom byggfirmor som är mycket större än min enmansfirma hyr både byggatällning och skylift av mig så är det uppenbarligen så att många företagare inte är intresserad av eget ägande.
En av anledningarna till det tror jag är bristen på personligt ansvar.

RoTe
Äger man sin firmabil och inte har någon avsikt att sälja den de första säg 3-4 åren så gör man rätt i att serva själv. Spendera 30 min på olje och filterbyten och trots att du räknar din tid som arbetstid sparar du många tusenlappar.

RoTe RoTe skrev:
Äger man sin firmabil och inte har någon avsikt att sälja den de första säg 3-4 åren så gör man rätt i att serva själv. Spendera 30 min på olje och filterbyten och trots att du räknar din tid som arbetstid sparar du många tusenlappar.
Så tänker jag också.
De flesta verkstäder har dels dubbla timtaxan mot vad jag har och de debiterar dessutom efter en tidlista, så det blir alldeles för dyrt att lämna in bilen för service.

Vet ganska många företag som kör leasade servicebilar... 3 år sedan är det byte.. Man behöver ju blanda in lite värdeminskning och oförutsedda problem när man kör en äldre bil..
Tveksamt om så många betalar en ny bil på ett bräde...

• Gilla
kimpano
  • Laddar…
V
mickekobbens mickekobbens skrev:
Många gnäller över vad hantverkarna idag kostar. Men har ni funderat vad ni själva kostar att anlita, oavsett bransch. det är inte bara lönekostnader somn skall täckas in. Fundera bara på vad ni själva kostar att ha anställd med ex kontor datorer mmm Kolla det
S SonnyListon skrev:
Säg 3000 mil. Då borde det ligga på runt 50kr/mil. Tror jag...

Attitudeswe
350kr/dag för bil med förnödenheter och verktyg i + 40kr/mil om jobbet ligger långt (mer än 3 mil) från orten man utgår ifrån känns rimligt.

Vilka andra yrken får man lön under pendlingen till jobbet? Klart att om det tar mer än 30min till bygget kan det ju vara ok med rese ersättning, men de flesta andra jobb har man ju 30min pendling till. Borde ju räcka för hantverkaren att han slipper göra pendlingen i privat bil med eget bränsle?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
350kr/dag för bil med förnödenheter och verktyg i + 40kr/mil om jobbet ligger långt (mer än 3 mil) från orten man utgår ifrån känns rimligt.

Vilka andra yrken får man lön under pendlingen till jobbet? Klart att om det tar mer än 30min till bygget kan det ju vara ok med rese ersättning, men de flesta andra jobb har man ju 30min pendling till. Borde ju räcka för hantverkaren att han slipper göra pendlingen i privat bil med eget bränsle?
Nu kan jag ju bara svara för hur det är hos oss. Men där kör anställda till vår verkstad (i sina egna bilar såklart) och deras dag börjar när de är på plats och redo. Ska de sen ut till kund så utgår de från verkstan och kör med firmans skåpbil, på tid som faktureras såklart.

Vi tar ingen "servicebilsavgift" utan endast milkostnad (och timlön) per påbörjad mil.

• Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.