H
P pmd skrev:
Jo, hantverkaren har vissa skyldigheter mot kunden.

Konsumenttjänstlagen 4 §
"Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt".
Det fråntar ju INTE kunden/beställaren ALLT ansvar, vilket var min poäng när jag påpekade att båda parter har ett ansvar.

P pmd skrev:
Plattorna var väl med i det priset, gissar jag.

Konsumenttjänstlagen 4 §, 2 st. säger att om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

Stod det något om material i offerten?
Nej, inget material ingick. Det var ett pris jag fick på telefon.

P
H Håkan V skrev:
Det fråntar ju INTE kunden/beställaren ALLT ansvar, vilket var min poäng när jag påpekade att båda parter har ett ansvar.
Kanske det. Det lägger dock ganska mycket ansvar på näringsidkaren. T.ex. ansvaret att ta tillvara kundens intressen och samråda med denne bl.a. genom att upplysa om kostnaden.

Vilket ansvar lägger Konsumenttjänstlagen på konsumenten?

P pmd skrev:
T.ex. ansvaret att ta tillvara kundens intressen och samråda med denne bl.a. genom att upplysa om kostnaden.
Var hittar du skyldigheten att i förväg upplysa om kostnaden?

H
P pmd skrev:
Kanske det. Det lägger dock ganska mycket ansvar på näringsidkaren. T.ex. ansvaret att ta tillvara kundens intressen och samråda med denne bl.a. genom att upplysa om kostnaden.

Vilket ansvar lägger Konsumenttjänstlagen på konsumenten?
Jag kan inte Konsumenttjänstlagen, och tänker inte läsa in den nu heller.

Jag konstaterar bara att: Konsumenttjänstlagen, precis som det hörs på namnet är till för konsumenten och därför är skriven ur konsumentens perspektiv.
För den som levererar en tjänst antar jag att det inte finns något som reglerar rättigheterna, utan det blir Konsumenttjänstlagen som får användas i omvänd betydelse?
Rent juridiskt vid en tvist, skulle jag dock tro att någon hänsyn skulle tas till om beställaren i någon form bevakat sina intressen eller inte.

Jag har inte påstått att konsumenten skulle ha ett större ansvar än den som levererar en tjänst, jag påpekar bara att konsumenten rimligen också "har en del av ansvaret" för att en affärsuppgörelse ska få ett förväntat utfall.

Om du tycker att en konsument är helt utan ansvar för resultatet av en beställning som den gör, så tänker jag att jag nog inte ska skriva vad jag tycker om det... 😎

I annat fall så förstår jag inte vad du tjafsar om?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du skyldigheten att i förväg upplysa om kostnaden?
I konsumenttjänstlagen 4 §.
"… ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne …"

P pmd skrev:
I konsumenttjänstlagen 4 §.
"… ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne …"
Samma lag säger även:
I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Det tolkar i alla fall jag som att det inte finns någon absolut skyldighet för näringsidkaren att i förväg upplysa om kostnaden. Hade lagstiftaren sett en sådan skyldighet hade det rimligen framgått tydligt.

H
P pmd skrev:
Plattorna var väl med i det priset, gissar jag.

Konsumenttjänstlagen 4 §, 2 st. säger att om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

Stod det något om material i offerten?
"tillhandahålla" behöver knappast betyda att materialet ska ingå i kostnaden för uppdraget.

JAG tolkar det som att "näringsidkaren" ser till att nödvändigt material införskaffas/finns tillgängligt för att uppdraget ska kunna utföras enligt plan (om inget annat överenskommits).
Sedan får naturligtvis kunden betala för förbrukat material, såvida inget annat överenskommits eller näringsidkaren bakat in det i det övriga priset.

P
H Håkan V skrev:
Jag kan inte Konsumenttjänstlagen, och tänker inte läsa in den nu heller.
Jo, gör gärna det. Man får ett bättre begrepp om hur konsumenttjänster ska utföras om man läser igenom lagen.

6 § och 7 § har viss bäring till TS fall, även om jag inte tror att beloppet som TS blev fakturerad är tillräckligt stort. Men jag kan ha fel. Beloppet kanska ska ses i förhållande till vilket nytta konsumenten hade av tjänsten? I TS fall vet vi tyvärr inte vilken nytta han fick.
H Håkan V skrev:
Jag konstaterar bara att: Konsumenttjänstlagen, precis som det hörs på namnet är till för konsumenten och därför är skriven ur konsumentens perspektiv.
För den som levererar en tjänst antar jag att det inte finns något som reglerar rättigheterna, utan det blir Konsumenttjänstlagen som får användas i omvänd betydelse?
Konsumenttjänstlagen reglerar förhållandet mellan näringsidkaren och konsumentet när en tjänst utförs. Den är alltså lika mycket till för konsumentet som för näringsidkaren.

Redigerat:
P
Alfredo Alfredo skrev:
Samma lag säger även:
I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Det tolkar i alla fall jag som att det inte finns någon absolut skyldighet för näringsidkaren att i förväg upplysa om kostnaden. Hade lagstiftaren sett en sådan skyldighet hade det rimligen framgått tydligt.
Jag har inte läst några förarbeten till konsumenttjänstlagen, men det finns ett antal rättsfall i marginalen på den webbsida du hänvisade till.

36 § tycks förutsätta att det finns ett avtal.

P pmd skrev:
tycks förutsätta att det finns ett avtal.
Det finns alltid ett avtal, såvida inte nu hantverkaren helt utan kundens inblandning arbetat hos kunden, vilket nog är extremt ovanligt och skulle så verkligen vara fallet är konsumenttjänstlagen över huvud taget ej tillämplig.

Svensk text, lagtext om tjänster, arbete på saker, ej levande djur, fast egendom.

P
H Håkan V skrev:
"tillhandahålla" behöver knappast betyda att materialet ska ingå i kostnaden för uppdraget.

JAG tolkar det som att "näringsidkaren" ser till att nödvändigt material införskaffas/finns tillgängligt för att uppdraget ska kunna utföras enligt plan (om inget annat överenskommits).
Sedan får naturligtvis kunden betala för förbrukat material, såvida inget annat överenskommits eller näringsidkaren bakat in det i det övriga priset.
Den här frågan har diskuterats i andra trådar här på Byggahusforumet, och jo om inget annat avtalas ska materialet ingå i tjänsten. Om konsumenten ska betala extra för materiaklet ska alltså det avtalas. Det är det som om inte annat får anses avtalat syftar på.

H
P pmd skrev:
Jo, gör gärna det. Man får ett bättre begrepp om hur konsumenttjänster ska utföras om man läser igenom lagen.

6 § och 7 § har viss bäring till TS fall, även om jag inte tror att beloppet som TS blev fakturerad är tillräckligt stort. Men jag kan ha fel. Beloppet kanska ska ses i förhållande till vilket nytta konsumenten hade av tjänsten? I TS fall vet vi tyvärr inte vilken nytta han fick.

Konsumenttjänstlagen reglerar förhållandet mellan näringsidkaren och konsumentet när en tjänst utförs. Den är alltså lika mycket till för konsumentet som för näringsidkaren.
Jag har tramsat
P pmd skrev:

Du vet min åsikt nu. Och jag vet att du vill konstatera/utreda något med millimeterprecision, utan att varken du eller jag har tillräckligt med fakta.

Jag har gått in i diskussionen med synpunkter på vad som är moraliskt rimligt, du läser "lagboken" till punkt och pricka.

Jag tänker släppa det här nu, för det ger mig inget. Tror inte det tillför tråden något heller.

Så ha det gott, bland paragraferna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.