Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
 
BirgitS
Jag tror inte att hantverkarna är intresserade av att få sänkt lön i någon större utsträckning och att priserna därför inte kommer att falla i någon större utsträckning. I stället blir det en del som blir arbetslösa.
 
  • Gilla
hyggabus och 10 till
  • Laddar…
Jo det förstår jag, men här gäller det mer en entreprenad och där känns det som man försöker sko sig på diverse kostnader. Jag är absolut beredd att betala marknadsmässiga priser för hantverkarna (inser att rubriken blev dålig). En offert jag fick ville man ha 80.000 i hyra för ställning, känns galet då gavlarna är 5m breda och kanske 8m höga.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Björn Br och 5 till
  • Laddar…
R
Ingick inte utkörning och hemkörning av materialet samt upp och nedmontering av ställningen i det priset?
 
  • Gilla
Reklam
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att hantverkarna är intresserade av att få sänkt lön i någon större utsträckning och att priserna därför inte kommer att falla i någon större utsträckning. I stället blir det en del som blir arbetslösa.
Tyvärr tror jag du har rätt. Det är det svenska systemet. Det är bättre att några få har kvar de alltför höga lönerna än att hålla igång byggandet, hålla folk i jobb och förbättra samhället i Sverige.

På utländska produkter funkar inte det. Säljer de dåligt måste de effektivisera och sänka priserna.

Byggbranschen verkar aldrig behövt effektivisera...
 
  • Gilla
  • Haha
DennisTB och 16 till
  • Laddar…
H
Larsa Larsa skrev:
Jo det förstår jag, men här gäller det mer en entreprenad och där känns det som man försöker sko sig på diverse kostnader. Jag är absolut beredd att betala marknadsmässiga priser för hantverkarna (inser att rubriken blev dålig). En offert jag fick ville man ha 80.000 i hyra för ställning, känns galet då gavlarna är 5m breda och kanske 8m höga.
Kolla på Hygglo så kan du säkert hyra en ställning själv till ett bra pris.
 
  • Gilla
  • Haha
Kårsavagge och 7 till
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
Kolla på Hygglo så kan du säkert hyra en ställning själv till ett bra pris.
Ställningen måste byggas av utbildad personal om företagets personal ska få beträda den…

Bygga till sig själv går bra men inte för andra so jobbar yrkesmässigt enligt arbetsmiljölagen..
 
  • Gilla
UffePlåtis och 9 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingick inte utkörning och hemkörning av materialet samt upp och nedmontering av ställningen i det priset?
Jo absolut. Betalade 140.000 för att byta tak för några år sen, det inkluderade ställningar, pannor, plåt, läkt, byte+målning vindskivor, duk och allt arbete. Så 80.000 för bara ställning sticker ju ut
 
  • Gilla
ltd113 och 11 till
  • Laddar…
R
Larsa Larsa skrev:
Jo absolut. Betalade 140.000 för att byta tak för några år sen, det inkluderade ställningar, pannor, plåt, läkt, byte+målning vindskivor, duk och allt arbete. Så 80.000 för bara ställning sticker ju ut
Ja det är i högsta laget, har du kollat priser hos fler?
 
R Rejäl skrev:
Ja det är i högsta laget, har du kollat priser hos fler?
Jo jag är ju på väg att begära in offerter nu. Gällande priset på ställning så var det ett exempel på hur entreprenören försöker salta diverse poster.

Funderade ett tag på att själv projektleda och ta in hantverkare på timme, men fastnade på ställningen. Verkade inte vara så intressant med privatpersoner. Men var ett par år sen så byggbranchen var i högspinn…
 
  • Gilla
Björn Br och 2 till
  • Laddar…
A
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Har försökt pruta en hel del men det verkar rätt lönlöst ärligt talat. De två största målarifirmorna i närområder var fullbokade tills 2026.

Tittar också på fönsterbyte på villan men de stora firmorna är helt chockade över att jag försöker pruta. De vill alla ha mellan 270-300k efter rot för att byta totalt 23 fönster (ingen håltagning behövs, exakt samma fönsterstorlek) Runt 13k per fönster.

Enligt sådana här länkar ska det kosta runt 1000-4500 kr per fönster i arbetskostnad.

https://www.sambla.se/bolan/renovering/byta-fonster-kostnad/

Alla stora fönsterfirmor tar nästan 6000 kr per fönster i bara arbetskostnad.

Det är om du eventuellt hitta någon ensamföretagare som har det knapert. Nackdelen om denne sen konkar är att du får ett helsike om något är felgjort
 
  • Gilla
Mattzon100
  • Laddar…
R
Ta in minst fem offerter nu när det är sämre att göra. Det kommer och kan skilja mycket då vissa går på knäna nu😢
 
  • Gilla
oxxen och 1 till
  • Laddar…
D
Larsa Larsa skrev:
Är på väg att byta fasad och fönster, och allt det för med sig. Tog in offerter för några år sen och höll på att tappa hakan, så det blev inget. Försökte igen under corona men då var alla fullbelagda i flera år. Tyvärr har jag nu insett att kostnaden för fönster dubblerats sen innan corona….

Handlar om liten men hög trävilla, bara byta gavlarna och måla hela huset. Offerterna landade på runt 500.000 utan fönster och montage av dem.

Så är det köparens marknad nu? Eller skall man vänta till hösten?

Några kloka råd?
Mycket billigare blir det nog inte (inflation) men min förhoppning är att de okunniga och oseriösa faller ur via konkurser eller ger upp.

Förhoppningsvis finns mer tid och möjlighet att få tag i vettiga och duktiga hantverkare.
 
  • Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Varför skulle man sänka sin lön? Det som sker nu är ju att folk går hemma på A-kassa och får massa egna projekt gjorda osv, går ingen nöd på folk.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför skulle man sänka sin lön? Det som sker nu är ju att folk går hemma på A-kassa och får massa egna projekt gjorda osv, går ingen nöd på folk.
Jo det kanske gäller dom som jobbar på storbyggen, men småskuttarna sitter i en annan sits…
 
  • Gilla
chrd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.